Jump to content

Vannvarmer og Varmtvannstank


kringeland

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å montere dieseldrevet vannvarmer for å kunne ettervarme varmtvannstank ved flere døgn i uthavn.

 

Har 2 stk volvo 41 så oppstart for å varme/lade er ikke aktuelt.

 

Dette vil vel også redusere røyk ved oppstart ?

 

Bør jeg/kan jeg koble varmereren til begge motorene.

 

Kan jeg montere t-stkkke på eksosen til eksisterende luftvarmer eller må jeg lage ny skroggjennomføring ?

 

:seeya:Takknemlig for erfaringer/råd.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vurderer å montere dieseldrevet vannvarmer for å kunne ettervarme varmtvannstank ved flere døgn i uthavn.

 

Har 2 stk volvo 41 så oppstart for å varme/lade er ikke aktuelt.

 

Dette vil vel også redusere røyk ved oppstart ?

 

Bør jeg/kan jeg koble varmereren til begge motorene.

 

Kan jeg montere t-stkkke på eksosen til eksisterende luftvarmer eller må jeg lage ny skroggjennomføring ?

 

:seeya:Takknemlig for erfaringer/råd.

Jeg har selv ikke koblet opp dette, men prosjekterer for å gjøre dette i løpet av vinteren.

 

Det jeg har fått kjennskap til, er at Maritim anbefaler at vannet via oppvarmer legges i sløyfe utenom motor for daglig bruk, dette på grunn av vannet møter motstand når motor ikke sviver, noe som igjen legger press på sirkulasjonspumpe. Selvsagt er det mulig å la det gå via motorer som motorvarmer, men da helst siste stund før oppstart. Vær obs på at jeg har undersøkt til min båt, som kun har èn motor!!! Logikken tilsier mindre røyk ved oppstart på varm motor, det kjenner du best til, som har erfaring med oppstart på dine maskiner kaldt/varmt....

 

Ved spørsmål om skroggjennomføring, avhenger det vel om hva skal eksos du skal ha (gassvannvarmer, diesel etc., ) det spørsmål får jeg overlate til andre.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å montere dieseldrevet vannvarmer

Hvilken type vannvarmer, fabrikat, selges hos og pris?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Syns det kan virke litt smør på flesk å ha to varmeapparater. Hvis du først skal ha vannvarmer, kan du like godt selge luftvarmeren og installere vannsløyfe i hele båten. Du kan selvfølgelig koble motorene til sløyfen men jeg vil anbefale å ha mulighet til bypass slik at du kan styre vannet utenom motoren når du kun skal varme båten. Jeg har 5 kw webasto termotop c. Den er billig og veldig grei. Varmer lett båten til over 20 grader også når det er minusgrader ute. Min båt er 40 fot. Du får lettstartet motor med  veldig lite røyk selv i minusgrader. Dessuten varmer du lett opp båten når du går med motoren uten å ha diselvarmeren på. Mange fordeler med vannvarmer.

 

Viggo

 

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen ventiler som er "fjernstyrte" slik at eg kan velge om varmeren skal varme opp motoren?

Ja, fant et firma i Oslo som leverer slikt en gang (husker ikke navnet nå), men de var svindyre, 3-siffret beløp!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har vannbåren varme og vil bare komme med ett par tips.

Det er ihvertfall 2 utfordringer.

1. Strømforbruk

Før man planlegger et slikt system så sjekk alle komponenter for strømforbruk i mitt opprinnelige system var jeg oppe i 10 Ampere før det ble modifisert. Typisk bruker varmeren 2-3 ampere vannpumpen 1-2 ampere og eventuelle defrostere 1 til 5 ampere. Defrostere kan jo med fordel erstattes av radiatorerer, men det er ofte problematisk og få plass til mange nok.

Her vil jo nevnte solenoid stå å brenne av 1 Ampere til ingen nytte.

2. Sirkulasjon

Jeg må ha 2 pumper for å få nok sirkulasjon, dette pga lange strekk på slangene osv.

Her tror jeg at nevnte solenoid med ett slikt lavt trykk som det er i vannbåren varme vil bli en skikkelig brems på vannet

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei.

Nå er dieseldrevet vannvarmer montert,foreløpig bare koblet på ene motoren,men gjett om jeg skal koble den andre til også.

Varmt vann i varmtvannstanken etter 5 min men ikke minst å kunne starte en 41 motor uten røyk.

Dette er å anbefale for alle som kvir seg for å starte med kalde motorer (det gjorde iallefall jeg) og havna og nabobåtene forsvinner i dieselrøyken.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

nabobåtene forsvinner i dieselrøyken.

 

Letteste måten å bli kvitt plagsomme naboer på!! :yesnod:

Jaja, det er nå litt gøy å vise at man eksisterer også, da, er det ikke? Lenge leve Volvo Penta og til hel .... med regnskogen ... :crazy:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mener at jeg for en tid siden så innlegg fra et medlem som hadde kjøpt diesel vannvarmer som, til hans overaskelse, ikke hadde termostatstyring, bare tidsur.

 

Termostatstyring er selvfølgelig nødvendig, gjerne med tidsur i tillegg. Hvilken vannvarmer bør jeg velge?

Trenger vel ca 3.5 kW(?) i en 30 fot isolert motorbåt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

til hans overaskelse, ikke hadde termostatstyring, bare tidsur.

Det er fordi den er designet for bruk i bil. Men tiduret kan jo erstattes med en termostat.

Termostatstyring fungerer dog best på varmere som har to effekt-trinn, da kan den gå kontinuerlig under termostatkontroll.

Ellers må den starte på nytt hver gang, noe som trekker svært mye strøm til glødingen samt lettere fører til driftsproblemer.

 

Alle de mindre (under 10kw) vannvarmerne fra Eberspacher har 2 effekt-trinn.

Har god erfaring med D5W (4.3kw), tekniske data her

Link to post
Share on other sites

Skal selv montere gassvannvarmer på 5,5 Kw. Har noen erfaringer med bruk av varmeveksler?

Slik som denne:

Värmeväxlare

Plattvärmeväxlare med förmonterade nipplar, luftskruv och avstängningskran för Ø 16 mm slang samt avstängningskran och luftnippel.

 

Teknisk data

Bilde

Mått: L 190 x B 82 x H 65 mm (167 inkl ansl).

Vikt: 1,3 kg.

Anslutning till värmesystemet: Ø 22 mm.

Anslutning till motorns kylsystem: Ø 16 mm.

Effekt: se diagram nedan.

 

Art.nr: 2968 913

 

Hvordan funker denne?

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke koblingen til regnskogen.

 

Har ellers funnet en del gode momenter i denne tråden og vil vurdere vannbåren varme.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var humor ... Volvo Penta + kaldstart = røklegging = forurensning = vi VP-eiere kommer alene til å ta knekken på det lille som er igjen av regnskog i verden. Vi burde antakelig være berettiget til statssubsidier for å få skiftet til mer moderne og røkfrie maskiner. Det er jo valg til høsten ... kanskje en ide for stemme fiske?? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...