kringeland Startet 30.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2004 Hei. Vurderer å montere dieseldrevet vannvarmer for å kunne ettervarme varmtvannstank ved flere døgn i uthavn. Har 2 stk volvo 41 så oppstart for å varme/lade er ikke aktuelt. Dette vil vel også redusere røyk ved oppstart ? Bør jeg/kan jeg koble varmereren til begge motorene. Kan jeg montere t-stkkke på eksosen til eksisterende luftvarmer eller må jeg lage ny skroggjennomføring ? :seeya:Takknemlig for erfaringer/råd. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Verrie Svart 30.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2004 Hei. Vurderer å montere dieseldrevet vannvarmer for å kunne ettervarme varmtvannstank ved flere døgn i uthavn. Har 2 stk volvo 41 så oppstart for å varme/lade er ikke aktuelt. Dette vil vel også redusere røyk ved oppstart ? Bør jeg/kan jeg koble varmereren til begge motorene. Kan jeg montere t-stkkke på eksosen til eksisterende luftvarmer eller må jeg lage ny skroggjennomføring ? :seeya:Takknemlig for erfaringer/råd. Jeg har selv ikke koblet opp dette, men prosjekterer for å gjøre dette i løpet av vinteren. Det jeg har fått kjennskap til, er at Maritim anbefaler at vannet via oppvarmer legges i sløyfe utenom motor for daglig bruk, dette på grunn av vannet møter motstand når motor ikke sviver, noe som igjen legger press på sirkulasjonspumpe. Selvsagt er det mulig å la det gå via motorer som motorvarmer, men da helst siste stund før oppstart. Vær obs på at jeg har undersøkt til min båt, som kun har èn motor!!! Logikken tilsier mindre røyk ved oppstart på varm motor, det kjenner du best til, som har erfaring med oppstart på dine maskiner kaldt/varmt.... Ved spørsmål om skroggjennomføring, avhenger det vel om hva skal eksos du skal ha (gassvannvarmer, diesel etc., ) det spørsmål får jeg overlate til andre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2004 Vurderer å montere dieseldrevet vannvarmerHvilken type vannvarmer, fabrikat, selges hos og pris? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sun Flyer Svart 31.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2004 Hei, Syns det kan virke litt smør på flesk å ha to varmeapparater. Hvis du først skal ha vannvarmer, kan du like godt selge luftvarmeren og installere vannsløyfe i hele båten. Du kan selvfølgelig koble motorene til sløyfen men jeg vil anbefale å ha mulighet til bypass slik at du kan styre vannet utenom motoren når du kun skal varme båten. Jeg har 5 kw webasto termotop c. Den er billig og veldig grei. Varmer lett båten til over 20 grader også når det er minusgrader ute. Min båt er 40 fot. Du får lettstartet motor med veldig lite røyk selv i minusgrader. Dessuten varmer du lett opp båten når du går med motoren uten å ha diselvarmeren på. Mange fordeler med vannvarmer. Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
eysteind Svart 31.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2004 Finnes det noen ventiler som er "fjernstyrte" slik at eg kan velge om varmeren skal varme opp motoren? Og kan eg bruke motoren som varmer når denne går slik at eg legger sløyfe rundt omkring i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2004 Tror jeg ikke. Bruk vanlige kuleventiler på steder der det er lett å komme til. Ja, man bruker motoren til å varme båten under gange. Som i bil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lars H. Svart 31.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2004 Finnes det noen ventiler som er "fjernstyrte" slik at eg kan velge om varmeren skal varme opp motoren?Ja, fant et firma i Oslo som leverer slikt en gang (husker ikke navnet nå), men de var svindyre, 3-siffret beløp! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Ja, fant et firma i Oslo som leverer slikt en gang (husker ikke navnet nå), men de var svindyre, 3-siffret beløp! Lars H. Firmaet var Norpart. www.norpart.no Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Firmaet var Norpart. www.norpart.noTakker, og her er bilde med pris: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Hei Har vannbåren varme og vil bare komme med ett par tips. Det er ihvertfall 2 utfordringer. 1. Strømforbruk Før man planlegger et slikt system så sjekk alle komponenter for strømforbruk i mitt opprinnelige system var jeg oppe i 10 Ampere før det ble modifisert. Typisk bruker varmeren 2-3 ampere vannpumpen 1-2 ampere og eventuelle defrostere 1 til 5 ampere. Defrostere kan jo med fordel erstattes av radiatorerer, men det er ofte problematisk og få plass til mange nok. Her vil jo nevnte solenoid stå å brenne av 1 Ampere til ingen nytte. 2. Sirkulasjon Jeg må ha 2 pumper for å få nok sirkulasjon, dette pga lange strekk på slangene osv. Her tror jeg at nevnte solenoid med ett slikt lavt trykk som det er i vannbåren varme vil bli en skikkelig brems på vannet Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 18.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Hei. Nå er dieseldrevet vannvarmer montert,foreløpig bare koblet på ene motoren,men gjett om jeg skal koble den andre til også. Varmt vann i varmtvannstanken etter 5 min men ikke minst å kunne starte en 41 motor uten røyk. Dette er å anbefale for alle som kvir seg for å starte med kalde motorer (det gjorde iallefall jeg) og havna og nabobåtene forsvinner i dieselrøyken. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Skipper Worse Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 (redigert) nabobåtene forsvinner i dieselrøyken. Letteste måten å bli kvitt plagsomme naboer på!! Jaja, det er nå litt gøy å vise at man eksisterer også, da, er det ikke? Lenge leve Volvo Penta og til hel .... med regnskogen ... Redigert 18.Mai.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Lenge leve Volvo Penta og til hel .... med regnskogen ... <{POST_SNAPBACK}> Skjønner ikke koblingen til regnskogen. Har ellers funnet en del gode momenter i denne tråden og vil vurdere vannbåren varme. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Mener at jeg for en tid siden så innlegg fra et medlem som hadde kjøpt diesel vannvarmer som, til hans overaskelse, ikke hadde termostatstyring, bare tidsur. Termostatstyring er selvfølgelig nødvendig, gjerne med tidsur i tillegg. Hvilken vannvarmer bør jeg velge? Trenger vel ca 3.5 kW(?) i en 30 fot isolert motorbåt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 til hans overaskelse, ikke hadde termostatstyring, bare tidsur.Det er fordi den er designet for bruk i bil. Men tiduret kan jo erstattes med en termostat.Termostatstyring fungerer dog best på varmere som har to effekt-trinn, da kan den gå kontinuerlig under termostatkontroll. Ellers må den starte på nytt hver gang, noe som trekker svært mye strøm til glødingen samt lettere fører til driftsproblemer. Alle de mindre (under 10kw) vannvarmerne fra Eberspacher har 2 effekt-trinn. Har god erfaring med D5W (4.3kw), tekniske data her Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Skal selv montere gassvannvarmer på 5,5 Kw. Har noen erfaringer med bruk av varmeveksler? Slik som denne: Värmeväxlare Plattvärmeväxlare med förmonterade nipplar, luftskruv och avstängningskran för Ø 16 mm slang samt avstängningskran och luftnippel. Teknisk data Mått: L 190 x B 82 x H 65 mm (167 inkl ansl). Vikt: 1,3 kg. Anslutning till värmesystemet: Ø 22 mm. Anslutning till motorns kylsystem: Ø 16 mm. Effekt: se diagram nedan. Art.nr: 2968 913 Hvordan funker denne? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Skjønner ikke koblingen til regnskogen. Har ellers funnet en del gode momenter i denne tråden og vil vurdere vannbåren varme. <{POST_SNAPBACK}> Det var humor ... Volvo Penta + kaldstart = røklegging = forurensning = vi VP-eiere kommer alene til å ta knekken på det lille som er igjen av regnskog i verden. Vi burde antakelig være berettiget til statssubsidier for å få skiftet til mer moderne og røkfrie maskiner. Det er jo valg til høsten ... kanskje en ide for stemme fiske?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.