boldy Startet 16.April.2011 Del på Facebook Startet 16.April.2011 Har skiftet olje og filter på to Volvo Penta TAMD60C. Når jeg startet opp etter servicen, får jeg ikke oljetrykk på ene motoren. Enten mangler oljetrykket, eller så har trykk-sensoren feilet. Jeg mistenker at det kan være trykket. Når jeg løsner litt på oljefilteret så kommer det olje ut ved pakningen, men når jeg peiler oljen, så er den helt ren, så det ser ikke ut som om den har vært en runde i motoren. Har noen tips/hjelp til hvordan jeg kan feilsøke dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Tror jeg ville ha sjekket om du har kommet borti noen "klips" på giver mens du har holdt på med filter/oljeskift... Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Mine TAMD 41 har trykkbryter som gir lydalarm i tillegg til oljetrykksmåleren , jeg tipper du har samme opplegg på dine 60 motorer. Visst instrumentet ditt viser 0 trykk og har ingen alarm er det trolig instrumentet ditt som tuller , i tillegg høres det ut som du ikke har hatt nok olje på motoren , siden peilepinnen er "TØRR" ? Jeg var borti lignende forhold i sommer , men det var under fart , mistet plutselig oljetrykket på instrumentet , heldigvis var feilen i instrumentet . I ettertid har jeg gått til anskaffelse av "manuelle gauger" som er skrudd rett i blokken , det viser fysisk trykk uten strøm , aldri noe mer å lure på Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Skipper Worse Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Hvis du har mistet trykket så bør du i tilfelle finne oljen i kjølen og ikke i bunnpannen Det er summer/alarm på oljetrykket og hvis den ikke skriker så har du kanskje vært borti ledningsstokken/koblingsboksen som ligger like ovenfor og fremfor oljefiltrene? Litt dårlig kontakt inni der så gjør instrumentene mye rart. Å vise for laft trykk er en av de tingene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
boldy Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Takker for gode svar. har i dag forsøkt å bytte trykk sensor mellom de to motorene, og begge sensorene virker. Løsnet filterene og boltene som står i blokken som filterene er festet i, det hadde kommet olje frem der. tok deretter av et av toppdekslene og prøvde å starte motoren. det kom da ikke ole frem til vippetøyet. Kjørte den i ca. et minutt, det begynte da å komme en slags "hyle-lyd" fra motoren, så jeg stoppet den. Motoren er fyllt opp med olje til top merket på peile pinnin, men den er helt ren, så den har tydeligvis ikke sirkulert i motoren. Noen tips til hvordan jeg kan sjekke at olje kanalene i motoren ikke er blokkert, eller andre ting som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 (redigert) ...... Løsnet filterene og boltene som står i blokken som filterene er festet i, det hadde kommet olje frem der. tok deretter av et av toppdekslene og prøvde å starte motoren. det kom da ikke ole frem til vippetøyet. Kjørte den i ca. et minutt, det begynte da å komme en slags "hyle-lyd" fra motoren, så jeg stoppet den. Motoren er fyllt opp med olje til top merket på peile pinnin, men den er helt ren, så den har tydeligvis ikke sirkulert i motoren. Noen tips til hvordan jeg kan sjekke at olje kanalene i motoren ikke er blokkert, eller andre ting som kan være feil? Huffa meg, det hørtes ikke bra ut!! Jeg tror det kan være "lagerskjæring" du hører. Ingen olje (oljetrykk), ingen smørning !!! I såfall; Motor må ut av båten og full overhaling må påregnes !!! Har samme båt som deg med like motorer. Hadde tenkt å kjøpe inn smøreolje og filter i morgen å gjøre samme jobben, men nå fikk jeg skjelven !! Det kan tyde på at smo.pumpen er så slitt at den ikke har klart å suge opp oljen i bunnpanna etter oljeskift. Hvilken motor er det snakk om (SB eller BB) ?? Redigert 18.April.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 (redigert) Heisann boldy, men må bare spørre! Merket du noen røykutvikling ved dekselet av, og når du hørte denne "hyle-lyden"?? Bjørn Redigert 18.April.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
boldy Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Hei, det er bb. Motor. Heldigvis litt lettere å komme til å jobbe på den siden når den står i båten, men beklagelig om motoren må ut. Påsken er alikevel ødelagt :( har måttet reise til Korea for sjøprøver, så den lenge etterlenktede båtturen ytsettes pä ubesyemt tid. Nei, der var ingen røykutvikling. Jeg tror ikke, og håper ikke! At det er lger skjæring. Jeg syntes det hørtes ut som om "hyle lyden" kom fra noe gummi. Jeg plukket av oljefilterene og skrudde ut noen plugger i oljekanalene i oljekjøleren, og der var der fullt i olje, så den har ihverfall kommet frem der. Men det har ikke kommet opp på vippetøyet. Da jeg skrudde ut pluggen i oljekjøleren, viste det seg at den har vært mekke litt for mye på før, så der var der selvsagt ikke gjenger igjen, så nå har jeg tatt ut kjøleren for reparasjon. Jeg snakket med en meget hyggelig mekaniker hos Bjordaj og Madsen, Sitér dette innlegget Link to post
boldy Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Hei, det er bb. Motor. Heldigvis litt lettere å komme til å jobbe på den siden når den står i båten, men beklagelig om motoren må ut. Påsken er alikevel ødelagt :( har måttet reise til Korea for sjøprøver, så den lenge etterlenktede båtturen ytsettes pä ubesyemt tid. Nei, der var ingen røykutvikling. Jeg tror ikke, og håper ikke! At det er lger skjæring. Jeg syntes det hørtes ut som om "hyle lyden" kom fra noe gummi. Jeg plukket av oljefilterene og skrudde ut noen plugger i oljekanalene i oljekjøleren, og der var der fullt i olje, så den har ihverfall kommet frem der. Men det har ikke kommet opp på vippetøyet. Da jeg skrudde ut pluggen i oljekjøleren, viste det seg at den har vært mekke litt for mye på før, så der var der selvsagt ikke gjenger igjen, så nå har jeg tatt ut kjøleren for reparasjon. Jeg snakket med en meget hyggelig mekaniker hos Bjordaj og Madsen, Sitér dette innlegget Link to post
boldy Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Blir desverre litt rot, sitter å skiver innlegg på mobilen, og knappene blir litt for små :) uansett, mekanikeren hos B&M syntes også at dette var et svært merkelig problem, og hadde ingen absolutt forklaring. Men lurte på om det kunne være feil på filterene (uorginale - solas) så en klar anbefaling der er å benytte orginale filter. De er visst ikke så mye dyrere heller. Planen videre er å kople seg til oljekanalene nå som se et åpen og trykke det litt opp for å se om der er noen blokkering, samt å forsøke med en oljetrykksmåler direkte på motoren som tipset om tidligere (takk). Lykke til med servicen, så håper jeg andre får en fortreffelig båt påske! Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Har du funnet ut av denne feilen? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Bartesam Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Liker ikke skru inn mekaniske manometere rett i blokka, for vibrasjonene fra motor knekker manometerene på sikt. Da har du ikke kontroll på det før det er for sent om motoren er tom for olje. Krever i så fall ofte sjekk av manometere. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nordan family 27 Svart 30.November.2013 Del på Facebook Svart 30.November.2013 Ble det noen konklusjon her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.