Batdilla Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Jeg tror jeg vet svaret på forhånd, men kan ikke dy meg for å spørre: Vet noen om noen i inn- eller utland som driver noe tilnærmet et båtopphuggeri? Det finnes jo skrothandlere som driver med det meste, så det er merkelig om ikke noen driver med båtdeler også? Om ikke akkurat huggeri, så ihvertfall litt organisert oppsamling og salg av brukte båtdeler. Det er kanskje ikke så mye å få tak i ut fra antall kollisjoner og avkjøringer med båter (), men det er da noen som synker nå og da og blir vannskadet, noen som brenner, noen som moderniseres, o.l. Quote Link to post
Festina Lente IV Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Det skal finnes en kar i Sverige som har en gammel kornsilo nærmest full av Volvodeler. Jeg har en kamerat som handlet noen deler til en MD 70 hos han. Om det er interesse kan jeg høre om han fortsatt har adressen. Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Posted February 26, 2003 Author Share Posted February 26, 2003 Pirus: Det skal finnes en kar i Sverige som har en gammel kornsilo nærmest full av Volvodeler. Jeg har en kamerat som handlet noen deler til en MD 70 hos han. Om det er interesse kan jeg høre om han fortsatt har adressen. Nå er ikke MD70 mest aktuelt for min del, men det er sikkert andre som setter pris på om du kan poste info om vedkommende. Quote Link to post
Kare_L Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Det finnes et par alternativer i USA, men jeg tror ikke jeg ville handlet "postordre" fra Norge. Risikoen for skuffelse er for stor. Rancho Cordova nær Sacramento i California driver resirkuliering i ganske stor skala: http://www.boatrecycling.com Oppe i Washington state har disse karene brukte deler: http://www.secondwave.cc/index.htm Ellers kan du gjöre et sök på "marine surplus" eller "boat recycling", men som sagt ville jeg ikke kjöpt fra disse folka medmindre jeg kunne inspisert delene först. Så har du jo også ebay.com, det kommer bare an på hva du trenger. Kåre Quote Link to post
Batdilla Posted February 26, 2003 Author Share Posted February 26, 2003 Kare_L: Det finnes et par alternativer i USA... Jøss! Tøft! Jeg iler over for å se på hjemmesiden deres. Artig å titte på selv om det kanskje ikke er så lurt å bestille derfra. Takk for tipset! Quote Link to post
Pjolter Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Mener å ha hørt noe om et slikt sted på en øy utefor Trondheim--- mener at de har en hel hall av div. utstyr. mest fra fiskeriflåten osv--- skal undersøke hvor dette var.. Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Janef Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Fosen gjenvinning er den norske avdelingen/samarbeidspartner av danske Fornæs skipsopphugging. Dersom du er på jakt etter et styrehus eller andre større greier så kan du finne endel på denne linken: http://www.fornaes.dk/dansk/skibsophug.htm Quote Link to post
BK Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Brødrene Anda i Stavanger Quote Link to post
Ben Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 "Det skal finnes en kar i Sverige " Jeg kunne gjerne tenke meg å få tak i denne adressen. Sliter litt med å få tak i gamle Volvodeler (MD32). : Ben Quote Link to post
Festina Lente IV Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 Greit det Ben, jeg skal ta kontakt med min kamerat, så får vi se om han fortsatt husker adressen. Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Kai G. Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 De som stadig er borti skadde båter og deler til disse er takstmenn som jobber for forsikringsselskapene. Ring selskapet ditt og hør hvem de bruker i området ditt og ta en telefon, det er i allefall forsøket verdt. Quote Link to post
Janef Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 Ser at det vises til en kar i Sverige i noen innlegg.. Kan det være denne: http://www.batmats.nu/ Han har i alle fall masse rart. Ellers så har vi Almek i Norge, som har en del brukt båtutstyr. De vil være på messen på Lillestrøm i mars. Quote Link to post
Batdilla Posted February 27, 2003 Author Share Posted February 27, 2003 Janef: ...http://www.batmats.nu/... Her var det en del godbiter. Kjempefint tips! Takk til alle som har tipset så langt! Quote Link to post
BEG Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 Batdilla: Det er kanskje ikke så mye å få tak i ut fra antall kollisjoner og avkjøringer med båter (), men det er da noen som synker nå og da og blir vannskadet, noen som brenner, noen som moderniseres, o.l. Kanskje en telefon til Røkke er noe å tenke på? Båten hans traff jo svenskekysten ganske godt for et par år siden Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Batdilla Posted February 27, 2003 Author Share Posted February 27, 2003 BEG: ...Kanskje en telefon til Røkke er noe å tenke på? Båten hans traff jo svenskekysten ganske godt for et par år siden. Ja, det er kanskje tiden for å legge inn et skambud nå som han snart skal finansiere straffen. Spørs bare hvor mye det er prutbart. Kunne godt tenke meg å innlemme den båten i flåten, men magefølelsen min sier prisen er ørlitt i overkant av hva lommeboka godkjenner. :discuss Quote Link to post
PanPan Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 Batdilla: BEG:...Kanskje en telefon til Røkke er noe å tenke på? Båten hans traff jo svenskekysten ganske godt for et par år siden. Ja, det er kanskje tiden for å legge inn et skambud nå som han snart skal finansiere straffen. Spørs bare hvor mye det er prutbart. Kunne godt tenke meg å innlemme den båten i flåten, men magefølelsen min sier prisen er ørlitt i overkant av hva lommeboka godkjenner. :discuss Jeg har hørt om "3-fot-syken". Men å gå fra "Sjømann 22" til Røkke's "Celina Bella", det blir "30-fot-syken". ...... man bærer kanskje ikke navnet Batdilla uten grunn? Quote Link to post
Festina Lente IV Posted March 19, 2003 Share Posted March 19, 2003 Jeg har omsider funnet data på han med kornsiloen i Sverige. Jeg antar han fortsatt er operativ, og han driver da med "nya og begangnade marinemotorer". Firmaet heter LS Karlsson, karen heter Leif Karlsson, adressen er Klippan 1G, S-414 51 Gøteborg, telefonnummer +46 31 24 69 63, fax nr +46 31 24 97 84. Etter sigende skal karen kjøpe opp alle utgående deler fra Volvo, i tillegg til at han også har endel annet. Han overhaler også brukte motorer som han kjøper, og selger de etter overhaling videre. Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Poseidon Posted March 19, 2003 Share Posted March 19, 2003 Skipsopphugninger er "himmelriket" for oss som har sansen. Som nevnt ovenfor er Fosen gjenvinning en mulighet, men de samarbeider også med den virkelig store i skandinavisk målestokk, nemlig: http://www.fornaes.dk/dansk/skibsophug.htm Danskene har spesialisert seg på å ta vare på alt som på noen måte kan brukes, og de sitter derfor også med store lagre. Ta selv en titt; under hjelpemotorer finnes meget Volvo og de andre kjente merkene fra småbåtfarten. En kategori som ikke er listet er elektronikk, men jeg vet fra tidligere at tar man kontakt så har de det rikholdig utvalg av både VHF, GPS, plottere, ekkolodd og radarer sammen med mangt og meget av annet snop..... I Kristiansand har vi Sjuve, men der vet jeg ærlig talt ikke hvordan det ligger an for øyeblikket. Der har nemlig vært litt omskiftninger både i firma og ellers, men de finnes sikkert i telefonkatalogen. Faren med å besøke en skipsopphugning er at man ikke kommer derifra .... Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Syvert Posted March 19, 2003 Share Posted March 19, 2003 Heisan! Dette burde være en utfordring for Norges Båtbransjeforbund! Jeg skal ta opp saken med Erlend Prytz i NBF. Hilsen Jan Quote knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Sebaldus Posted March 19, 2003 Share Posted March 19, 2003 I england er det vanlig med båtloppemarked, såkallt Boat Jumble (eller noe sånt). Dette går ut på at båtfolket møtes på f.eks en stor fotballbane og har med seg alt mulig de vil kjøpe/selge i bil og på henger. Så møtes man og kjøper, selger, bytter. Kanskje en ide også i Norge? Quote Link to post
Poseidon Posted March 19, 2003 Share Posted March 19, 2003 Jeg vet at noe lignende har vært forsøkt i forbindelse med forskjellige båtstevner og lignende. Men det blir allikevel noe annet med et sted hvor det "hugges" (les: demonteres) profesjonelt, hvor utstyret lagres og tas vare på og hvor det etter hvert bygges opp et bredt utvalg. Spørsmålet koker jo ned til om dette kunne være en såvidt brukbar forretningside at noen kunne få det til å "svive rundt" i lengre tid - ideen er gratis! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jablair Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Jeg tror jeg vet svaret på forhånd, men kan ikke dy meg for å spørre: Vet noen om noen i inn- eller utland som driver noe tilnærmet et båtopphuggeri? Det finnes jo skrothandlere som driver med det meste, så det er merkelig om ikke noen driver med båtdeler også? Om ikke akkurat huggeri, så ihvertfall litt organisert oppsamling og salg av brukte båtdeler. Det er kanskje ikke så mye å få tak i ut fra antall kollisjoner og avkjøringer med båter (), men det er da noen som synker nå og da og blir vannskadet, noen som brenner, noen som moderniseres, o.l. <{POST_SNAPBACK}> Du kan jo prøve http://www.Smedegaarden.net De har litt av hvert men lister ikke alt på siden sin. Quote Link to post
rogeri Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 (edited) SJUVE SHIP GJENVINNINGSINDUSTRI Hans-Jørgen Sjuve Org.nr. 844341962 Bekkedalen 9 4638 Kristiansand s tlf: 38 04 59 84 Edited February 4, 2005 by rogeri (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.