Jump to content

Båtopphuggeri...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg tror jeg vet svaret på forhånd, men kan ikke dy meg for å spørre: Vet noen om noen i inn- eller utland som driver noe tilnærmet et båtopphuggeri? Det finnes jo skrothandlere som driver med det meste, så det er merkelig om ikke noen driver med båtdeler også? Om ikke akkurat huggeri, så ihvertfall litt organisert oppsamling og salg av brukte båtdeler. Det er kanskje ikke så mye å få tak i ut fra antall kollisjoner og avkjøringer med båter (:lol:), men det er da noen som synker nå og da og blir vannskadet, noen som brenner, noen som moderniseres, o.l.

 

    :smash:

:yesnod:

Link to post

Det skal finnes en kar i Sverige som har en gammel kornsilo nærmest full av Volvodeler.  Jeg har en kamerat som handlet noen deler til en MD 70 hos han. Om det er interesse kan jeg høre om han fortsatt har adressen. :yesnod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Pirus: Det skal finnes en kar i Sverige som har en gammel kornsilo nærmest full av Volvodeler.  Jeg har en kamerat som handlet noen deler til en MD 70 hos han. Om det er interesse kan jeg høre om han fortsatt har adressen. :yesnod:
Nå er ikke MD70 mest aktuelt for min del, men det er sikkert andre som setter pris på om du kan poste info om vedkommende.  :smash:
Link to post

Det finnes et par alternativer i USA, men jeg tror ikke jeg ville handlet "postordre" fra Norge.  Risikoen for skuffelse er for stor.  Rancho Cordova nær Sacramento i California driver resirkuliering i ganske stor skala:

http://www.boatrecycling.com

Oppe i Washington state har disse karene brukte deler:

http://www.secondwave.cc/index.htm

 

Ellers kan du gjöre et sök på "marine surplus" eller "boat recycling", men som sagt ville jeg ikke kjöpt fra disse folka medmindre jeg kunne inspisert delene först.  Så har du jo også ebay.com, det kommer bare an på hva du trenger.

 

Kåre

Link to post

Greit det Ben, jeg skal ta kontakt med min kamerat, så får vi se om han fortsatt husker adressen.  :yesnod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post


Batdilla: Det er kanskje ikke så mye å få tak i ut fra antall kollisjoner og avkjøringer med båter (:lol:), men det er da noen som synker nå og da og blir vannskadet, noen som brenner, noen som moderniseres, o.l.

 

    :lol:

:yesnod:


 

Kanskje en telefon til Røkke er noe å tenke på? Båten hans traff jo svenskekysten ganske godt for et par år siden    :lol:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

BEG: ...Kanskje en telefon til Røkke er noe å tenke på? Båten hans traff jo svenskekysten ganske godt for et par år siden.
Ja, det er kanskje tiden for å legge inn et skambud nå som han snart skal finansiere straffen. Spørs bare hvor mye det er prutbart. Kunne godt tenke meg å innlemme den båten i flåten, men magefølelsen min sier prisen er ørlitt i overkant av hva lommeboka godkjenner.  :discuss
Link to post


Batdilla: BEG:...Kanskje en telefon til Røkke er noe å tenke på? Båten hans traff jo svenskekysten ganske godt for et par år siden.
Ja, det er kanskje tiden for å legge inn et skambud nå som han snart skal finansiere straffen. Spørs bare hvor mye det er prutbart. Kunne godt tenke meg å innlemme den båten i flåten, men magefølelsen min sier prisen er ørlitt i overkant av hva lommeboka godkjenner.  :discuss

Jeg har hørt om "3-fot-syken". Men å gå fra "Sjømann 22" til Røkke's "Celina Bella", det blir "30-fot-syken". ...... man bærer kanskje ikke navnet Batdilla uten grunn? :yesnod:

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har omsider funnet data på han med kornsiloen i Sverige.  Jeg antar han fortsatt er operativ, og han driver da med "nya og begangnade marinemotorer".  Firmaet heter LS Karlsson, karen heter Leif Karlsson, adressen er Klippan 1G, S-414 51 Gøteborg, telefonnummer +46 31 24 69 63, fax nr +46 31 24 97 84.  Etter sigende skal karen kjøpe opp alle utgående deler fra Volvo, i tillegg til at han også har endel annet.  Han overhaler også brukte motorer som han kjøper, og selger de etter overhaling videre.

 

:confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Skipsopphugninger er "himmelriket" for oss som har sansen.

 

Som nevnt ovenfor er Fosen gjenvinning en mulighet, men de samarbeider også med den virkelig store i skandinavisk målestokk, nemlig: http://www.fornaes.dk/dansk/skibsophug.htm

 

Danskene har spesialisert seg på å ta vare på alt som på noen måte kan brukes, og de sitter derfor også med store lagre. Ta selv en titt; under hjelpemotorer finnes meget Volvo og de andre kjente merkene fra småbåtfarten.

 

En kategori som ikke er listet er elektronikk, men jeg vet fra tidligere at tar man kontakt så har de det rikholdig utvalg av både VHF, GPS, plottere, ekkolodd og radarer sammen med mangt og meget av annet snop.....

 

I Kristiansand har vi Sjuve, men der vet jeg ærlig talt ikke hvordan det ligger an for øyeblikket. Der har nemlig vært litt omskiftninger både i firma og ellers, men de finnes sikkert i telefonkatalogen.

 

Faren med å besøke en skipsopphugning er at man ikke kommer derifra ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg vet at noe lignende har vært forsøkt i forbindelse med forskjellige båtstevner og lignende.

 

Men det blir allikevel noe annet med et sted hvor det "hugges" (les: demonteres) profesjonelt, hvor utstyret lagres og tas vare på og hvor det etter hvert bygges opp et bredt utvalg.

 

Spørsmålet koker jo ned til om dette kunne være en såvidt brukbar forretningside at noen kunne få det til å "svive rundt" i lengre tid   -   ideen er gratis!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg tror jeg vet svaret på forhånd, men kan ikke dy meg for å spørre: Vet noen om noen i inn- eller utland som driver noe tilnærmet et båtopphuggeri? Det finnes jo skrothandlere som driver med det meste, så det er merkelig om ikke noen driver med båtdeler også? Om ikke akkurat huggeri, så ihvertfall litt organisert oppsamling og salg av brukte båtdeler. Det er kanskje ikke så mye å få tak i ut fra antall kollisjoner og avkjøringer med båter (:lol:), men det er da noen som synker nå og da og blir vannskadet, noen som brenner, noen som moderniseres, o.l.

 

    :smash:

:sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo prøve http://www.Smedegaarden.net

 

De har litt av hvert men lister ikke alt på siden sin.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...