Jump to content

Noen erfaringer: VP aq175,bensin?


ullrich

Recommended Posts

Hei,

 

er det noen her på forumet som har erfaringer med denne type motor?(170 hk)

 

Motoren jeg kikker på er fra 1981. Ser strøken ut.

 

-svakheter?

-bensingjerrig/sluker?

-dyre deler/vanskelig å få tak i?

-eventuelt?

-må man være motorkyndig for å eie en slik motor(med tanke på alder på utstyret)?

 

 

Takker for alle svar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

B30 bensin 170 hester, er en motor med høyt bensinforbruk og i tillegg er det problemer med kjøling av de øverste sylinderene. Ofte "skjærer" disse motorene seg pga kjølings problematikken. Men er man ops på dette så går det greit. Det er forøverig mulig å bedre kjøle evnen, dette er vel sikkert noen andre som kan forklare mere spesifikk.

 

Tormod

Link to post
Share on other sites

B30 bensin 170 hester, er en motor med høyt bensinforbruk og i tillegg er det problemer med kjøling av de øverste sylinderene. Ofte "skjærer" disse motorene seg pga kjølings problematikken. Men er man ops på dette så går det greit. Det er forøverig mulig å bedre kjøle evnen, dette er vel sikkert noen andre som kan forklare mere spesifikk.

 

Tormod

 

Noen som kan noe mere om dette???

Link to post
Share on other sites

Er det saltvannsavkjølt tror jeg ville ha styrt unna.Ellers er det en helt grei motor,forbruk og slikt er det umulig og svare på før en vet hva slags båt den sitter i.

 

M.v.h

Trond J

 

Ser på linken som Marna gav meg at det nok er en saltvannskjølt motor. Hvorfor bør jeg styre unna disse?

Link to post
Share on other sites

Som vi nå har konstatert, det dreier seg ikke om en B-30, og det i seg selv er på en måte synd, på en annen måte bra. Synd fordi en B-30 (AQ 170) i god stand er en meget driftsikker og sterk motor, med en nydelig gange, bra fordi delene er meget dyre, og fordi den bruker bensin som unger spiser is med fri tilgang.

 

En motor som er saltvannskjølt og 25 år, er det grunn til å stille visse spørsmål ved. Jeg kjenner ikke V-6'en til VP, men sannsynligheten er nok stor for at dette er en bilmotor i utgangspunktet, med dertil tilhørende mangler hva gods og dimmensjoner angår. Etter 25 år er det rimelig grunn til å anta at den har rustet en god del i kjølevennskanaler. Spesielt utsatt er topplokkene og godset rundt ventiler.

 

Det kan selvsagt tenkes at blokk og topp er byttet i nyere tid. Spør om dokumentasjon på dette fra tidligere eier, finnes ikke slik dokumentasjon, regn ikke med at det er byttet.

 

Når det kommer til motorkyndighet, som jeg litt lettvindt svarte var avhengig av interesse og lommebok, så er ikke dette så langt unna sannheten. Hvis du setter bort vedlikehold og reparasjoner blir dette fort dyrt, ok i seg selv hvis man har råd. På den annen side vil slik bortsetting hindre deg i å bli godt kjent med din motor, noe som kan være uvurderlig den dagen noe streiker når du er på tur.

 

Det beste vedlikehold gjør du nemlig selv, når du lærer deg kunsten. På en gammel motor er det stadig ting som må gjøres, kjenner du motoren vil ikke dette bli noe stort problem, kjenner du den ikke, og er uten kunnskaper, kan selv den enkleste lille bagatell føre til landligge i uker; kjedelig når solen skinner, og du har tatt ut tre ukers ferie.

 

Ting du kan sjekke på motoren er:

1: Skru ut pluggene, disse skal være hele og fine, og ha et lite og tynt brungrått belegg. Er de sorte (sotete) går motoren alt for rikt. Er de brent har de for høy temperatur. Du finner god informasjon om plugger her: http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=102

 

2: Sjekk om det "blåser" fra veivhusutluftingen. Hvilken side denne sitter på vet jeg ikke, men slangen ender i luftfilteret.

 

3: Skru av oljepåfyllingslokket (når motoren ikke går). Dette skal være rent og fint på innsiden, ingen antydninger til grå dråper, eller belegg.

 

4: Sjekk oljenivået på peilepinnen, oljen skal være brunsort, er den grå er det vann i oljen.

 

5: Ta en god kikk utvendig på motoren, det skal være rent og pent, ingen rust eller irr, sjekk nøye for oljelekkasjer.

 

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

23 år gammel og saltvannskjølt = svært begrenset gjenværende levetid.   :headbang:  

 

Hvis dette er en GM 3,8l. V6 er det i utgangspunktet en god motor  :yesnod: med forholdsvis lavt effektuttak i forhold sylindervolum, og generell motorslitasje er da mindre av et problem enn med en B30.

 

Men saltvannskjøling -- hvis den har det -- betyr ganske enkelt at denne motoren må regnes som en midlertidig løsning på båtens behov for skyvekraft.   :cryin:  Når saltvannet har fått korrodere i kjølekanalene i 23 år kan det ikke være mye igjen før det trekker gjennom til sylindrene og da er motoren ferdig.     :eek:  Med mindre det går an å sette inn våte foringer.  I så fall kan en overhaling komme bedre ut økonomisk sett enn et motorbytte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

B30 bensin 170 hester, er en motor med høyt bensinforbruk og i tillegg er det problemer med kjøling av de øverste sylinderene. Ofte "skjærer" disse motorene seg pga kjølings problematikken. Men er man ops på dette så går det greit. Det er forøverig mulig å bedre kjøle evnen, dette er vel sikkert noen andre som kan forklare mere spesifikk.

 

Tormod

Er selv eier av en AQ 170 1971 modell som jeg nå har hatt i 2 år uten annen feil en at jeg har skiftet manfoild pakningen, at jeg på egenhand var å justerte på forgasserne slik at disse må kalibreres kan vel ikke tillegges motoren men egen dumhet. Når det gjelder bensinforbruket ligger dette ved min marsjfart 3800-4000 omdreinger på virka 1,1-1,2 pr time og da går det unna i 20 knop. Vekt på båten vet jeg ikke men det er en mahogny båt på 22 fot og jeg vil tippe en plass mellom 1500-2000 kg.

Guffer du denne motorene på fult vil du nok greie å dra over 50 liter i timen men med vett og forstand synes jeg ikke forbruket er så ille. Er det noen som har målt sine litt eldre påhengere i det siste??? Vil tro at forbruket på den motoren du spør etter vil ha et greit forbruk den og med fornuftig kjøring. Sjekk denn der finner du kanskje beregnet forbruk www.drevia.se

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en -84 modell aq175 i en draco 20. Ettersom den er nyinnkjøpt(både motor og båt), har jeg ikke noe særlig med erfaringer enda..  skal vist nok bruke ca 30 liter i timen på marsj i min båt. Men jeg har ikke fått sjekket det selv..  blokken er en GM-blokk som noen har nevnt tidligere i tråden.  

Mercruiser har en motor på samme blokken så endel deler går om hverandre. (Jeg har for eksempel Mercruiser manifoiler og risere på min) Det bør absolut være mulig å få tak i deler til den enda.. Eurofritid har en del  iallefall..

Link to post
Share on other sites

23 år gammel og saltvannskjølt = svært begrenset gjenværende levetid.   :headbang:  

 

Hvis dette er en GM 3,8l. V6 er det i utgangspunktet en god motor  :yesnod: med forholdsvis lavt effektuttak i forhold sylindervolum, og generell motorslitasje er da mindre av et problem enn med en B30.

 

Men saltvannskjøling -- hvis den har det -- betyr ganske enkelt at denne motoren må regnes som en midlertidig løsning på båtens behov for skyvekraft.   :cryin:  Når saltvannet har fått korrodere i kjølekanalene i 23 år kan det ikke være mye igjen før det trekker gjennom til sylindrene og da er motoren ferdig.     :eek:  Med mindre det går an å sette inn våte foringer.  I så fall kan en overhaling komme bedre ut økonomisk sett enn et motorbytte.

 

Hvor mye må jeg beregne på en ny brukt ferskvannskjølt motor? (av ca samme effekt)

 

Er dette en komplisert operasjon?(er det mye som må tas hensyn til med tanke på at det skal passe med båtens øvige utstyr)

 

(har en bror som i sin tidligere ungdom byttet maskiner i sine gamle BMWèr, er dette en grei jobb for han???)

Link to post
Share on other sites

Hvor mye må jeg beregne på en ny brukt ferskvannskjølt motor? (av ca samme effekt)

 

Er dette en komplisert operasjon?(er det mye som må tas hensyn til med tanke på at det skal passe med båtens øvige utstyr)

 

(har en bror som i sin tidligere ungdom byttet maskiner i sine gamle BMWèr, er dette en grei jobb for han???)

Tja.  Si det.  En tusing per hest, kanskje?  Et alternativ kan jo være å kjøpe båten med denne motoren -- forutsatt at prisen er lav nok -- og budsjettere med å kjøpe inn en btukt, bil-kjørt tilsvarende V6 til å skifte ut med en gang i fremtiden ...   :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båtkompis med tilsvarende motor som du spør om. Motoren sitter i en Draco 23.

Han har hatt hatt motoren i 3 sesonger og har hatt en del problemer. :headbang:

Problemene har bestått i ødelagte topper på hver side av motoren.

Det er også et problem at temperaturen varierer mye. (Fra 50 grader c  til 80 grader c)

Motoren er som dere forstår sjøvannskjølt.

Nye topper er montert og termostat er byttet flere ganger.

Motoren fungerer nå greit, men temperaturen varierer fortsatt.

Båten går nå i ferskvann.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for all hjelp :smiley:

Jeg har innsett at jeg nok heller på satse på en ferskvannskjølt motor.  :smash:

Mener at både 175 hk V6 og alle V8 ene med singelpropell og 280/290 drev hadde utveksling 1:1,61.  Innebærer at du kan regne med å kunne huke på en V8 på ditt drev og få riktig utveksling.  

 

Det er mye større utvalg i brukte V8 enn V6ere.  Også greit utvalg med ferskvannskjøling.  F eks en VP 200 hk V8 bruker antakelig ikke mer drivstoff enn V6en pga mindre belastning.  Og mindre belastning betyr gjerne også mindre slitasje under el like forhold.  De delene til Volvo/Merc V8 som ikke er spesielle for marineversjonene er svært rimelige å kjøpe fra Amcar deleimportørene.  Og mange av de spesielle marinedelene er også rimelige hvis du kjøper fra marinemotor sjapper i USA.

 

Pass på å få med instrumenter/kabular, bukkehornet og kappa fra V8en.  Svindyrt nytt.  Om du skal koble V8 (Volvo) til 290 drev og mangler bukkehorn kan jeg hjelpe deg med ett jeg har liggende.  (Det var salgsannonsen).

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...