Sjøogvind Startet 16.April.2011 Link til dette innlegget Startet 16.April.2011 (redigert) Er flytevester godkjent som flyteplagg i båt? Redigert 16.April.2011 av Sjøogvind (see edit history) Link to post
Mouche Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøogvind Svart 16.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Takk, da blir det billigere enn å kjøpe redningsvester til alle sammen. Link to post
Fjellbonden Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Vil anbefale redningsvester med hodestøtte. Hvis du kan svømme, er en seilervest nærmest bortkastet å ta på. Jeg har både silervester, oppblåsbare og gamle kompakte fra HH. Hvis jeg av noen grunn må ta på vest for å hoppe ufrivillig i sjøen vil jeg velge den gamle kompakte fra HH. Link to post
Gudrun Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Bruken er gjerne ikke dumt å ta med... Ferdes man på åpne strekninger med lite trafikk og kanskje muligheter for endel sjø bør man vurdere andre vester enn hvis man ferdes kun i finvær i områder med mye hjelp i nærheten.. Link to post
cheetah Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Ungene i båten har vanlig redningsvest med hodestøtte. Vi voksne har en som blåser seg opp i kontakt med vann. Skal være bra det Link to post
Poseidon Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 ...... Vi voksne har en som blåser seg opp i kontakt med vann. Skal være bra det Ja, men husk for all del at disse trenger regelmessig tilsyn! Jeg hørte forleden om en som fikk de oppblåsbare vestene sine sjekket etter at de hadde vært brukt som sikkerhetsutstyr i flere år. Da viste det seg at gasspatronene ikke engang var skrudd fast i holderne. Hadde noen falt i sjøen med disse hadde de altså garantert IKKE blåst seg opp Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mariell Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Har 3 seilervester og 4 redningsvester. De 2 oppblåsbare ble dumpet på Onsdag. Var ikke mulig å få tak i nye saltpakninger til dem. Var uansett noe billig gamle greier som fulgte med båten, og som jeg ikke stolte på. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
andersb Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 selvoppblåsbarvester på pene turer i nærheten av land (alltid på) samt solide krasjvester om jeg skal lengre turer. Link to post
jandrea Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Ja, men husk for all del at disse trenger regelmessig tilsyn! Jeg hørte forleden om en som fikk de oppblåsbare vestene sine sjekket etter at de hadde vært brukt som sikkerhetsutstyr i flere år. Da viste det seg at gasspatronene ikke engang var skrudd fast i holderne. Hadde noen falt i sjøen med disse hadde de altså garantert IKKE blåst seg opp Hva er en god prosedyre når man sjekker? Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Polarn Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Tester redningsvestene en gang per år ved å ta de på og kaste meg uti. Gidder ikke å ha sånt oppblåsbare greier. Tar rett og slett ikke sjangsen. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mouche Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Hadde noen falt i sjøen med disse hadde de altså garantert IKKE blåst seg opp Det er vel egentlig tre måter å få disse blåst opp på; automatisk, ved å dra i snoren eller blåse de opp manuelt. At de krever et visst tilsyn er helt klart, men hvis man ikke engang gidder å sjekke om patronene er på plass eller skrudd i, så kanskje en ferietur til Spania med Solia eller Apollo er et bedre råd? Vedlikehold for å sjekke som jeg følger er: Før og gjerne også en gang i løpet av sesongen så blåser jeg de opp (manuelt!) og lar de ligge oppblåst over natten for å sjekke at de ikke lekker (for mye), sjekker at patronen er hel og godt skrudd til og hvert annet år bytter jeg ut bobinen. Etter ti års bruk kasseres disse vestene og nye kjøpes inn på salg til halv pris. Har vel også sånn ca hvert annet år latt en av gutta teste disse ved å hoppe i sjøen og de har fungert som de skal hver gang. Er bruken off-shore og/eller ved lavsesong (lite trafikk og kaldt i vannet) hadde jeg også, i tillegg (!), hatt gode gammeldagse redningsvester ombord. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
cheetah Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Var ganske dyre de oppblåsbare vi kjøpte. Var visst best i test og greier og lett og se status på patronene. Link to post
Roger jo Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Er bruken off-shore og/eller ved lavsesong (lite trafikk og kaldt i vannet) hadde jeg også, i tillegg (!), hatt gode gammeldagse redningsvester ombord. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jan E. Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 (redigert) Når en har av patronen for sjekk, og skifte av tabletten. Så sjekk at snora og metallbøylen går lett. Har sett eksempler på morkne snorer, og rustet fast bøyle. Selv på vester som eier har tatt "service" på. Grunnen er vel at bøylen er ofte låst fast med brytetråd/rød sytråd, noe ikke eier har lyst til å bryte? Redigert 17.April.2011 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
Tranen2 Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 (redigert) Vi har flytevester, seilerdresser med flyteevne og overlevningsdrakter - alt etter behov. Redigert 17.April.2011 av Tranen2 (see edit history) Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mulligan Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 (redigert) Det samme som jeg har. Og selvsagt jackstays. Enkeltkammer oppblåsbare blir summarisk kastet på land dersom noen skulle ta med slike ombord. Redigert 17.April.2011 av Mulligan (see edit history) Link to post
Ellida Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Hei. Ser i starten av tråden at det billigste alternativet blir vurdert fremfor det tryggeste. Den dagen en eventuelt ligger ufrivillig i sjøen, så er jeg sikker på at en vil angre på at man valgte det billigste alternativet, fremfor det tryggeste. Redning og sikkerhetsutstyr er dyrt og en stiller seg ofte spørsmål om hvorfor det er slik. Slikt utstyr burde apsolutt vært mye rimeligere, så kansje flere har vært flinkere til å brukt det, og flere liv hadde vært reddet. Men uansett....enkelt ting bør en ikke velge bort bare for at det er noen krone dyrere. Husk!!! Det er ditt og dine medpassasjerers liv og helse det er snakk om. Lykke til. Link to post
cheetah Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Er ikke noe bilige greier vi har. Ganske dyrt så må jo være bra da Link to post
cheetah Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Noe sånt vi voksne har. http://www.xxl.no/vannsport/redningsvester/voksen/inflatable-coastal-redningsvest-1053895 Link to post
Astor Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Vi har redningsvester i ett assortert utvalg ombord. I tillegg har vi flytedresser til fruen og meg samt 6-manns flåte på akterhytta. Livbøyer finnes også. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn