Jump to content

Har du redningsvester eller flytevester ombord?


Sjøogvind

Redningsvester eller flytevester  

111 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vil anbefale redningsvester med hodestøtte.

Hvis du kan svømme, er en seilervest nærmest bortkastet å ta på.

 

Jeg har både silervester, oppblåsbare og gamle kompakte fra HH. Hvis jeg av noen grunn må ta på vest for å hoppe ufrivillig i sjøen vil jeg velge den gamle kompakte fra HH.

Link to post
Share on other sites

...... Vi voksne har en som blåser seg opp i kontakt med vann. Skal være bra det :thumbsup:

 

:smash:Ja, men husk for all del at disse trenger regelmessig tilsyn!:smash:

 

Jeg hørte forleden om en som fikk de oppblåsbare vestene sine sjekket etter at de hadde vært brukt som sikkerhetsutstyr i flere år. Da viste det seg at gasspatronene ikke engang var skrudd fast i holderne.

Hadde noen falt i sjøen med disse hadde de altså garantert IKKE blåst seg opp :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har 3 seilervester og 4 redningsvester. De 2 oppblåsbare ble dumpet på Onsdag. Var ikke mulig å få tak i nye saltpakninger til dem. Var uansett noe billig gamle greier som fulgte med båten, og som jeg ikke stolte på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:smash:Ja, men husk for all del at disse trenger regelmessig tilsyn!:smash:

 

Jeg hørte forleden om en som fikk de oppblåsbare vestene sine sjekket etter at de hadde vært brukt som sikkerhetsutstyr i flere år. Da viste det seg at gasspatronene ikke engang var skrudd fast i holderne.

Hadde noen falt i sjøen med disse hadde de altså garantert IKKE blåst seg opp :headbang::headbang:

 

Hva er en god prosedyre når man sjekker?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Tester redningsvestene en gang per år ved å ta de på og kaste meg uti. Gidder ikke å ha sånt oppblåsbare greier. Tar rett og slett ikke sjangsen.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hadde noen falt i sjøen med disse hadde de altså garantert IKKE blåst seg opp :headbang::headbang:

 

Det er vel egentlig tre måter å få disse blåst opp på; automatisk, ved å dra i snoren eller blåse de opp manuelt. At de krever et visst tilsyn er helt klart, men hvis man ikke engang gidder å sjekke om patronene er på plass eller skrudd i, så kanskje en ferietur til Spania med Solia eller Apollo er et bedre råd?

 

Vedlikehold for å sjekke som jeg følger er:

 

Før og gjerne også en gang i løpet av sesongen så blåser jeg de opp (manuelt!) og lar de ligge oppblåst over natten for å sjekke at de ikke lekker (for mye), sjekker at patronen er hel og godt skrudd til og hvert annet år bytter jeg ut bobinen. Etter ti års bruk kasseres disse vestene og nye kjøpes inn på salg til halv pris. Har vel også sånn ca hvert annet år latt en av gutta teste disse ved å hoppe i sjøen og de har fungert som de skal hver gang.

 

Er bruken off-shore og/eller ved lavsesong (lite trafikk og kaldt i vannet) hadde jeg også, i tillegg (!), hatt gode gammeldagse redningsvester ombord.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når en har av patronen for sjekk, og skifte av tabletten. Så sjekk at snora og metallbøylen går lett. Har sett eksempler på morkne snorer, og rustet fast bøyle. Selv på vester som eier har tatt "service" på. Grunnen er vel at bøylen er ofte låst fast med brytetråd/rød sytråd, noe ikke eier har lyst til å bryte?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser i starten av tråden at det billigste

alternativet blir vurdert fremfor det tryggeste.

Den dagen en eventuelt ligger ufrivillig i sjøen,

så er jeg sikker på at en vil angre på at man valgte

det billigste alternativet, fremfor det tryggeste.

Redning og sikkerhetsutstyr er dyrt og en stiller

seg ofte spørsmål om hvorfor det er slik. Slikt

utstyr burde apsolutt vært mye rimeligere, så kansje

flere har vært flinkere til å brukt det, og flere

liv hadde vært reddet.

Men uansett....enkelt ting bør en ikke velge bort

bare for at det er noen krone dyrere. Husk!!! Det

er ditt og dine medpassasjerers liv og helse det

er snakk om.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...