Jump to content

koblet AMEC Camino 101 AIS transponder til PC, ingen kommunikasjon


Framtia

Recommended Posts

Prøver å konfigurere min AIS-transponder (AMEC Camino 101). Det har gått fint å koble til samt installere konfigureringsprogrammet, men jeg klarer ikke å få koblet til hverken vha RS232 eller USB/RS-232 adapter. Jeg ser porten, og har prøvd alle mulige baude rates, men får en "serial port connection timeout". Har også sjekke "device manager" og her ser jeg ingen problemer med portene. Noen som har tips til hvordan jeg kan finne ut av dette?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt hyperterminal og sjekket om port/kabel er OK.

Du velger comport i hyperterminal og kortslutter pinne 2 og 3.

Når du nå taster en bokstav skal du få den opp på skjermen.

Dersom det er "lokalt ekko" kan du få to.. når du fjerner kortsluttningen

får du ikke noe borstav i retur (kun en om lokalt ekko).

 

Så kan det også være at transponderen må starte, finne GPS før comporten er klar. Jeg kjenner ikke den transponderen, men den kan ha spesiell pin-konfigurasjon på comporten.. les manualen så du er sikker på at riktig kabel er i bruk.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Leser tråden, etter en lang dag med båtpuss.

 

Ja, da er kabel og port OK. Forutsatt at det er en standard 232C kabel som skal brukes. Ellers enig med Mulligan's tips.

 

Transpondere kan ha utradisjonell pin-config på tilkoplingene. Men man bør finne TX og RX data i en eller annen form (232 eller 422).

Kjenner ikke den transponderen, så kan ikke hjelpe deg mer.

Lykke til - du får det nok til med litt "prøv og feil".

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt fra Moss til Bolærne :-)

 

RS232-kablen fulgte med AISen og bør være rett type, men jeg skal uansett inn med en lengre en etterhvert, så jeg kan få sjekket ut at det ikke er den som har feil.

 

her er hva jeg kan lese av når AISen er tilkoblet via COM2-porten. Det kommer et nytt tegn med noen sekunders mellomrom.

putty.png

 

Mulligan, når jeg prøver å koble til via "connection"/"serial", og der er det en meny under "flow control" der jeg kan velge forskjellige alternativer inkl xOn/xOff, men ikke noe av dette gjør at jeg klarer å åpne en forbindelse med AISen.

putty2.png

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hva med hastigheten (buadrate) er den riktig ?

Hvis du kun får ett tegn pr. sekund ser ikke det ut som noe AIS signaler..

Kan hende det er et prompt som tansponderen sender mot programvaren som skal brukes til å sette opp transpondren med ? Sjekk USB/serie driveren om den er satt opp til samme hastighet som det skal være mellom transponder/program.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Som GeirT sier, rett baudrate? Så vidt jeg kan finne ut er korrekt baudrate 38400 for boksen din.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom det var en kabel med ville jeg brukt den.

Går ut fra det var en for RS232 porten og en for NMEA porten.

Vær sikker på at du bruker rett kabel.

Du kan eksperimentere med å forrandre innstillingen for USB/Serie

f.eks. handshake til hardware (CTS/RTS), alternativt XON/XOFF eller None.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

NMEA-kablen ser helt annerledes ut, den har terminal i den ene enden, og det er løse ledninger i andre enden. Hvis jeg ikke har misforstått skal vel disse bare avisoleres og kobles til resten av NMEA0183 nettet ombord (har koblet de til i kurskomputeren). Jeg klarer ikke å endre noen av de andre innstillingene. Jeg får vel sende en mail til produsenten tror jeg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

takk for tålmodigheten og hjelpen :-), føler meg stokk dum når jeg holder på med slikt. Har du noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å gjøre dette?. Har altså en miniPC som er tilkoblet AISen via RS232, og i tillegg har jeg et USB-RS232 adapter. Prøvde å koble 3/4 på NMEA med 2/3 på RS232 via USB-adapter, men da fikk jeg ikke frem noe data.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

3&4 på NMEA er + og - på et "balansert" 0 til 5 volt signal (eller speilvendt signal om du vil), også kalt RS422. For RS 232 er 2&3 henholdsvis RX og TX (+5volt) i forhold til 5 (GND). Det er ikke alle 232 til USB konvertere som klarer å lese et 422 signal og omvendt. Du kan prøve å koble 2 (RX) på adapteren din til 3 (TX+) på kabelen fra AIS'en og 5 (GND) fra adapteren til 4 (TX-) fra AIS'en og se om putty'en klarer å lese noe (porthastighet settes til 38400)

 

TrondT

 

red: noen skriveleif'er

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hei der.

Har tidligere koblet opp en AIS til PC- kartprogram.

Baud rate skal være 38400.

Etter tegningen på brosjyren din, så mener jeg

at pinne 3 og 5 fra AIS skal kobles til pinne 2 og 5

på PC. Altså pinne 3 fra AIS til pinne 2 på PC.

Pinne 5 fra AIS til pinne 5 på PC.

Da skal du få signaler fra AIS til PC.

For å kunne sende signaler fra PC til AIS, så må du

også koble pinne 3 fra PC til pinne 2 på AIS.

Dette beror på at du har en RS232 port (com port)

på PCen. Hvis du er avhengi i å benytte en overgang

RS232 -> USB, så må du være klar over at det er ikke

alle overgangene som vil fungere til dette. Du kan

jo forhøre deg med de som selger slike overganger.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdatering:

 

Fikk mye god og rask hjelp fra firmaet hvor transponderen var kjøpt. Klarte etterhvert å finne ut at det var en eller annen elektronikkfeil som gjorde at enheten ikke bootet. Jeg fikk så beskjed om at jeg skulle sende transponderen til produsenten (i Taiwan) og etter ca 3 uker hadde jeg en ny i posten. Med den nye kunne jeg umiddelbart koble til å få konfigurert med MMSI-nr, båtnavn osv. Men hvor lenge var Adam i paradis. Etter ca 1 minutt fikk jeg en feilmelding om feil på GPS. Nye diskusjoner fulgte med selger, og de fikk oversendt logfiler fra transponderen. De har nå meldt tilbake om at de mener problemet må være at jeg har kortsluttet GPS-antennen under montasje (jeg måtte klippe antennekabel for å få trukket denne ned til kartbordet), og at de ikke vil strekke seg lengre i saken. Jeg er tilbudt refusjon av halve salgsbeløpet hvis jeg returnerer varen.

 

Selv mener jeg at første feil ikke kan skyldes feil på GPS-antennen, og videre at de har ingen grunn til å hevde at det er min kobling som har medført kortslutning (antennen ble ikke returnert første gang og det kan f.eks tenkes at denne har en feil også). Jeg har selvfølgelig også hatt utgifter til innførsel til Norge, og for forsendelse av transponderen til produsenten, samt at de nå forlanger den i retur. Så dette ble ikke noe godt kjøp, Håper nå på et bedre tilbud fra selger, men er forberedt på at dette ble et rent tapsprosjekt.

 

Førsteinntrykket av denne AISen var veldig godt, men jeg lurer nå på om den ikke var litt for billig....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...