Jump to content

Kan selvpolerende bunnstoff benyttes rett på primer?


Den enøyde kaptein

Recommended Posts

Prøvde å bli ferdig med stoffingen lørdag, men det tok som vanlig litt mer tid enn beregnet. Måtte bruke primer på et par nedslitte punkter på kjølen. Fikk da tips fra en av de ansatte på opplagsverftet om at jeg ikke kunne benytte det selvpolerende bunnstoffet på de primede feltene, men måtte bruke hardt bunnstoff der den første sesongen. Men i butikken på verftet sa de at Jotun var av den oppfatning at jeg kunne bruke det selvpolerende stoffet også på disse feltene. Er det noen "fasit" på dette spørsmålet?

Link to post
Share on other sites

Selvpolerende kan strykes rett på, men det forutsetter at man ikke venter for lenge. Hvor lenge man kan vente er angitt på primerboksen, tiden er også temperaturavhengig.

Epoksi-primere blir så harde når de er utherdet at de ikke gir feste for bunnstoff, det være seg selvpolerende eller harde.

Link to post
Share on other sites

Smøre på primer/antipest med bunnstoff er ingen problem. På min forrige båt etter installasjon av baugpropell ventet eg for lenge etter antipest var lagt på. Da flasset bunnstoff rundt installasjons området. Skrapte og bygget opp på nytt.

Har ikkje prøvd, men eg lurer på om det vil fungere å vaske med fille og tynner 17 på områder som har stått for lenge med primer/antipest og så smøre bunnstoff. Har sett når en vasker med tynner på antipest så blir den litt klebelig i overflaten. Kanskje dette går?

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på primeren. Jeg brukte Hempel sin primer for et par år siden. Da fikk jeg streng beskjed om at jeg måtte bruke hardt bunnstoff første gangen, og at bunnstoffet måtte påføres vått-i-vått. Jotun sin primer kan seff fungere på en annen måte. Det tryggeste er vel å følge anvisningene fra produsenten, samt å benytte samme merke både på primer og første bunnsmøring.

 

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...