Jump to content

Transport og utsetting av 21fot båt som står på opplagshenger?


arctictiger

Recommended Posts

Hei :) Jeg har nylig kjøpt meg en noe sliten Fjord 21 fots snekke. Båten står på en gammel opplagshenger i oslo.

 

Uten å ha noe særlig erfaring med båter er jeg nå litt i tvil om hvordan jeg skal få båten på vannet... Såvidt jeg vet kan jeg ikke frakte båten på offentlig vei med en slik henger.

 

Har dere noen tips om transport og utsetting av båten?? Er en kranbil en løsning? I så fall vet dere om noen firmaer som gjør dette?

Link to post
Share on other sites

Mange kranbilfirmaer som tar på seg dette, men 21fot? Lei deg en skikkelig solid båthenger og kjør den hjem selv (hvis du har lappen). Tok opp svigers sin 24fots nidelv i høst på en båthenger. no problem å dra den etter en litt voksen bil :thumbsup: .

 

Hvis det ikke er for langt unna, så få en kranbil til å slenge den på vannet og tøff den hjem selv :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Leser mellom linjene at båten og tilhengeren ikke står like ved sjøen.

Har du spurt selger hvordan båten ble fraktet dit den nå står?

 

Har du noen ide om hva båten kan veie? Kan det f.eks gå an å dra den av dagens henger, via en midlertidig krybbe, og opp på en registrert henger?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hvis vekta ikke blir altforstor så kan du leie deg en transporthenger(slik for bil o.l), så kjører du opplagshengeren "baklengs" opp-på transporthengeren og støtter opp med f.eks dekk og stropper dette godt.

 

Det krever selvsagt 2 biler eller kanskje traktor, men er nok greit gjennomførbart.

 

Vet ikke hva den snekka veier, men hvis du tømmer den så kan vell 2 ton være realistisk med henger? da kan du ha henger og bil, med riktig valg som kan fraktes lovlig med BE på lappen :yesnod:

 

Har vært med på dette med en litt mindre båt og mindre henger, men burde være godt mulig hvis man går litt opp på dimensjonene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar:) Jeg er ikke sikker på om det er så lett å skyve båten over på en annen henger. Har lagt ved et bilde av hvordan hengeren ser ut. Siden selve krybben ikke har ruller, så må man vel uansett ha en kran for å få den over? Jeg har ikke førerkort for å dra tung henger og jeg har heller ikke bil til det. Så jeg tenker det fort kan bli dyrt å leie inn henger, bil og sjåfør.

 

Noen som vet hvor mye kranbil koster? Selve transport etappen er vel på en ca 15min.

 

20110417_10.26.37.jpg

Link to post
Share on other sites

Hukk den etter en traktor og kjør den ned på sjøen imens du ligger bak med nødblink på bilen.Det blir transport under 30km/t og da er det meste lovelig.Spesielt siden dette ikke blir noe lang eller brei last.Det blir ikke tungt heller.

Jeg ringte biltilsynet og fikk tilsendt skriftelig disp til og kjøre en av mine tidligere båter ca 5 km selv på E18.Det var en 48 fot stålbåt på 28ton og 3,5 meter bredde.Var vel ca 5,6 meter høy når den sto på semitralla.Det var en GAMMEL 3 akslet svane tralle uten bremser og båten stakk omtrent 4 meter ut bak hengeren.Hengeren var heller IKKE registrert.De nektet først helt vilt,men når jeg sa at det er vel andre regler siden vi kjører under 30 km/t ??.

Da fikk pipen en helt annen tone og de godkjente alt.Eneste kravet var at vi hadde en følgebil med gulblink på taket og bred last skilt forran på trekkvogna samt gul/sorte skilt på sidene av båten.

Utover det ønsket de oss en god tur.

Så det er mulig og få dette til enkelt om man bare spør biltilsynet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...