Jump to content

Mitsubishi dieselmotor kjørt med lite olje..


Risor23

Recommended Posts

Var å kikket på en båt med en Mitsubishi dieselmotor (32hk?). Den starter og går greit og olja er svart og fin. Et par dager seinere var jeg innom igjen for å se mer på båten og da peilet vi olja. Null olje på peilepinnen, men oljelampa lyste ved oppstart forrige gang og slukket umiddelbart så det tyder på at det er oljetrykk.

 

Best å styre unna eller går ting bra så lenge det er oljetrykk?

Link to post
Share on other sites

Det viktige er jo at du har oljetrykk ja, men faren for å miste trykket er jo stor hvis nivået er lavt. På den annen side, så brenner du lagrene fort om du mister oljetrykket og motoren høres heller usunn ut i gangen. Så hvis motoren går fint og oljetrykket er OK så ville jeg bare fylt på olje og ikke tenkt mer på hele saken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart å fin :lol:

 

Han mener vel bare at den dermed ikke er skiftet ganske nylig "til ære for fotografen"?

 

Men hvis motoren har alvorlige smøroljeproblemer så kan den jo være skiftet/etterfylt med gammel spillolje. Noen er så uheldige å erfare at "alt er tillatt" i bruktbåtbransjen :lipseal:

 

For ordens skyld: jeg insinuerer ikke noe som helst, det er kun en velment oppfordring til å sjekke grundig!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

slik jeg forstår har båteier hatt båten 1.5 sesong (kun 7-8 mindre turer i fjor p.g.a dårlig vær) og som han sa fikk han overlevert en ferieklar båt når han kjøpte den og har ikke peilet olje selv i den tiden han har hatt den. Dette er en jeg kjenner fra før, så tviler ikke på storyen hans. Han spiller med åpne kort.

 

Hvis dette er tilfellet virker det som om motoren har brukt sitt med olje på 1,5 sesong og kun trenger et oljeskift. Derfor olja var svart og fin... he he. Heller det enn blank olje som tydeligvis akkurat har blitt skiftet.. eller grå olje som er full av vann :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...