Jump to content

Marna Mb10A, går "røft" ved belastning


PuttPuttPutt

Recommended Posts

Hei, første post og ny her på forumet! Håper jeg har postet på riktig sted..(Er det et eget trebåt forum her inne?)

 

Er en semi-landkrabbe eier av en Skilsø tresnekke med en marna mb10a (bensin, vridbar prop) som i fjor begynte å fuske litt. Den går som en klokke på tomgang, men så fort den blir satt i gir og må jobbe litt går den røft og kommer ikke opp i turtall. Det begynte så smått med noen små host og hark som ble verre og verre utover sesongen. Nå er den som sagt konstant "røff" under belastning.

 

I fjor skrudde jeg av og renset forgasseren, byttet bensin filter, sjekket eksos slangen, pusset på pluggene..uten at det hjalp noe. Prøvde å jenke litt på kablene fra fordeleren mens motoren var i gang -fikk en jævlig karamell! Skal sies at ved opplag i høst oppdaget jeg at lokket til fordeleren stod litt skeivt på..Kan dette ha hatt medvirkning? Har ikke fått testet den i år enda, tenkte jeg skulle høre med dere her inne først om dere hadde noe gode troubleshooting tips først.

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

MB 10 a skal gå på blyfri bensin.

Har siden jeg fikk båten alltid byttet kondensatoren samt stifter hvert år,kondensatoren blir

på et mystisk vis ødelagd grunnet fukt tenker jeg.Går fint i tomgang,ved belastning fusker denne og har ikke ordentlig turtall.

Ta av fordeler lokket,ta av fingeren og "start" motoren,se om gnisten "hopper" ujevnt ut av

kontakt området,om det er spesielt "stor" gnist,så er det nok kondensatoren,bytt denne,det skjer undre

grunnet dette....Lykke til. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar og tips folkens!

 

Hmm, ser jo på linken til Båtmagasinet her at MB10A skal ha bly, tror jeg får begynne med det.

 

Og ja kan bekrefte at det har gnistret heftig ut mellom fordeler lokket (da det stod skeivt på), og ja det har alltid sett fuktig og svett ut ved kondensatoren.

 

 

Da har jeg fått endel ting å sjekke, takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...