Jump to content

Grønn diesel - ikke bare grønn men også dårlig ?


Gutek

Recommended Posts

Jeg har en Volvo 2003T i Classicen min.Den har alltid vært temmelig tungstartet.Dette er et velkjent fenomen som har vært tatt opp på Båtplassen tidligere.Nå har jeg fått dieseldyr på tanken,og for å starte opp var jeg på bensinstasjon og kjøpte meg ei kanne med vanig bildiesel.Tredde en slange ned i denne,luftet og satte i gang starteren.Til stor furundring startet dieseldyret temmelig momentant.Noe den aldri har gjort før.Jeg har gjentatt øvelsen senere,med samme resultat.

Hva er årsaken til den store forskjellen på startvilje på motoren min ?Det må være bildieselen som er så mye bedre en den grønne suppa vi kjøper til båtene være.Er det slik at oljeselskapene kvitter seg med de dårlige kvalitetene ved å gjøre den grønn og selge den til båtbruk ?Kanskje Volvo har rett når de skylder på norsk diesel i forbindelse med motorhavarier i Norge !

Link to post
Share on other sites

Det er samme diesel, det blir tilsatt farvestoff når tankbilen fyller på tankene. Når vi bunkret på kabelbåten jeg reiste med, ble farvestoffet tilsatt samtidig som vi bunkret. Av og til virker ikke dette som det skal og store båter kan oppleve å få masse kubikk med blank diesel. Så det er ingen kvalitetsforskjell.

Link to post
Share on other sites

Det er samme diesel, det blir tilsatt farvestoff når tankbilen fyller på tankene. Når vi bunkret på kabelbåten jeg reiste med, ble farvestoffet tilsatt samtidig som vi bunkret. Av og til virker ikke dette som det skal og store båter kan oppleve å få masse kubikk med blank diesel. Så det er ingen kvalitetsforskjell.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet 12/2010 forhørte seg med et raffineri. Og fikk til svar at marinaer kan bestille 3 typer diesel. Vanlig farget marindiesel, autodiesel tilsatt fargestoff, og gassolje som har høyere svovelinnhold.

Autodiesel kunne de ikke anbefale til båt bruk pga normalt innblandet biodiesel. (Gassolje står det ikke noe om de kan anbefale eller ikke)

 

Spurte marinaen der jeg normalt kommer til å fylle, siden kortautomaten er sammen med autodiesel pumpa for avgiftsfrie kjøretøy. Og jeg dermed gikk ut i fra de leverte til marinaen fra samme tank. De kunne bekrefte at det var samme tanken, men daglig leder viste ikke hva slags diesel de hadde på tanken.

Han ringte leverandøren ute på Hydro-halvøya som leverer til hele Grenlandsregionen. De kunne bekrefte at foreløpig blandet de ikke biodiesel i noen av de avgiftsfrie dieselene.

 

Det kan kanskje tyde på at ingen av dieselene i Grenlandsområdet har biodiesel, hvis avgiftsfri fargen blandes i etterhånd?

Hvis ikke har de 2 tanker på mottaket. En med ren diesel, og en for personbiler iblandet biodiesel.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro du har en aldri så liten luft lekkasje i dieselsystemet ditt. Om du tar avgiftsfri diesel på en tank, og gjør det samme du har gjort med bildieselen, vil du nok få samme resultat. Da er motoren nettopp luftet, og dieselen står helt opp i dyse spissen. Om båten din står 1 døgn, og du har en liten lekkasje, vil dieselen renne litt tilbake i dyserørene, og dermed tar det litt lengre tid og starte.

 

Kortere forklart: Luft systemet ditt før du starter neste gang (med dieseltilførsel fra tanken din), og prøv og start! thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...