Jump to content

Linolje/terpentin/lakk


amalieII

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med noen meninger om lakking......

jeg har skrapt og pusset ned ei 30 fots plattgatter, den skal lakkes med Epifanes lakk.

Treverket oljes i disse dager.....noen sier at treverket skal mettes helt og så lakkes etterpå.

Andre sier at det ikke skal mettes helt og at det skal tørke i mange uker....

Har noen av dere erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Det mest vanlige er å mette treverket med olje til treverket ikke suger mer olje . Påføringen skal være våt i våt. På ubehandlet treverk kan dette være en operasjon som kan pågå mange timer med mange påføringer.Da treverket ikke suger mer olje skal overskytende tørkes bort. Tørre områder kan påføres mer olje dagen derpå. Vidre behandling er avhengig av hva slags olje du bruker. Brukes rå kladpresset linolje kan du la denne være som endelig finish. Andre lakker på linolje kan medføre blæring. En kan bruke kokt linolje men jeg synes denne er svak for svartsopp og denne overflatebehandlingen blir også noe seig slik at støv og møkk har lett for å feste seg. Ønsker du en hardere lakkoverflate kan du bruke Jotun Benar Marine. Dette rådet fikk jeg fra Jotun og det er også anbefalt i Jotuns brosjyre. Jeg er godt fornøyd med resultatet etter et år. Ingen blæring, men fortsatt blank og fin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...