Jump to content

Bilder av interiøret i viksund 25 sabbcruiser?


cavaler

Recommended Posts

Hei

 

Har kjøpt meg en gammel viksund snekke fra slutten av60-tallet som er helt ribbet innvendig, og lurer på om det er noen her inne som har en sånn båt som kunne tatt noen bilder av innredningen så jeg har noe å gå etter når jeg skal bygge den opp igjen? Opplysninger om plassering av dieseltank og evt vanntank er også av interesse. Alle opplysninger mottas med takk.

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei alle snekkefans.Løfter denne tråden igjen for å prøve å få tak i noen bilder til mitt snekkeprosjekt. har klart å finne ut at noen av disse båtene var bygget med glassfiber innredning i kombinasjon med teak/treverk. I min båt ser det ut til å ha vært rein treinnredning men alt er fjernet pga råteskader, så, hvis noen her på dette fantastiske forumet er i besittelse av en slik båt så er jeg veldig interessert i interiør bilder, så jeg har noe å bygge den opp igjen etter, er bare et tomt skråg no.

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Hei Jeg har samme båten selv,men med plastinnredning.Jeg vet om en til som ligger på land uten motor som jeg kan se om jeg kan få tatt bilder av men jeg er uviss på hvilken innredning den har.Ellers er dette flotte båter som er svært solid bygd,og er verd å ta vare på.Skal sjekke i løpet av neste uke :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Hei,tusen takk for responsen

Dette høres flott ut, er interessert i alle bilder uansett grassfiberinnredning eller treinnredning, dette for å få tips til hvordan lage ny, men vil prøve å lage den så lik orginalen som mulig men det er nok flere typer som har vært bygget så alle tips og bilder mottas med stor takk.

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Jeg har ikke sett denne tråden før nå. Jeg har hatt sabbcruiser i 11 år, Tøffer og går enda. Jeg kjøpte båten i en liten tvilsom stand, med intensjon om ombygging. Det har imidlertid aldri blitt noe av, annet et par små justeringer (mye artigere å bruke båten enn å skru). Poenget er da at innredningen i min båt ikke er noe videre å bruke som modell. Har dog de opprinnelige sittebenkene i plast framme i kabin og akter på uteplass. Har også skap på hver side av motorkassen, umiddelbart foran de aktre sittebenkene. Det er vask øverst i skapet på babord side, med sete til styreplass som vippeløsning ovenpå. Det har vært en skillevegg mellom forkabinen og uteplassen , med dør like foran motorkassen. Umiddelbart foran denne skilleveggen var det skap, helt opp til taket på styrbord side, og opp til 70-80 cm høyde på motsatte side. Jeg syntes denne skilleveggen var veldig uhensiktsmessig, både på grunn av de lave dørene (måtte jo være beregnet på smurfer) og på grunn av bruksverdien av den forholdsvis lave forkabinen. Derfor har jeg sagd vekk store deler av denne veggen, og det høye skapet, for å få en mer åpen båt.

 

Jeg har et ambivalent forhold til min båt, det er mange sider ved den jeg liker, men også et par ting jeg mener burde kunne forbedres. Jeg har i flere omganger vurdert å justere utforming av forkabin, for å få flere sengeplasser. I den sammenheng har jeg fått inspirasjon fra å se på salgsannonser fra båter med lignende utforming, kanskje spesielt Grimsøy 26, som ligner sabbcruiseren på mange områder. Har sett en (kanskje hjemmelaget?) løsning med soveplasser i 2 nivåer fremme. Det neste er at jeg ville hatt en annen motor enn Sabb, hvis jeg skulle bygge opp en båt fra bunnen av. Sabben er noe av det beste man får fatt i, men bråker så ille at man ikke holder ut å bruke båten på lengre turer. Jeg vurderer faktisk å sage hull i båten å lage motorbrønn for påhengsmotor for å bli kvitt Sabben og få mer plass i båten. Hvis jeg fikk velge fritt, ville jeg montert en 2 sylindret sideventilert bensinmotor, Marna eller FM. Hvis man absolutt skal ha Sabb, så se på muligheten for å montere motor på gummilabber. Det krever sannsynligvis at man må ha løsningen med girkasse og fast propell.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen

 

Snekken har ligget urørt hele sommeren og frem til nå, idag har jeg vært ute å rengjordt den både utvendig og innvendig, brukte høytrykksspyler med turbodyse, svært effektivt. Planen er nå å få opp et telt over snekken så det går an å jobbe med den gjennom vinteren, og hvis været er med meg denne vinteren så er første plan å få den klar før sommeren......Den motoren som var i båten når jeg kjøpte den, en 8hk sabb, sto pinn fast i sylinderen, har stått med diesel på stempelet siden jeg fikk den hjem men rikker seg ikke, så for noen uker siden ble det annonsert en 10hk sabb og den kjørte jeg straks å kjøpte. Det viste seg at den er i god stand, starter uten noen form for gløding, selv når temperaruren nærmer seg nullpunktet,her blir det bare utvendig rengjøring og et strøk eller to med maling,da en som er ganskje så lik den orginale blå, og ikke den skrekkelige gule fargen som er på no....Så litt har da skjedd siden sist men satser på å oppdatere her etterhvert som arbeidet skrider frem utover vinter og vår. Første del av jobben no er å få opp teltet så den kan tørke mest mulig før jeg begynner med arbeidet innvendig, må lage nytt alt, helt fra bjelker til dørken og sittebenker og skap osv osv osv.

 

Med hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...