Jump to content

Propell aksling??????/ motor bytte


joelle

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg en "ny" motor som i løpet av vintern ska instaleres i båten.

Som vi alle vet så blir ett hoved prosjekt, menge små prosjekter................

Per dags dato har jeg ikke en dråpe leksje fra aksling in i båten, jeg har en type av smøring som innebærer att jeg fyller olje på en beholder i sitbrunnsfakket og som har en slange som siden leder ned til en "lur" plass på akseln og smører denne.

burde jeg i samband med skifte av motor montere eller bytte noe her?

 

Mine videre planer ved skifte av motor er att male om motor rummet. Noen gode tips om fremgangs måte og maling?

 

Ny isolasjon i motor rum. ( dette har jeg gjort førr så den er jeg trygg på)

 

Andre tips om hva jeg ska tenke på i samband med prosjektet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt noe fryktelig i et år med varmgang i pakkboks og usentrert aksling. Etter en grunnstøting i fjor med etterfølgende verkstedopphold oppstod det varmgang i min VP pakkboks, mer enn 70 grader. Det luktet skikkelig brent. Dette var en standard pakkboks fra VP med talgpakning som vel burde holdt en stund til.

 

Dersom du har en oljesmurt pakkboks med ekstern tank så er ihvertfall mitt råd at du rører denne minst mulig. Siden du ikke er plaget med vannlekkasje tyder jo det på at du ikke  er plaget med vibrasjoner, din pakkboks er god for enda noen år.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt noe fryktelig i et år med varmgang i pakkboks og usentrert aksling. Etter en grunnstøting i fjor med etterfølgende verkstedopphold oppstod det varmgang i min VP pakkboks, mer enn 70 grader. Det luktet skikkelig brent. Dette var en standard pakkboks fra VP med talgpakning som vel burde holdt en stund til.

 

 

 

Et cva ledd burde løse disse problemene dine.

f.eks www.kardang.no

http://www.halaas.no/Python_Drive.htm[/url]

 

funker samme som drivknuten og akselen på en bil.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Enig med Petter, ikke gjør noe så lenge du har en løsning som fungerer.

Eneste måtte være å bytte simmer-ringene i pakkboksen hvis de har gått i mange år.

(Forutsetter selvsagt at du kan beholde samme akslings-dimensjon etter motorbytte.)

 

Ang. maling av motor-rum så er det vanlig å bruke top-coat.

Selvsagt må man rense godt opp først, avslutningsvis med aceton.

Men man kan også benytte 2-komponent polyuretane lakk. Koster mer, men gir en blankere og mer "lettstelt" overflate.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er i din båt, men veldig mange båter har ikke noe eget "trau" under motoren slik at oljesøl etc havner i kjølsvinet.

Så hvis du har det slik ville jeg benyttet anledingen til å lage et trau.

Jeg har en fastmontert liten håndpumpe slik at jeg kan tømme det som samler seg der.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fastmontert liten håndpumpe slik at jeg kan tømme det som samler seg der.

Åssen pumpe da Ingar ?

( hender det lekker litt her og der, og i det "trauet" blir det fullt. Ønsker ikke å få dette over i kjølsvinet, blir reine miljøsvinet ved lensing..)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...