Jump to content

Høyt oljetrykk Cummins MerCruiser Diesel QSD 4.2 320s(hvit motor)


945

Recommended Posts

I forbindelse med sjøsetting og oppstart av motor, reagerte jeg på høyt oljetrykk. Ved tomgang så ligger trykket på mellom 2,5 og 2,7 bar. Ved å kjøre turtallet opp til 2000 omdr.(Frikoblet), ligger dette på mellom 5,7 og 6,2 bar. Jeg har da "kjørt" motoren en liten time og olje tempen er ca 55 grader.

Muligens dette ikke er noe å bry seg om, men likefullt reagerte jeg på at dette ikke er som jeg mente det var i høst. Båten har vært inne til service i vinter, og alt av filter og oljer skal være byttet til orginalt.

Har noen vært borte i tilsvarende, og er det bare hysteri å reagere på dette?

Tønnesea

Link to post
Share on other sites

I følge manualen skal vel trykket være 2,1 på tomgang, og 6,6 på 3800 rpm.

 

Jeg synes også trykket var noe høyere etter sjøsetting/service i år enn det jeg mener det lå på i fjor (men ærlig talt husker jeg ikke dette 100%) - lå vel på rundt 6 på 2000-2200 rpm.

 

Oljenivå blir nevnt - er det for mye olje?

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

De MCM 4.2 320 svartmotor jeg kjenner til ligger mellom 4-5 ved kald motor og 2-3 ved varm motor på tomgang,da er det benyttet Castrol Tection Global 15w-40 olje som er kjørt en 100 timer.

Regner med oljetrykket blir "litt" høyere ved ny olje.

 

Alternativet er å bruke 10w-40 olje eller en syntetisk 5w-30/40 olje,da får du lavere oljetrykk....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

arnstein 156 : I følge manualen skal vel trykket være 2,1 på tomgang, og 6,6 på 3800 rpm.
Hvis dette utsagnet stemmer, og er samme motor som du har, har du ingenting og være urolig for. Der er en del nyere motorer som skal ha litt høyere trykk enn de eldre.

Normalt med litt høyere trykk etter oljeskift da den nye olja ikke blir så fort tyntflytende som brukt olje. Regner med du synes trykket er litt for høyt. Du sier tempen på olja er ca 50 grader. Tenker den blir litt høyere når du kjører båten flere timer, og det blir varmere i været. Det kan også bidra til lavere trykk. Oljetempen er jo ikke termostatstyrt slik kjølevæsken er.

 

Oljemengden har ikke betydning for trykket, hvis du ikke har langt under minimum slik at oljepumpa ikke får tak i olje da. En teori kan jo være at det tar lenger tid og varme opp mye olje fremfor lite, og da kan vel trykket forbli noe høyere hvis du har på max og ikke bare til min, fordi trykket som regel er høyere ved kald olje.

 

Oljeprodusentene beregner en arbeidstempratur på oljen på ca 80-100 grader, så når det blir varmere i været kan du jo følge med på oljetempen om den blir oppimot dette. Forblir den fremdeles på bare 50 kan du vurdere sammen med en fagmann på motoren om du bør skifte til en annen olje.Da tenker jeg på en olje som kan ha bedre smøreegenskaper ved lave tempraturer og ikke nødvendigvis viskositet. Enkelte oljekjølere kan bli litt for effektive i vårt kalde klima.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var nok hukommelsen som har spilt meg et lite puss.

Sammenlignet med enkelte andre motorer, så ligger oljetrykket på denne motoren litt høyere.

 

Oljenivået er i orden, og det "høye"trykket er som det skal være, men litt betenkelig synes jeg det var med trykk over 6 bar ved oppstart. Motor og båt oppførte seg eksemplarisk under test i går. :thumbsup:

 

Riktig god påske og takker for tilbakemeldinger !

Tønnesea

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...