Jump to content

Feilsøking på motorinstrumenter, VP Md 7b


Godværseileren

Recommended Posts

Min seilbåt har en Volvo Penta MD 7b motor. Da jeg kjøpte båten virket ingen av motorinstrumentene, og det gjør de fremdeles ikke. Jeg tenkte å bruke påsken til å få orden på dette, og håper på hjelp fra noen litt mer drevne i dette faget enn meg selv.

 

Instrumentene det er snakk om er timeteller, turtallsteller og temperaturmåler.

 

Kan noen si noe om sannsynlig feil? Ligger feilen i selve instrumentene, brudd på ledninger eller dårlige koblinger, eller er det noe direkte forbundet med motoren??

 

Hvis noen kan si hvordan jeg bør gripe dette an så setter jeg stor pris på det.

Link to post
Share on other sites

Disse mindre volvomotorene mener jeg har en slags hovedsikring plassert på selve motoren et sted. Det er en liten flat plastboks som inneholder 3-4 sikringer. Hvis den som er tilkoblet ryker er det bare og flytte ledningen over på neste sikring i boksen. Kan jo være denne som har gått.

Hvis ikke ville jeg sjekket både + og - forbindelsen til instrumentene. Trolig brudd på en av dem siden ingen instrumenter virker.

Er du uten koblingsskjema kan det være lettest og starte på baksiden av instrumentpanelet. En prøvelampe er et fremdragende verktøy til feilsøking. På baksiden finner du trolig en + ledning som går fra tenningsnøkkel og fordeler seg til de tre instrumentene. Du finner også en - ledning som forgreiner seg på samme måte, men går til minus. Da kan du måle om det er spenning mellom dem når tenning er på. Hvis ikke får du prøve og følge dem nedover til du får spenning eller finner brudd.

 

Det er jo også ledninger bak her til temp og turtallsgiver, samt instrumentbelysning, men du klarer sikkert og se hva som er pluss og minus til instrumentene. Det er de to du skal ha tak i.

Ikke enkelt og forklare dette når man ikke har koblingsskjema desverre :confused:

Link to post
Share on other sites

Har nå mest tro på at minus til instrumentene mangler. Hadde plussforbindelsen vært brutt hadde du trolig heller ikke hatt ladelys. Hvis heller ikke instrumentbelysning virker slik Kalle74 nevner, kan det være brudd på minus, siden både belysning og selve instrumentene ofte har felles minusledning.

 

Enkelt og finne ut hvis du ikke har noe og måle med. Strekk bare en kabel fra batteri minuspol og opp til insrumentenes minuskontakt. Vær sikker på at du treffer den rette kontakten. Virker de nå så er det brudd på orginal minuskabel. Bruddet bør du da finne for løse kabler i anlegget er ikke bra, og koblingen jeg henviser til er bare ment for testing.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Jeg skal ut å teste litt.

 

Litt oppklaring:

- Ladelyset virker, men det gjør ikke temperaturlyset. Slik jeg tolker det som er sagt så tyder dette på at det er minus-lederen som er røket. Stemmer dette?

- Samtlige instrumenter er spredt rundt i båten. Turtelleren er på babord side ute, temperaturmåleren er på styrbord mens timetelleren er inne i båten. Er det da grunn til å tro at det er tre ulike problemkilder, eller er det ett prom...??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...