Jump to content

Effekttap på å bruke lampeolje på dieselvarmer?


Sjøga

Recommended Posts

Grunnen til att jeg lurer er att i nybåten(brukt) står det en wallas 3000DX diesel varmer.

Den har egen tank og den er det blank lampeolje på, startet den opp her i helgen for å teste den, brant fint og ingen røyk. men syntes varmen ut av dysene vår dårlig, (2stk med max 1,5meter på den ene og 1meter på den andre, varmeren har 2 luftutak) vil prøve å ta av slangene å kjenne rett på utaket om det er mye varmere der, da får jeg putte på isolasjon på slangene.

for allt jeg vet kan det også være hull på slanger ett sted. men om noen som vet om den helst bør kjøres på diesel, så gjør jeg det.

Link to post
Share on other sites

Er det betydlig efekt tap på å bruke lampeolje på en wallas som er beregnet på diesel??

 

Ikke i det hele tatt, effekten vil øke litt samt at den brenner renere

 

Grunnen til att jeg lurer er att i nybåten(brukt) står det en wallas 3000DX diesel varmer.

Den har egen tank og den er det blank lampeolje på, startet den opp her i helgen for å teste den, brant fint og ingen røyk. men syntes varmen ut av dysene vår dårlig

 

Er det en gammel lampeolje bør den skiftes ut med fritidsparafin eller vanlig fyringsolje. Parafin/olje som har stått i båten en stund har en tendens til å trekke til seg kondens - spesielt om vinteren. Kondensen legger seg på bunnen av tanken der sugefilteret også vanligvis ligger. Vann brenner som alle vet ganske dårlig. Lampeolje/fritidsparafin utblandet med vann er heller ikke noen god brennkilde. Men dette ville vanligvis være synlig ved at varmeren ryker/soter, men samtidig føre til dårlig varmeeffekt.

 

Ikke så lurt og bruke lampeolje.

Lampeolje er parafin tilsatt voks.

 

Ja, lampeolje inneholder voks, og lampeolje har en større lysverdi enn fritidsparafin men dårligere varmeverdi. Voksen kan tette sugefilteret og dysene i pumpa slik at varmeren ikke får nok drivstoff. Pumpen kan også sette seg helt fast, men den kan renses med gjennomkjøring av rødsprit eller isopropanol - eller en skvett ren sprit (ta en dram sammen med pumpa :cheers_wine: ). Står pumpa fast pga rust er det nok best å skifte den, selv om det finnes reservedeler (innerdeler) til den. Resultatet blir som regel bedre da.

 

Vil også i rettferdighetens navn nevne at Wallas 3000DX hadde litt dårlige ventilasjonsvifter. Dette ble rettet på med den etterfølgende modellen Wallas 30D, og den siste modellen Wallas 30Dt som kom for ca en måned siden har enda bedre ventilasjonsvifter.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

ok.

da prøver jeg å bytte lampeoljen som er der med frididsparafin.

syntes også den blåste litt lite, er de nye viftene bedre? kan det settes inn vifte av den nye typen?? hørte lagersus med en gang jeg startet den, så det lageret må byttes uansett, om det er bedre fart i ny type vifte ,kansje det hadde vært lurt å kjøpe den med en gang tenkte jeg da?

kan den få for lite drivstoff så lenge den brenner???

vil den brenne dårligere med gugge i pumpe og dyser, eller ville den ikke brent i det hele tatt??

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan ikke sette inn vifter fra Wallas 30Dt, men fra Wallas 30D. Dette gjelder både brennluftvifte og hovedvifte. Anbefaler at dette blir gjort på et godkjent serviceverksted for Wallas (meg f.eks) siden det ofte er nødvendig med justeringer på kortet. Dessuten er det lettere for oss å konstatere hva annet som er feil og hva som bør gjøres for å få en god varmer som mulig.

 

Den kan brenne selv om den får for lite drivstoff, og den kan brenne selv om det er dårlig drivstoff.

 

Spørsmål om deler og priser tar jeg på helst på e-post, men også IM

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...