Jump to content

Får ikke båten i gir, hverken bakover eller fremover, prm 140


SeaQueen

Recommended Posts

Hentet ny båt i dag, kom nesten hjem da det kom en høy lyd fra gearen. Jeg friet maskinen, og etter det fikk jeg den ikke i gir. Hverken bakover eller fremover..

 

Sjekket olje, og det var ingen olje... fylte på olje, men ingenting skjedde. Fikk telefontips om å tømme oljen, fylle på litt diesel og sette den i gir, veksle mellom frem og bak.

 

Da var det litt bevegelse i akslingen, men forsvant fort. Prøvde med olje igjen, men null reaksjon.

 

Forlag mottas med takk!!!!

 

Det kan også være en prm 175...

Link to post
Share on other sites

høres bra ut ksnes! Hr fått beskjed om at det er mest sannsynlig oljepumpa som er gått. Skal ta den ut i morgen og få sett på den. Tar kontakt med deg dersom det blir aktuelt!!!!!

 

Tusen takk!!! Ellers takker jeg også Hulda, tar også kontakt med firma over påske om jeg ikke finner utav det!!!

 

Knallbra med god respons!!!

Link to post
Share on other sites

Ja, ja. Da er gearet demontert, og der fant jeg feilien, ja! Dempingsplata er ødelagt, fjærene lå i bunnen av maskineriet.

 

Så over påsken blir det vel bestilt en ny plate, om jeg ikke får tak i et brukt. Men har ikke tatt av plata ennå, så jeg vet ikke hvilket det er.

 

Men så blir vel båten klar til turer om ikke så lenge!!!

Link to post
Share on other sites

Aner ikke. Bare håper at det virker... Det var ikke olje på peilepinnen, men det kan jo ha vært tilfeldig at fjærene til demperplata røyk samtidig. Hva vet jeg???

 

Heldigvis har jeg folk med litt mer peiling enn meg med meg når jeg skrur. Har aldri vært mekaniker. Men det er vel en grunn til at båten ikke får fremdrift at fjærene har røket????

Link to post
Share on other sites

Du vil finne ut mer når du begynner å skru, så får du se om du slipper unna med demperplata. mener å huske at dette giret er ukresen på olja, vanlig motorolje men mulig jeg blander litt, tror en kompis hadde på skikkelig fansy girolje å da ble det bare problemer, 10w 40 var visst løsningen.

Link to post
Share on other sites

Ja, ja. Da er gearet demontert, og der fant jeg feilien, ja! Dempingsplata er ødelagt, fjærene lå i bunnen av maskineriet.

 

Jeg kjøpte ny demperplate til mitt PRM 140 gir fra Euro Marine i Stavanger, det var en demperplate med gummidempere i stedet for fjærer. Meget effektivt, all rakling på lave turtall forsvant!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stort sett gearet, den skal jo passe til splinesene på akslingen. Resten er bare en stor plate med en hel del alternative festehull. I mitt tilfelle byttet jeg i forbindelse med bytte til en annen motor, og borret like godt opp nye festehull og gjenget disse. Men den hadde nok passet direkte på det gamle svinghjulet også, uten å borre nye hull...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepp, ta en telefon til Runar Svendsen du! Han er en motorkyndig kar som vet akkurat hva du trenger til gearet ditt. Jeg kjøpte også nye simmerringer til inngåedne og utgående aksling på gearet fra ham, da jeg hadde en liten oljelekasje. Greit å få alt i orden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index:Motte du sentrere plata mot gir\motor på no måte,kunne du i tilfelle bruke universal verktøy til sentrering?Hvor lang tid brukte du på jobben?Jeg har mest lyst til og gjøre jobben med skuta på vannet med tanke på oppretting osv el???hørtes det dumtut??er det mulig og få greie på hva du ga for plata??mvh Christian

Link to post
Share on other sites

index:Motte du sentrere plata mot gir\motor på no måte,kunne du i tilfelle bruke universal verktøy til sentrering?

 

Jeg sentrerte den uten verktøy,ved å måle rundt kanten. Gikk helt fint det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...