ArtVendalay Startet 18.April.2011 Del på Facebook Startet 18.April.2011 skal egentlig bare skifte girolje , men trenger en illustrasjon som viser meg hvor og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Nederst i bakkant av drevet er det en plugg, samt at det på toppen av drevet er to plugger, en i midten av lokket med peilepinnen og en ved siden av til påfylling. Pass på å ha nye pakninger til pluggene før du begynner. Tappeplugg, påfyllingskrue og peilepinne har delenummer #804261 på pakningen, du trenger altså tre slike. Påfyllingskruen og peilepinnen har også o-ringer som bør byttes, delenummer er: Påfyllingskrue o-ring : #955989 Peilepinnen o-ring : #955974 Dette koster noen tiere hos Volvo Penta, men kan sikkert kjøpes billigere andre steder selv om jeg ikke anbefaler det, da det er viktig å få riktig pakninger for at drevet skal bli tett. Pakningene skal alltid byttes når en av disse tre pluggene/peilepinne skrues ut, så det kan være greit å ha en pakning eller to ekstra liggende. Som beskrevet på bildet! Tilt drevet helt opp og ta ut tappepluggen, tapp det i noe som gjør at du kan inspisere oljen for tegn til vann eller metallspon. Skru i tappepluggen med NY pakning. Bruk en liten trakt e.l. og fyll 2.2 liter olje i påfyllingshullet. Motorolje går greit, det tar litt tid å få oljen på, lite hull. Sjekk belger og S-slangen mens drevet er tiltet opp og du venter litt på at oljen skal renne ned, dra litt side til side og opp/ned på drevet og se etter slakk i oppheng. Sett i pluggen i påfyllingshullet, skal strammes til 35NM, som er passe stramt, ikke super stramt ettersom dette er aluminium, men godt håndstrammet. Tilt drevet helt ned, sjekk peilepinnen, og etterfyll hvis nødvendig igjennom hullet til peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 (redigert) Ser at ingen har reagert på at jeg har skrevet feil. Har akkurat kommet inn etter å ha vært ute å tatt service på et AQ280 drev, og kom til å tenke på denne tråden. Påfyllingspluggen for olje er selvfølgelig bak dekselet, og ikke oppe på drevet, på disse gamle drevene er skruen på toppen bare en hul skrue, og det hullet skal det ikke fylles olje i. Peilepinnen er fremdeles på toppen av drevet, og beskrivelsen ellers er riktig, bortsatt fra at dekselet må av (ikke det på toppen, men det som synes på bildet over, helt øverste bildet, til høyre i bildet)), og bak der sitter påfyllingspluggen. Redigert 19.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 12.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 det viser seg å være komplett umulig å få løsnet skruen der det skal fylles på olje. Burde det ikke være mulig å bruke peile hullet for å fylle på olje (med mye tålmodighet) ???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.