Jump to content

Hva er for høy temperatur på pakkbokser


Birchwood 320

Recommended Posts

Eg har kjøpt meg noen termeratur målere for å holde øye med tempen på hylsene i båten etter eg har pakket dem om. Det eg lurer på er om hva som er før høy temperatur på på pakkboksene.

 

Kjøpte desse tøffe målerene som faktsk lar seg forlenge med 6 meter kabel uten noe særlig forskljell iavlesning. Den ene har 6 meter kabel den andre er original halvmeter

 

19042011252.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

...........

Kjøpte desse tøffe målerene som faktsk lar seg forlenge med 6 meter kabel uten noe særlig forskljell iavlesning. Den ene har 6 meter kabel den andre er original halvmeter

 

19042011252.jpg

 

Ja, disse så kule ut!!!

 

Er det mulig å definere "skalaen" selv m.h.p. lav - normal - høy temperaur?

 

Hvor kjøpte du de og pris? (Link ?)

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Uansett paknings/tetningstype for roterende akslinger, så er de avhengig av en stabil væskefilm. Når væsken koker, så har den blitt instabil. Så enkelt er det. Nå kan man file og vrenge på en slik uttalse i det uendelige. Men hvis du forholder deg til kokepunktet, så er du sikker.

Link to post
Share on other sites

Min vann-kjølte/smurte hylser med talgpakning som tetning, har aldri vært over en temperatur som overstiger muligheten for en håndspåleggelse uten å brenne seg. Dvs. <60 grader C.

 

Om tetningen på hylsa når kokepunkt så er den altfor høy! Saltene i kjølevannet krystaliserer og blir rene slipepastaen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

For 2 år siden ble det skrudd til for mye grease i SB pakkboks hos oss, Dette resulterte i at den gikk varm ved hard kjøring.

Vi satt på vanlig inn/ ute temp måler for å holde høye med tempen. SB kom opp til 50 grader, da slakket vi av,slik at tempen kom ned på normalen igjen men sB lå på runt 20-30 grader ( varm sommer)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja, disse så kule ut!!!

 

Er det mulig å definere "skalaen" selv m.h.p. lav - normal - høy temperaur?

 

Hvor kjøpte du de og pris? (Link ?)

 

:sailing:

Bjørn

 

tempmeter.jpg

 

De der får du på Ebay for $10 levert postkasse , på de jeg har fått kan du ikke definere hverken farge eller skala , på baksiden er det en velgeknapp for C eller F , selgeren i linken har jeg handlet mye hos og er seriøs :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja det var vel dei eg handlet hos. Billig raskt og enkelt. Beskrivelse er heilt korrekt. Kjøpte dem mer som en test om det lot seg modifisere. Og deg har forlenget følerkabelen til 6 meter. Original er 0.5 meter. Først tok eg den ene og sammenlignet vist temperatur på den med 6 meter kabel og den med 0.5 meter kabel. Forskjell 0,2 grader toppen. Da modifiserte eg den andre også. Så nå kan eg ha dem på instrument bordet.

 

Eneste en bør være obs på er ad dei er 5 volt og du trenger da i tillegg en 12 til 5 volt dc - dc converter. Step down converter heter det. Den får du for en 50 lapp også på ebay..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Angående temperaturen så får eg teste litt til. Mistenker BB aksling for å være noe stram. Stb er for slakk for det kom masse vann inn den. Den er nå strammet opp litt til

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Angående temperaturen så får eg teste litt til. Mistenker BB aksling for å være noe stram. Stb er for slakk for det kom masse vann inn den. Den er nå strammet opp litt til

 

Hvis du har vanlige 'talgpakninger', så skal de lekke et par drypp i minuttet. Har du Volvokondom eller mekaniske tetninger, så skal lekkasjen være null. På 10 års drift har lekkasjen fra Huldas Volvokondom vært null vann inn i båten.

Link to post
Share on other sites

Om det skal lekke et par drypp i min kan eg ikke skjønne at skal kunne kjøle noe. \Holde talget fuktig så det ikke blir frikskjon kan eg skjønne. Men hva er da poenget meg grease smøringen lengre ute.Er jo ikke noe lager eller noe der.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

ebay er full av DC/DC konvertere. Her er en til 6 dollar hjem i postkassa til deg. 3 A bør være nok til å drive flere slike termometre

Jada 3 amp holder i lange baner. 0.5 amp også. Prøvde måle forbruk men det slår ikke ut på mitt litt grove mekaniske amperemeter som står i strømforsyningen. Justerbar 0-20 volt

 

Desse tempmålerene her duger bare til 80 grader. Etter det kommer bare HH.hh så der er grensen. Der finnes og hos samme leverandør et vanlig digitalt instrument med enten blå eller røde lys som går til 125 grader. Det er sikkert litt bedre til motor formål.

 

Her har du et i røde tall som går til 125 grader.

 

Her er voltmeter for di som kunne tenke seg det.

 

Vurderer å importere nokre stykker for salg. men tenker fortsatt

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Om det skal lekke et par drypp i min kan eg ikke skjønne at skal kunne kjøle noe. \Holde talget fuktig så det ikke blir frikskjon kan eg skjønne. Men hva er da poenget meg grease smøringen lengre ute.Er jo ikke noe lager eller noe der.

 

Det er nok der du misforstår. Greasen har ingenting med talgpakningen å gjøre. Greasen skal smøre et hvitmetallager. Vannet skal smøre talgpakningen. At det kommer et drypp eller to i minuttet er en bekreftelse på at vannet kommer tvers gjennom og smører/kjøler som det skal.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at ett til to drypp i minuttet høres lite ut. Jeg har 2" aksel med talgpakning, og Nordhavn anbefaler å justere stramming til ca. 1 drypp i sekundet. Da ligger hylsetemperaturen mindre enn 5 grader over sjøtemperaturen. Når jeg stopper avtar dryppingen etterhvert til ingen.

Link to post
Share on other sites

Det skjer ingen skade om det drypper mer enn et par drypp i minuttet. Så ett drypp i sekundet er bare bra sett fra talgpakningens perspektiv. Nå er det ikke alle som liker vann i kjølsvinet, inkludert Hulda. Jeg hadde 10 timer for motor i går, og etter den turen ville jeg kunnet legge et sigarettpapir i bunnen uten at det ville blitt vått.

Link to post
Share on other sites

Prøvekjørte min nye oljesmurte pakkboks fra sleipner i påsken,og etter ca en halv time på marsfart så ble temp på boksen liggende stabilt på ca 80 grader hele turen på ca to og en halv time som turen varte,akkurat det samme skjedde på hjemturen dagen etter,Ringte teknisk på sleipner idag og snakket med dem om dette og de sa att det ikke er unormalt att tempen stiger over 70 grader,men har søriøse planer om å bytte tilbake til den gode gamle fettsmurte synes dette blir litt i hotteste laget

Link to post
Share on other sites

Mine kommer opp i STB = 36 grader BB = 52 grader. Men da begynte det å komme inn smeltet talg fra talgpakkningen. Så eg løste opp på den til eg fikk 1 drypp pr 3-4 sekunder. Gjenstår å prøvekjøre og sjekke temperaturen. Når eg stoppet motor var det heilt tett.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...