Birchwood 320 Startet 18.April.2011 Del på Facebook Startet 18.April.2011 Eg har kjøpt meg noen termeratur målere for å holde øye med tempen på hylsene i båten etter eg har pakket dem om. Det eg lurer på er om hva som er før høy temperatur på på pakkboksene. Kjøpte desse tøffe målerene som faktsk lar seg forlenge med 6 meter kabel uten noe særlig forskljell iavlesning. Den ene har 6 meter kabel den andre er original halvmeter Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Det er for høy temperatur når vannet koker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 19.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2011 øøhhh.. Javel. ikke verre.. Seriøst???? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 ........... Kjøpte desse tøffe målerene som faktsk lar seg forlenge med 6 meter kabel uten noe særlig forskljell iavlesning. Den ene har 6 meter kabel den andre er original halvmeter Ja, disse så kule ut!!! Er det mulig å definere "skalaen" selv m.h.p. lav - normal - høy temperaur? Hvor kjøpte du de og pris? (Link ?) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Uansett paknings/tetningstype for roterende akslinger, så er de avhengig av en stabil væskefilm. Når væsken koker, så har den blitt instabil. Så enkelt er det. Nå kan man file og vrenge på en slik uttalse i det uendelige. Men hvis du forholder deg til kokepunktet, så er du sikker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Min vann-kjølte/smurte hylser med talgpakning som tetning, har aldri vært over en temperatur som overstiger muligheten for en håndspåleggelse uten å brenne seg. Dvs. <60 grader C. Om tetningen på hylsa når kokepunkt så er den altfor høy! Saltene i kjølevannet krystaliserer og blir rene slipepastaen! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 For 2 år siden ble det skrudd til for mye grease i SB pakkboks hos oss, Dette resulterte i at den gikk varm ved hard kjøring. Vi satt på vanlig inn/ ute temp måler for å holde høye med tempen. SB kom opp til 50 grader, da slakket vi av,slik at tempen kom ned på normalen igjen men sB lå på runt 20-30 grader ( varm sommer) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Over 60 grader celsius er for varmt. Normal temp = 42 - 46 grader. Om kaldere, gjør det ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Ja, disse så kule ut!!! Er det mulig å definere "skalaen" selv m.h.p. lav - normal - høy temperaur? Hvor kjøpte du de og pris? (Link ?) Bjørn De der får du på Ebay for $10 levert postkasse , på de jeg har fått kan du ikke definere hverken farge eller skala , på baksiden er det en velgeknapp for C eller F , selgeren i linken har jeg handlet mye hos og er seriøs Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 @ nimba Takk for link :) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 19.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2011 Ja det var vel dei eg handlet hos. Billig raskt og enkelt. Beskrivelse er heilt korrekt. Kjøpte dem mer som en test om det lot seg modifisere. Og deg har forlenget følerkabelen til 6 meter. Original er 0.5 meter. Først tok eg den ene og sammenlignet vist temperatur på den med 6 meter kabel og den med 0.5 meter kabel. Forskjell 0,2 grader toppen. Da modifiserte eg den andre også. Så nå kan eg ha dem på instrument bordet. Eneste en bør være obs på er ad dei er 5 volt og du trenger da i tillegg en 12 til 5 volt dc - dc converter. Step down converter heter det. Den får du for en 50 lapp også på ebay.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 19.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2011 Angående temperaturen så får eg teste litt til. Mistenker BB aksling for å være noe stram. Stb er for slakk for det kom masse vann inn den. Den er nå strammet opp litt til Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Biscaya Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 ebay er full av DC/DC konvertere. Her er en til 6 dollar hjem i postkassa til deg. 3 A bør være nok til å drive flere slike termometre Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) På min 56hk Yanmar 4jh3e (uten turbo) har jeg kun alarm på kjølevannstemperaturen, ingen temp måler som viser utviklingen. Kan jeg benytte en slik temperaturmåler og lime på et eller annet punkt på motoren for å sjekke temperaturen? Hvor bør evt temp måler settes på? Redigert 20.April.2011 av Marulf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Angående temperaturen så får eg teste litt til. Mistenker BB aksling for å være noe stram. Stb er for slakk for det kom masse vann inn den. Den er nå strammet opp litt til Hvis du har vanlige 'talgpakninger', så skal de lekke et par drypp i minuttet. Har du Volvokondom eller mekaniske tetninger, så skal lekkasjen være null. På 10 års drift har lekkasjen fra Huldas Volvokondom vært null vann inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Om det skal lekke et par drypp i min kan eg ikke skjønne at skal kunne kjøle noe. \Holde talget fuktig så det ikke blir frikskjon kan eg skjønne. Men hva er da poenget meg grease smøringen lengre ute.Er jo ikke noe lager eller noe der. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 ebay er full av DC/DC konvertere. Her er en til 6 dollar hjem i postkassa til deg. 3 A bør være nok til å drive flere slike termometre Jada 3 amp holder i lange baner. 0.5 amp også. Prøvde måle forbruk men det slår ikke ut på mitt litt grove mekaniske amperemeter som står i strømforsyningen. Justerbar 0-20 volt Desse tempmålerene her duger bare til 80 grader. Etter det kommer bare HH.hh så der er grensen. Der finnes og hos samme leverandør et vanlig digitalt instrument med enten blå eller røde lys som går til 125 grader. Det er sikkert litt bedre til motor formål. Her har du et i røde tall som går til 125 grader. Her er voltmeter for di som kunne tenke seg det. Vurderer å importere nokre stykker for salg. men tenker fortsatt Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Om det skal lekke et par drypp i min kan eg ikke skjønne at skal kunne kjøle noe. \Holde talget fuktig så det ikke blir frikskjon kan eg skjønne. Men hva er da poenget meg grease smøringen lengre ute.Er jo ikke noe lager eller noe der. Det er nok der du misforstår. Greasen har ingenting med talgpakningen å gjøre. Greasen skal smøre et hvitmetallager. Vannet skal smøre talgpakningen. At det kommer et drypp eller to i minuttet er en bekreftelse på at vannet kommer tvers gjennom og smører/kjøler som det skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Jeg synes også at ett til to drypp i minuttet høres lite ut. Jeg har 2" aksel med talgpakning, og Nordhavn anbefaler å justere stramming til ca. 1 drypp i sekundet. Da ligger hylsetemperaturen mindre enn 5 grader over sjøtemperaturen. Når jeg stopper avtar dryppingen etterhvert til ingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Det skjer ingen skade om det drypper mer enn et par drypp i minuttet. Så ett drypp i sekundet er bare bra sett fra talgpakningens perspektiv. Nå er det ikke alle som liker vann i kjølsvinet, inkludert Hulda. Jeg hadde 10 timer for motor i går, og etter den turen ville jeg kunnet legge et sigarettpapir i bunnen uten at det ville blitt vått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbussen Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Prøvekjørte min nye oljesmurte pakkboks fra sleipner i påsken,og etter ca en halv time på marsfart så ble temp på boksen liggende stabilt på ca 80 grader hele turen på ca to og en halv time som turen varte,akkurat det samme skjedde på hjemturen dagen etter,Ringte teknisk på sleipner idag og snakket med dem om dette og de sa att det ikke er unormalt att tempen stiger over 70 grader,men har søriøse planer om å bytte tilbake til den gode gamle fettsmurte synes dette blir litt i hotteste laget Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Husket du lufte etter sjøsetting? Hvis ikke kan det bli veldig varmt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbussen Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 ja,fikk ut luften både av oljen og vannet,men sjøvannet skal jo ikke komme inn ipakkboksen så det er vel bare i bakkant av boksen som kommer i berøring med sjøvann, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Har hatt 2 båter med slike pakkbokser... Reagerte og på temperaturen, men fikk opplyst av båtprodusenten at det var helt normalt... De hadde selv sjekket, som du med produsenten av pakkboksen... ingen fare...ene var passert 1950 timer da jeg solgte båten.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 Mine kommer opp i STB = 36 grader BB = 52 grader. Men da begynte det å komme inn smeltet talg fra talgpakkningen. Så eg løste opp på den til eg fikk 1 drypp pr 3-4 sekunder. Gjenstår å prøvekjøre og sjekke temperaturen. Når eg stoppet motor var det heilt tett. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.