Jump to content

Batterikapasitet 50%. Må jeg bytte hele batteribanken ?


Gunda

Recommended Posts

Hei !

Har en batteribank med 2 forbruksbatterier + startbatteri. Er knappe 5 år gamle, Sønnak Nautilus Freeline 115 amp. Nå viser indikatoren på det ene forbruksbatteriet 50%, mens det andre fremdeles er i "grønn sektor". Forbruksbatteriene er koblet sammen (bryter "1" ,"2", "1+2" der jeg vanligvis har den på "1 + 2"). Startbatteri er separat. Spørsmålet blir da : Er det noen mulighet å få gang på det som viser 50%, eller er det "kvelden" ? Er det eventuelt OK å bytte bare dette, eller bør jeg bytte begge forbruksbatteriene ? Takknemlig for tips !

Link to post
Share on other sites

Hei !

Har en batteribank med 2 forbruksbatterier + startbatteri. Er knappe 5 år gamle, Sønnak Nautilus Freeline 115 amp. Nå viser indikatoren på det ene forbruksbatteriet 50%, mens det andre fremdeles er i "grønn sektor". Forbruksbatteriene er koblet sammen (bryter "1" ,"2", "1+2" der jeg vanligvis har den på "1 + 2"). Startbatteri er separat. Spørsmålet blir da : Er det noen mulighet å få gang på det som viser 50%, eller er det "kvelden" ? Er det eventuelt OK å bytte bare dette, eller bør jeg bytte begge forbruksbatteriene ? Takknemlig for tips !

 

Viser det 50% etter lading? I så fall er det nok kvelden for batteriet. Du bør alltid skifte alle forbruksbatterier samtidig, så sant de lades og/eller tappes samtidig (regner med at de alltid lades samtidig). Å skifte bare ett batteri vil slite på begge batteriene og redusere levetiden. Det er viktig at du bruker samme type batterier og at de er produsert på noenlunde samme tidspunkt. Det ideelle er at batteriene er identiske, men det er vanskelig å få til. Jeg anbefaler å alltid velge "1+2", da beholder du batteriene mest mulig like og levetiden øker.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke ladet med separat lader, kun via dynamo. Etter en tur på 2 timer var fremdeles kapasiteten 50%..Så da er det med andre ord bare å kjøpe 2 nye batterier ?

 

Det betyr at du har ladet begge batteriene samtidig. Selv ved etterfylling av syre vil ikke batteriene dine bli "som nye", men du kan nok øke kapasiteten en del.

Link to post
Share on other sites

Syrevekta viser syrens egenvekt. Kun en indikasjon på batteriets lading. Fullt batteri: syrevekt 1,28. Tomt batteri: syrevekt 1,18.

 

 

... Selv ved etterfylling av syre ...

 

Kanskje viktig å presisere at man ikke etterfyller syre. Man etterfyller kun rent vann.(Kjøp gjerne batterivann på bensinstasjonen.) Elektrolytten består av fortynnet svovelsyre, og når væskenivået synker, er det fordi vannet i syren har blitt omgjort til knallgass. Syren har blitt sterkere. Derfor etterfyller vi med vann, slik at forholdet syre/vann kommer tilbake til normalt.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at et batteri som ikke ville ta lading ble OK igjen etter å ha ristet på batteriet, antageligvis pga avleiringer på elementene e.l.

Ble ikke som nytt, men tok full lading og funket greit.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

... Er knappe 5 år gamle, Sønnak Nautilus Freeline 115 amp...

 

 

Det er en smule skuffende om batteriene ikke varer mer en 4-5 år..

 

Kjøpte 2 slike Sønnakbatterier forrige uke hos Sønnak i Brobekkveien, Oslo.

De mente at levetid på slike batterier var 3-5 år. Synes det var ganske kort tid.

 

Hos Sønnak hadde de 2-3 ulike tester som de gjorde gratis på mine gamle batterier. Ganske interessant!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...