Jump to content

Hvordan fjerne grønske/jordslag fra kalesjen?


mateco

Recommended Posts

Heisann!

 

Har nå tatt med hjem kallesjen (lys beige) for rengjøring av bl.a. grønske og jordslag!

 

Gnikker og gnikker og gnikker...

Bruker Vanish Oxi Max -pulver sammen med vann og børste, men ser ikke ut til å fjerne noe i det hele tatt!

 

Noen som har gode råd som funker ???

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Siden jeg skrev innledningen så gikk jeg lei skrubbinga og tok frem "stor-slegga", dvs. høytrykksvaskeren.

 

Den gjorde jobben :yesnod: og grønske, jordslag og gammel impregnering forsvant ganske så effektivt. Det gikk utover enkelte deler av en søm som jeg må sy opp (gammel kallesje) men den tar med glede!!

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei "mateco". Du går grundig tilverks. Men hva gjør du nå for å få kalesjen tett. Regner med at kalesjen nå er full av små usynelige hull samt at den vil trekke vann.

Jeg er i samme situasjon som deg med en gammel kalesje og vil nok bruke samme metoden.

Brukte du noen kjemiske midler på kalesjen før "stor-slegga" ?

Til impregnering av gammel kalesje, har jeg med meget godt resultat brukt fargeløs våtroms-silicon løst opp i White sprit.

Link to post
Share on other sites

Skrubba først med litt Vanish Oxi-Max pulver og vann, lot det virke noen minutter før jeg brukte høytrykksvaskeren. Vil tro det funker like greit med vanlig vaskepulver !

 

Har liggende Biltemas kallesje impregnering i båten som jeg har tenkt å prøve ut når kallesjen er montert og tørket !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har nettopp forsøkt Maritims jordslagfjerner. Dempet jordslagflekkene noe, men de forsvant ikke nei nonod.gif Selv ikke etter børsting med myk svamp. Ifølge bruksanvisningen skulle middelet bare sprayes på og virke i mellom 5 og 45 minutter, og deretter skylles med vann. Lot det ligge på i bortimot 45 min. Men nei takk, det forsvant ikke. Men noe bedre ble det....worry.gif

Men er alt i alt ikke fornøydheadbang.gif

 

LEI AV KALESJE sad.gif

Ja egentlig lei av hele båtpussen, og høstjobben. Det holder å bruke båten for meg. Jobben kan andre gjerne overta.................... Det var dagens lille sukk herfra tongue.gif

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...