timlinn Startet 31.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2004 Hei Båten er ikke blitt levert med strak aksel tidligere (kun drev/overflatedrev). Jeg lurer på hvilken fart (ca) en kan forvente med følgende momenter / oppsett : Båten er kjent for å være lettdrevet. Ca vekt ferielesset 6,5-7 tonn, lengde vannlinje ca 10,5 m, bredde vannlinje ca 3,2 m. (tot lengde er 11.8 m., bredde 3,5 m) Propell ligger i "tunnell" med brakett og fritthengdende ror. Strak aksel med ZF v-gear red 1,64. Motor 358 ahk ved 2800 rpm (Sabb Iveco NEF 370) (foreslått propell 23 tommer i diameter ?, stigning ?, (det er plass til 25 tommer). Har søkt i forumet og har et inntrykk av at flere sitter inne med kompetanse når det gjelder beregning av fart og propell, på bakgrunn av dette søker jeg råd og info. mvh timmlinn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 31.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2004 Dette er mitt forslag til propell på denne båten. Har anntatt at denne båten har et gjennomsnittlig planende skrog, dette er muligens litt konservativt siden jeg tror denne båten er meget lettdreven (En bergning for fast planning vessel finnes i bunnen). Tror dette stemmer brukbart, Beregningen gjort på min båt stemte på en prikk med det som Winrace anbefalte i allefall. Det anbefales 21,9" propell diameter og utvksling på 1,63, båtvekten er satt til 6500kg. Max hastighet er ikke så godt å si, men et sted mellom 25 og 27-28 knop burde være mulig, men over 24 er nok ganske sikkert. Jeg tror ikke man kan forvente så mye mere.... Men det er selvsagt helt avhengig av skrogtypen og ikke minst vekten bli vekten over 6500kg så faller hastigheten, ved 7000kg så er hastigheten en knop mindre enn det som beregningen viser for begge tilfeller, inntil et par knop pr. tonn kan man regne med For Average planning Vessel blir det slik MAX PERFORMANCE Available Power: 342.5 SAE hp ( 255.4 kW) @ 2800 RPM Max Speed: 24.0 kts Fuel: 21 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 252 SAE hp ( 188.1 kW) @ 2500 RPM Cruising Speed: 20.6 kts Fuel: 15 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 21.9 in. Pitch: 21.8 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 23.0 Pitch: 20.4 Blades: 4 For fast planning vessel blir det noe slikt MAX PERFORMANCE Available Power: 342.5 SAE hp ( 255.4 kW) @ 2800 RPM Max Speed: 28.6 kts Fuel: 21 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 252 SAE hp ( 188.1 kW) @ 2500 RPM Cruising Speed: 24.5 kts Fuel: 15 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 21.9 in. Pitch: 25.5 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 23.0 Pitch: 24.2 Blades: 4 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.