Jump to content

Lekk bensintank


Kjelli

Recommended Posts

Skikkelig nedtur i dag.

Skulle tappe av restene på bensintanken, og gjøre klar for kapping, da jeg må skjære i den i forbindelse med montering av ny motor.

Fylte på med vann etterpå, for å få ut siste rest av bensin.

 

Brukte hevertprinsippet til å få ut vannet, så det rant senere ut, en inn, slik at jeg fylte tanken raskere en jeg tappet av.

 

Ble etter hvert oppmerksom på at der kom mer og mer vann i motorrommet, og fant ut at jeg har lekkasje i tanken.

 

Dette er en al-tank, på ca. 400 liter, som ligger innstøpt framføre motorrommet, hvor bare 10 cm av tanken stikker ut i motorrommet. Tanken er 160 cm lang.

 

Ja, når får jeg et h..... arbeid, i tillegg til alt det andre som skal gjøres. Tanken er så lang, at jeg ikke klarer å få den opp av motorrommet, men skjære et stor hull i hekken, og ta den ut den veien. I tillegg må jo alle avstiverene i motorrommet fjernes. Fytt i katta...... eller, skal gjerne ikke blande inn katten her.

 

Etter en lang klagetekst, kommer et spørsmål til slutt:

Bør jeg reparere en al-tank som er 14 år, brukt til bensin, skal nå brukes til diesel, eller bør jeg prøve å få fatt i ny i plast.

Regner med det ikke er lett å finne tilsvarende i plast.

 

mvh

Kjelli

 

PS: Skal jo være glad dette ble oppdaget nå, og ikke etter at motorrommet var ferdig ombygd, og båten sjøsatt.

Link to post
Share on other sites

Står ovenfor nesten samme problem. Har to alu tanker som skal byttes ut pga. lekkasje. Håper på å finne noe i plast. Må fjerne ALL innredning +++ i midtkabinen for å få ut tankene, tankene er i tilegg støpt fast med byggeskum og er tilpasset eksakt til rommet de ligger i. Dette gir meg mareritt om nettene. (kansje jeg burde skjære hull i skroget for å ta de ut nedenifra !!!):smiley:

Å tette en tank som skal brukes til diesel er vanskeligt da dieselen har den egenskapen at den kan "løse" opp det meste over tid. For 3 år siden fikk jeg lekasje i den ene tanken. Dette skyldes tæring i bunn av tanken pga. vann. Via mannlokket tømte og vasket jeg ut tanken. Pusset området med tæring og vasket med tynner. Limte så fast aluminiumsbiter over hullene med epoxysparkel. Dette har holdt tett siden, men vil allikavel bytte tankene da jeg regner med at dette vil begynne å lekke igjen.

Før jeg tettet tanken testet jeg ut div. løsninger med å legge en prøve på "tettningslimet" i et glass med diesel. Kun epoxyen holdt over tid.  

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bør jeg reparere en al-tank som er 14 år, brukt til bensin, skal nå brukes til diesel, eller bør jeg prøve å få fatt i ny i plast.

Regner med det ikke er lett å finne tilsvarende i plast.

 

Svar: Sentralt spørsmål er hvor og hvorfor lekkasjen har startet, men det er kanskje vanskelig å se lekkasjestedet. 14 år for en slik tank virker ikke veldig lenge. Hvis du må rive ut tanken, ville jeg brukt den gamle som mal og sveiset en syrefast tank i 2 mm plate. En av "greiene" med aluminium er at det finnes så mange kvaliteter med forksjellige egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Ja, når får jeg et h..... arbeid, i tillegg til alt det andre som skal gjøres. Tanken er så lang, at jeg ikke klarer å få den opp av motorrommet, men skjære et stor hull i hekken, og ta den ut den veien. I tillegg må jo alle avstiverene i motorrommet fjernes. Fytt i katta...... eller, skal gjerne ikke blande inn katten her.

 

 

mvh

Kjelli

For å slippe å skjære hull i hekken,er ikke mulig å reparere den på stedet da?tenker på hvis du får den ut i motorommet at du kanskje får snudd litt på den etc..får en som kan sveise/lodde..ikke sikkert skaden er så stor..Utfordringen er å få tak i en som er flink til å sveise :rolleyes: mvh jan

Link to post
Share on other sites

Nå er det veldig vanskelig for meg å vurdere saken uten flere detailkunskaper, men hvis en 14år gamel tank er defekt og du får den ikke ut uten store, virkelig store anstrengelser ville jeg har vurdert følgende:

 

1) få tanken klippet i biter der hvor den er for å få den ut i stykker

 

2) bestill 2 nye, mindre tanker som da passer inn på samme sted uten at båten må demonteres, evt i tillegg som pkt 1B med bedre tilgang til tankrommet, men nå bare stor nok at en halvparten så stor tank passer inn.

 

Jeg er klar over at 2 mindre tanker er dyrere enn en stor, men til gjengjeld har du den sikkerheten som ligger i 2 separate tanker, og i verste fall kan du evt utsette  tank nr 2 til senere når lommeboken er mer velvillig. Hvis du klarer deg med mindre rekkevidde.

 

Legger til etter nøyere ettersyn hvam som skrev hva:

 

Nå har jeg vel svart på et problem som ikke eksisterer fordi det er flere som har forskjellige problemer. Men jeg lar det stå  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

:smiley:  Hvis tanken virker sterk nok ellers, så ville jeg reparert tanken med et epoxy-produkt som heter MultiMetal, det kan også leveres som en (oil) utgave, det vil si at man kan repare et hull i en besintank med bensin lekkende ut. Dette høres fantastisk ut, men jeg vet at det holder. Jeg solgte stoffet på industrien i en tidligere jobb, og kundene var meget overrasket.

Dette må ikke samenliknes med f.eks metall-epoxy fra Biltema, for det har jeg prøvd, men som sagt holder det en annen klasse.

Kan gi deg leverandør om du har lyst til å prøve

Link to post
Share on other sites

:flag:  Hvis tanken virker sterk nok ellers, så ville jeg reparert tanken med et epoxy-produkt som heter MultiMetal, det kan også leveres som en (oil) utgave, det vil si at man kan repare et hull i en besintank med bensin lekkende ut. Dette høres fantastisk ut, men jeg vet at det holder. Jeg solgte stoffet på industrien i en tidligere jobb, og kundene var meget overrasket.

Dette må ikke samenliknes med f.eks metall-epoxy fra Biltema, for det har jeg prøvd, men som sagt holder det en annen klasse.

Kan gi deg leverandør om du har lyst til å prøve

 

Kan dette brukes på dieseltanker også, forbehandling osv  :smiley: :smiley:

 

Må tankene taes ut av båten  :flag: :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har tanken en slik omkrets at du kan åpne hele enden som stikker in i motorrommet og arbeide inni tanken?? Bare en tanke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har tanken en slik omkrets at du kan åpne hele enden som stikker in i motorrommet og arbeide inni tanken?? Bare en tanke

Blir nok at jeg river ut hele skiten, og monterer ny. Nå jeg legge så mye arbeid ned i båten, tar jeg ikke sjans på å begynne å lappe. Kan være at problemet ligger i bunnen, da kan det være de kan skifte bare bunnplaten.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Blir nok at jeg river ut hele skiten, og monterer ny. Nå jeg legge så mye arbeid ned i båten, tar jeg ikke sjans på å begynne å lappe. Kan være at problemet ligger i bunnen, da kan det være de kan skifte bare bunnplaten.

 

mvh

Kjelli

Anbefaler deg å bytte ut hele tanken. Som jeg skrev tidligere, alu. er bra, men den burde holde veldig lenge. Kan være at du har en mindre egnet legering. Hvis du sveiser inn en god legering i en dårlig, er muligheten at du kommer til å måtte ta tanken ut flere ganger. I rask rekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å bytte ut hele tanken. Som jeg skrev tidligere, alu. er bra, men den burde holde veldig lenge. Kan være at du har en mindre egnet legering. Hvis du sveiser inn en god legering i en dårlig, er muligheten at du kommer til å måtte ta tanken ut flere ganger. I rask rekkefølge.

Da får jeg noen til å sveise meg en ny, takk for hjelpen.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Vi har en 30 liters sylindrisk bensintank i rustfritt stål, dvs den er del i to deler på 20+10 liter. Tanken ser ut til å være i god stand, men det er en lekkasje i forbindelse med det ene påfyllingshullet. Og det kan jo være lekkasjer vi ikke har funnet også.

 

Jeg bor i Oslo-området. Trenger tips om noen som kan trykkteste og reparere tanken

 

mvh Jan

Link to post
Share on other sites

.....Jeg bor i Oslo-området. Trenger tips om noen som kan trykkteste og reparere tanken

Egentlig har jeg ikke peiling om hvem som gjør sånnt - men, kan du ikke ta en telefon - eller stikke innom - en gammel rep.sjappe på Vålerenga, tror jeg, som driver med bil-radiatorer. Regner med at de kan trykkteste, om de kan sveise / lodde rustfri stål vet jeg ikke! Hvis ikke dette med bensindamper i en tank gjør dette umulig.........

 

 

Xxxxxx Radiatorservice, tror jeg de heter - husker ikke navnet, men du finner det sikkert i tel.kat.

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det han fikk beskjed om. Mattene ligger jo ikke rett mot tanken da de er sauset inn sammen med polyesteren. Ett alternativ er å male tanken først med 2-komponent epoxy. Da skal man huske å skrubbe epoxyen med så varmt (og rent) vann som mulig og med stiv børste. Dette fordi epoxyen skiller ut en del stoffer under herdingen som gjør at andre ting limer dårlig oppå. Det er vanlig å bruke kunststoffer bl.a. i industrien hvor man håndterer svært etsende stoffer, så jeg tror ikke bensin og diesel er noe problem. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...