Kjelli Startet 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2004 Skikkelig nedtur i dag. Skulle tappe av restene på bensintanken, og gjøre klar for kapping, da jeg må skjære i den i forbindelse med montering av ny motor. Fylte på med vann etterpå, for å få ut siste rest av bensin. Brukte hevertprinsippet til å få ut vannet, så det rant senere ut, en inn, slik at jeg fylte tanken raskere en jeg tappet av. Ble etter hvert oppmerksom på at der kom mer og mer vann i motorrommet, og fant ut at jeg har lekkasje i tanken. Dette er en al-tank, på ca. 400 liter, som ligger innstøpt framføre motorrommet, hvor bare 10 cm av tanken stikker ut i motorrommet. Tanken er 160 cm lang. Ja, når får jeg et h..... arbeid, i tillegg til alt det andre som skal gjøres. Tanken er så lang, at jeg ikke klarer å få den opp av motorrommet, men skjære et stor hull i hekken, og ta den ut den veien. I tillegg må jo alle avstiverene i motorrommet fjernes. Fytt i katta...... eller, skal gjerne ikke blande inn katten her. Etter en lang klagetekst, kommer et spørsmål til slutt: Bør jeg reparere en al-tank som er 14 år, brukt til bensin, skal nå brukes til diesel, eller bør jeg prøve å få fatt i ny i plast. Regner med det ikke er lett å finne tilsvarende i plast. mvh Kjelli PS: Skal jo være glad dette ble oppdaget nå, og ikke etter at motorrommet var ferdig ombygd, og båten sjøsatt. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Står ovenfor nesten samme problem. Har to alu tanker som skal byttes ut pga. lekkasje. Håper på å finne noe i plast. Må fjerne ALL innredning +++ i midtkabinen for å få ut tankene, tankene er i tilegg støpt fast med byggeskum og er tilpasset eksakt til rommet de ligger i. Dette gir meg mareritt om nettene. (kansje jeg burde skjære hull i skroget for å ta de ut nedenifra !!!) Å tette en tank som skal brukes til diesel er vanskeligt da dieselen har den egenskapen at den kan "løse" opp det meste over tid. For 3 år siden fikk jeg lekasje i den ene tanken. Dette skyldes tæring i bunn av tanken pga. vann. Via mannlokket tømte og vasket jeg ut tanken. Pusset området med tæring og vasket med tynner. Limte så fast aluminiumsbiter over hullene med epoxysparkel. Dette har holdt tett siden, men vil allikavel bytte tankene da jeg regner med at dette vil begynne å lekke igjen. Før jeg tettet tanken testet jeg ut div. løsninger med å legge en prøve på "tettningslimet" i et glass med diesel. Kun epoxyen holdt over tid. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Bør jeg reparere en al-tank som er 14 år, brukt til bensin, skal nå brukes til diesel, eller bør jeg prøve å få fatt i ny i plast. Regner med det ikke er lett å finne tilsvarende i plast. Svar: Sentralt spørsmål er hvor og hvorfor lekkasjen har startet, men det er kanskje vanskelig å se lekkasjestedet. 14 år for en slik tank virker ikke veldig lenge. Hvis du må rive ut tanken, ville jeg brukt den gamle som mal og sveiset en syrefast tank i 2 mm plate. En av "greiene" med aluminium er at det finnes så mange kvaliteter med forksjellige egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Ja, når får jeg et h..... arbeid, i tillegg til alt det andre som skal gjøres. Tanken er så lang, at jeg ikke klarer å få den opp av motorrommet, men skjære et stor hull i hekken, og ta den ut den veien. I tillegg må jo alle avstiverene i motorrommet fjernes. Fytt i katta...... eller, skal gjerne ikke blande inn katten her. mvh Kjelli For å slippe å skjære hull i hekken,er ikke mulig å reparere den på stedet da?tenker på hvis du får den ut i motorommet at du kanskje får snudd litt på den etc..får en som kan sveise/lodde..ikke sikkert skaden er så stor..Utfordringen er å få tak i en som er flink til å sveise mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Nå er det veldig vanskelig for meg å vurdere saken uten flere detailkunskaper, men hvis en 14år gamel tank er defekt og du får den ikke ut uten store, virkelig store anstrengelser ville jeg har vurdert følgende: 1) få tanken klippet i biter der hvor den er for å få den ut i stykker 2) bestill 2 nye, mindre tanker som da passer inn på samme sted uten at båten må demonteres, evt i tillegg som pkt 1B med bedre tilgang til tankrommet, men nå bare stor nok at en halvparten så stor tank passer inn. Jeg er klar over at 2 mindre tanker er dyrere enn en stor, men til gjengjeld har du den sikkerheten som ligger i 2 separate tanker, og i verste fall kan du evt utsette tank nr 2 til senere når lommeboken er mer velvillig. Hvis du klarer deg med mindre rekkevidde. Legger til etter nøyere ettersyn hvam som skrev hva: Nå har jeg vel svart på et problem som ikke eksisterer fordi det er flere som har forskjellige problemer. Men jeg lar det stå Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Hvis tanken virker sterk nok ellers, så ville jeg reparert tanken med et epoxy-produkt som heter MultiMetal, det kan også leveres som en (oil) utgave, det vil si at man kan repare et hull i en besintank med bensin lekkende ut. Dette høres fantastisk ut, men jeg vet at det holder. Jeg solgte stoffet på industrien i en tidligere jobb, og kundene var meget overrasket. Dette må ikke samenliknes med f.eks metall-epoxy fra Biltema, for det har jeg prøvd, men som sagt holder det en annen klasse. Kan gi deg leverandør om du har lyst til å prøve Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Hvis tanken virker sterk nok ellers, så ville jeg reparert tanken med et epoxy-produkt som heter MultiMetal, det kan også leveres som en (oil) utgave, det vil si at man kan repare et hull i en besintank med bensin lekkende ut. Dette høres fantastisk ut, men jeg vet at det holder. Jeg solgte stoffet på industrien i en tidligere jobb, og kundene var meget overrasket. Dette må ikke samenliknes med f.eks metall-epoxy fra Biltema, for det har jeg prøvd, men som sagt holder det en annen klasse. Kan gi deg leverandør om du har lyst til å prøve Kan dette brukes på dieseltanker også, forbehandling osv :smiley: Må tankene taes ut av båten :flag: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2004 Har tanken en slik omkrets at du kan åpne hele enden som stikker in i motorrommet og arbeide inni tanken?? Bare en tanke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Kjelli Svart 12.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2004 Har tanken en slik omkrets at du kan åpne hele enden som stikker in i motorrommet og arbeide inni tanken?? Bare en tanke Blir nok at jeg river ut hele skiten, og monterer ny. Nå jeg legge så mye arbeid ned i båten, tar jeg ikke sjans på å begynne å lappe. Kan være at problemet ligger i bunnen, da kan det være de kan skifte bare bunnplaten. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2004 Blir nok at jeg river ut hele skiten, og monterer ny. Nå jeg legge så mye arbeid ned i båten, tar jeg ikke sjans på å begynne å lappe. Kan være at problemet ligger i bunnen, da kan det være de kan skifte bare bunnplaten. mvh Kjelli Anbefaler deg å bytte ut hele tanken. Som jeg skrev tidligere, alu. er bra, men den burde holde veldig lenge. Kan være at du har en mindre egnet legering. Hvis du sveiser inn en god legering i en dårlig, er muligheten at du kommer til å måtte ta tanken ut flere ganger. I rask rekkefølge. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 12.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2004 Anbefaler deg å bytte ut hele tanken. Som jeg skrev tidligere, alu. er bra, men den burde holde veldig lenge. Kan være at du har en mindre egnet legering. Hvis du sveiser inn en god legering i en dårlig, er muligheten at du kommer til å måtte ta tanken ut flere ganger. I rask rekkefølge. Da får jeg noen til å sveise meg en ny, takk for hjelpen. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 13.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2004 Multi metal kan godt brukes på dieseltanker og oljetreor, og det uten demontering. Kan dette brukes på dieseltanker også, forbehandling osv Må tankene taes ut av båten Sitér dette innlegget Link to post
Guest Jan E Svart 31.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2004 Vi har en 30 liters sylindrisk bensintank i rustfritt stål, dvs den er del i to deler på 20+10 liter. Tanken ser ut til å være i god stand, men det er en lekkasje i forbindelse med det ene påfyllingshullet. Og det kan jo være lekkasjer vi ikke har funnet også. Jeg bor i Oslo-området. Trenger tips om noen som kan trykkteste og reparere tanken mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2004 .....Jeg bor i Oslo-området. Trenger tips om noen som kan trykkteste og reparere tankenEgentlig har jeg ikke peiling om hvem som gjør sånnt - men, kan du ikke ta en telefon - eller stikke innom - en gammel rep.sjappe på Vålerenga, tror jeg, som driver med bil-radiatorer. Regner med at de kan trykkteste, om de kan sveise / lodde rustfri stål vet jeg ikke! Hvis ikke dette med bensindamper i en tank gjør dette umulig......... Xxxxxx Radiatorservice, tror jeg de heter - husker ikke navnet, men du finner det sikkert i tel.kat. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
MS Victoria Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Dersom du kan få tanken ut er det ganske enkelt. Ta ut tanken, tøm og rengjør denne, bruk litt lufttrykk i tanken og såpevann på utsiden. Merk lekkasjene med tusj. Oppsøk et tynnplateverksted (som lager kjøkkenbenher mm) og få dem til å sveise lekkasjen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Vær forsiktig med trykket som du putter på tanken. Denne tanken har flate sider som kan bli ødelagt hvis trykket er for stort. Hvis du såpevasker med zalovann er det ikke store overtrykket som skal til. Bare 0.2-0,5 bar, dette holder til tetthetsprøving. Sitér dette innlegget Link to post
Bluewater Svart 2.November.2004 Link til dette innlegget Svart 2.November.2004 Min bror fikk problemer med sin tank, men den lakk på en rekke steder. Han mattpusset hele greia og bakte den inn i glassfiber. Dette blir permanent, men krever selvfølgelig at det er plass til den etterpå.... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.November.2004 Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Min bror fikk problemer med sin tank, men den lakk på en rekke steder. Han mattpusset hele greia og bakte den inn i glassfiber. Dette blir permanent, men krever selvfølgelig at det er plass til den etterpå.... Blir dette tett nok for BENSIN? Sitér dette innlegget Link to post
Bluewater Svart 3.November.2004 Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Ja, det var det han fikk beskjed om. Mattene ligger jo ikke rett mot tanken da de er sauset inn sammen med polyesteren. Ett alternativ er å male tanken først med 2-komponent epoxy. Da skal man huske å skrubbe epoxyen med så varmt (og rent) vann som mulig og med stiv børste. Dette fordi epoxyen skiller ut en del stoffer under herdingen som gjør at andre ting limer dårlig oppå. Det er vanlig å bruke kunststoffer bl.a. i industrien hvor man håndterer svært etsende stoffer, så jeg tror ikke bensin og diesel er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 Glassfiber har vært brukt som tankmateriale på bl.a. motorsykler og brukes også for fyringsolje. No problem. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 Hvis jeg ikke husker feil, men det hender jo en gang i blandt, så er tanker av glassfiberarmert polyester kun godkjent for diesel (og ikke bensin), i følge nordisk båtstandard. Så kan jo hver og en trekke sin konklusjon ut fra det. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
hanto_24 Svart 6.November.2004 Link til dette innlegget Svart 6.November.2004 lappet tanken på gammel båten. sandblåste den å la på kjemisk metall. slikt man knar å smør på. dette holder enda etter 4 år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.