Jump to content

brainstorming ifm bygging av brygge langs elvebredden.


Ulv I

Recommended Posts

Hei, ifm at brygga mi knakk sammen i vinter, så trenger jeg noen tips og ide'er til hvordan bygge en ny som tåler isens herjinger..

Men.. jeg får ikke støpe noe i sement, og det kan ikke være noe stort og ruvende.

 

plassen er på kanten av et jorde, og ut i elva er det en blanding av gjørme og steiner.

 

jeg forsøkte å bygge noe slikt:

gamle_brygga.jpg

 

Men de pålene jeg slo ned i undergrunnen/elvebredden ble i vinter presset ut av isen slik at hele brygga kollapset.

 

Nå har jeg fått tak i en limtredrager 3" bred og den er tykk..

den var ca 12-13 meter lang og ble delt i 3, 2 stk på 4 meter og en på ca 3 meter..

Jeg har også en lang drager til, den henger hengslene til utriggerne, og den skal henges ytterst på brygga..

 

Nå vurderer jeg å bruke de limtredragerne slik:

nye_ramma.jpg

den brune streken symboliserer kanten fra jordet og skråninga

Jeg tenkte å grave ned de tre dragerne og med en drager på tvers ytterst for å la de to andre hvile på denne..

dessverre er de ikke lange nok til å kunne være selvbærende, så må nok ha støtter ytterst, men.. hvordan bør jeg gå frem for å få dette slik at det tåler en vinter eller to, helst ti.. ;)

er noen forslag til dette?

slik ser det ut nå etter den gamle brygga er demontert..

photo-apr-19-16-06-10.jpg

 

og utriggerne ligger trygt på land inntil videre..

 

er det noen som har noen forslag eller ide'er til hvordan dette kan løses.. selv er jeg litt i tvil om min plan funker og holder..

Brygga må bli ferdig slik at jeg får sjøsatt.. ingen brygge.. ingen båtliv..;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei Ulv

Trivelig at du er på beina og vil på sjøen!

Hvis fyllingskanten din er rimelig stabil kan du gjøre som du har tegnet og legge en betongblokk i innerkanten av dragerene.

Da slipper du å ha noe uti vannet.

Hvis det er mulig å få en gravemaskin med på jobben tror jeg at jeg kan skaffe en passende betongblokk på feks 3-4x1,5 meter og passende tykk.

Det skjæres ofte ut slike blokker av bygg i distriktet.

 

Tror ellers det bør fjernes såpass masse at du kan steinsette med feks lekablokker under bjelkene slik at de ikke ligger våte direkte på bakken.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei Ulv

Trivelig at du er på beina og vil på sjøen!

Hvis fyllingskanten din er rimelig stabil kan du gjøre som du har tegnet og legge en betongblokk i innerkanten av dragerene.

Da slipper du å ha noe uti vannet.

Hvis det er mulig å få en gravemaskin med på jobben tror jeg at jeg kan skaffe en passende betongblokk på feks 3-4x1,5 meter og passende tykk.

Det skjæres ofte ut slike blokker av bygg i distriktet.

 

Tror ellers det bør fjernes såpass masse at du kan steinsette med feks lekablokker under bjelkene slik at de ikke ligger våte direkte på bakken.

 

Mons

 

Hei Mons,

Takk, en slik betongblokk hadde vært genialt å gravd ned under de to dragerne som skal stikke utover, og boltre de fast rett i blokka, og grave jord og åker over resten av muren, slik at det ikke blir synlig, da blir brygga selvbærende å kraftige nok til å holde utriggerne fast..

Men, hvor mye veier en slik blokk? kan jeg komme med en tilhenger å få en slik løftet oppi hengeren? ved bryggeplassen kan jeg få en med traktor til å stille.. han har pallegaffel og graver til traktoren. burde funke det vel?

leka under dragerne var en god ide.. jeg hadde tenkt å grave spor og blande litt sement og fylle i bunnen av sporet, men dette er kanskje ikke nok?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei, hengeren min er en standard enkel aksel og tar vel ikke mer enn 6-700 kilo vekt tenker jeg, kan sjekke vognkortet..

men tror du ikke det hadde holdt med 2 stk på 5-600 kilo hver?

de blir liggende 1-2 meter inn fra bredden.. men skal ta en prat med grunneier over påske nå og få alt godkjent av han først før jeg graver noe som helst.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

godt forslag torbit, men det blir nok litt omstendig for bonden jeg leier en bit av elvebredden fra

Jeg skal prate med han etter påske og høre hva jeg får lov til. :)

det dyrkes gress som slås og brukes til dyrefòr på jordet..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Har du 300 kg en meter innenfor vippepunktet og brygga stikker 2 meter utenfor vippepunktet tipper den eller løfter seg med 150 kg på bryggekanten inklusive vekt av dekke og evt utriggere.

 

Relativt enkelt regnestykke utfra hvor lange utliggere og vektbelastning på brygga.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...