Jump to content

Hvor mye kan en motor "skades" av manglende vedlikehold over 3-4 ?


Bergen dørk

Recommended Posts

Har sett på en forsåvidt ok båt idag, men jeg er veldig i tvil. Det sitter en Yanmar 163 hk 1997-modell i båten. Båten har vært på land i vinter og stått med vann (tappet fra vv-beholder) under motor i hele vinter. Motor har neppe fått noe særlig med CRC el før opplag. Den var heller ikke ren og pen, men har kun gått 900 timer. Kjølevæske har ikke vært skiftet på 3-4 år, dvs sålenge nåværende eier har hatt båten. Det var lite (ikke for lite) olje på motor, som heller ikke var byttet før opplag. Filter, impeller og olje var byttet årlig. Utover det kjente ikke eier til Yanmars serviceintervall.

 

Båten var nettopp sjøsatt, men det var svært lite diesel på tankene.....og da tenker jeg fare for dieseldyr. Eier hadde heller ikke vurdert å rengjøre dieseltankene disse 3-4 årene.

 

I tillegg oppdaget jeg at rorhylsen lakk, noe eier trodde var kondens. Eier var heller ikke klar over at det fantes en inspeksjonsluke for baugpropell.....og her skal det vel vedlikeholdes/smøre litt?

 

Er jeg overdrevent skeptisk, eller bør jeg skygge unna?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Personlig så synes jeg ikke de enkelte sakene er så ille (kan tas med i prutingen).

Fersk vann er ikke så ille (men ikke bra).

3 til 4 år på kjølevesken er vel ok?

Rengjøring av dieseltanken er vel ok, men det kan vel bli en del kondens med tomme tanker i opplag.

 

Det jeg hadde likt minst er det som virker som likegyldighet i båten fra eiern(hvis det er riktig forstått fra innlegget).

Har denne eiern eid båten i 3 fire år?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja, nåværende eier har hatt båten i 4 år. Det hører selvsagt med til historien at motor virket lettstartet (og var ikke varm) da vi prøvde den. Den røk litt, men ikke mye(slik som min gamle VP).

 

Jeg vil kanskje ikke si at eier virker likegyldig, men kanskje ikke så nøye jeg forventer en båteier minimum skal være for å gi trygghet for meg som potensiell ny kjøper.

 

For å si det slik: Kan det ligge noen kostnadsbomber her på motoren? Jeg kan jo få en mekaniker til å inspisere motoren, men det koster jo fort en del.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Den motor'n må du nok skyte for å få tatt livet a'n.

Impellerskifte hvert år er latterlig; hvert 3. er iallfall nok, samme med frostvæske.

Oljeskift er viktigst sammen med grovfilter (vannutskiller).

Jeg har ikke renset dieseltankene siden ny (7 år), men sjekker tanker ved å suge opp noen liter fra bunn sånn ca. hvert 2. år.

Link to post
Share on other sites

Syns ikke det er ille det du beskriver. Gått 900 timer.. Det er vel strengt tatt ikke kommet til noe vesentlig i Yanmar sitt serviceprogram da.. Kanskje sjekk av ventilklaring??

Olje og filter er byttet og da er mye gjort i mitt hode..

Hvor ofte mener du en skal gjøre ren dieseltanken?? Det er ikke på min liste over normalt vedlikehold. Tapper av ved drainpluggen og sjekker grovfilteret.. Er det rent så er det rent.

Er ikke kjent med inspeksjonsluke til min baugpropell heller men har bare hatt båten en uke også da.. Hva er det den kommer til da? Ser ikke helt hva den elektromotoren trenger av vedlikehold annet enn zink på propellen??

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er jeg overdrevent skeptisk, eller bør jeg skygge unna?

 

Min mening er at flere burde "se litt etter" slik som du har gjort...

 

Tror du rekker å gi denne motoren et bedre liv uten at den får noen men.. ville ha gjort ALT for å sjekke om den har vært kjørt varm, kjenner ikke motortypen, kan den lagre egen max temp slik som edc og nyere volvo ? Sjekk med verksted om det er foretatt toppakningsbytte etc.

Link to post
Share on other sites

Flere gode poeng her!

 

Vedr baugpropell: Her var det nå vitterlig en beholder med olje som var i ferd med å gå tom.

 

Motor: Likte ikke at den hele vinteren har hatt et vannbad under seg; bekymret for om korrosjon kan være framskyndet.

 

Ellers enig med flere av dere om at jeg muligens stiller for høye forventninger, men også en Yanmar trives best i et rent og tørt maskinrom. :-)

 

Tror jeg får vise noen bilder jeg tok - hvis dere ikke er bekymret over disse ytre symptomene, så trenger ikke jeg være det heller.

(som nevnt - den startet greit og lyden var "normal")

 

dscn9215.jpg

dscn9216.jpg

dscn9219.jpg

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...