Jump to content

Trimme Mercury 40 hk 2 takt


mr.74u

Recommended Posts

Alt er vel mulig, men det koster!! Regner med man må porte opp blokka, høvle toppen ++++ hvis du skal få ut 60 av en org 40, hvis det i heletatt går an! Hestene kommer ikke av seg selv ved trimming, som mange tror og mener. Ville heller kjøpt en større motor hvis den ikke klarer båten din. Å begynne å trimme motorer er dyrt, og er noe man ikke kan gjøre selv uten en god del erfaring..

Link to post
Share on other sites

jada der er så lett som bare det er et typisk tåpelig salgsfremmende argument fra selger av en motor som kjøper kansje synes er litt liten uten det minste hold i virkeligheten. 60 hk er 50% meir effekt!

 

Men de fleste motormodeller deler blokk med andre effektmodeller. ¨Så HVIS 40 & 60 har felles blokk så kan du få 60 hk utav den ved å kjøpe en 60 hk delemotor og begynne flytte over deler..... Noe som gjerne blir både dyrere og garantert blir meir tidkrevende enn å bare kjøpe en fungerende 60 hk.

 

Så i praksis er svaret nei, du har blitt slått i ei skrøne. Gått på det eldste salgstricket i boka osv

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ta ett søk her på BP.Har lest i en tidligere tråd at det er sperre på gass for å øke til 50HK og innsnevret plate på eksos for videre økning til 60HK. Da regner jeg med at du har samme blokka som 60 (995 kubikk tror jeg det var).

Du får vel kansje droll på banen snart.Han er veldig god på mercury.

Link to post
Share on other sites

Hei har en 2 takter mercury 40 hk, 1998 moddel.

Først hadde det vært greit å hvite hvilken 40 hk det er snakk om ??

 

2 sylindret ..... ikke mye å gjøre da denne er storebroren basert på denne blokka....

 

3 sylindret ..... noen mindre muligheter her,

  • Endre forgassere til noen ifra 50 hk modellen
  • Fjerne stopperen på reed ventilen da 50 hk modellen ikke har noen .

 

En kan alltids gjøre mere, men da begynner det å koste mere en det smaker ...

+ videre trimming handler om å gjøre kompromisser da en ikke kan få i pose og sekk samtidig...

 

På disse motorene er det antagelig lite å hente på eventuelle "justeringer" på portene da en ikke har mulighet til å hente inn den kompresjonen en mister ved å heve disse ( ingen løs topp en kan høvle ned ).

Kan muligens hente litt ved å utvide bredden på portene ( uten å heve )+ minske radius i hjørnene ( dog ikke mindre radius en 4>5 mm ).

 

En mindre heving av eksos portene kan også hjelpe MEN det går på bekostning av momentet på motoren ( mere hk ved høyere turtall ( over std WOT turtall ) MEN mindre moment nede i registeret).

OBS !! såfremt båten ikke er meget lett vil antagelig toppfarten gå NED pga det minskede momentet i motoren .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...