Jump to content

Kan jeg sjøsette i morgen eller må jeg utsette?


Retox_93

Recommended Posts

Hei.. Jeg hadde bestilt flaps av en lokal sveiser, OG etter planen skulle jeg få de på mandag, men fikk de ikke før i dag og ble ferdig montere de kl 19 ca. Har brukt en slags Sikalim som heter Marine teknik og herdinga står det 2mm/døgn.

 

Har klasset på en hau av sikaflex, men er litt redd får at det ble får mye, Hva tror dere? burde jeg utsette får å være sikker på at det blir tett04192011368.jpg04192011370.jpg04192011371.jpg04192011373.jpg04192011372.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/_EHHAomUmoMk/Ta3QGgk_N5I/AAAAAAAAAXQ/GTptEmIBjOo/s912/04192011370.jpg

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare konkret på det spørsmålet, det ser ut til at du har klint godt på med sika. Det ser ut for meg som om du ikke helt har rukket å polere opp å vokse inn skroget, så ikke helt nystoffet ut heller, kansje du skal unne deg en dag til for å komme helt i mål?

Link to post
Share on other sites

Angående Stoffinga er det inne nødvendig der e har båten. Angående vaskinga så har e en del igjen, men tidlig opp i morgen så burde e rekke det. Det er jo ikke bare bare å utsette det en dag, Når det er mitt i påska og og kranføreren har det nok rimelig hektisk. Det er litt av og på, men har jo så utrolig lyst også, men er litt ''redd'' får at det skal sprenge lekk

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt forskjellig praksis rundt omkring, i havnene jeg har ligget har det vært en som bor nærme som har stått for sjøsetting å har dermed hatt mulighet for å ta ting litt mer som det kommer, uansett bør du ikke sjøsette før skuta er klar. Det vil være de gjenomgående boltene som er kritiske med tanke på tetthet å der tipper jeg at tykkelsen ikke er spesielt stor men det må bli en vurdering du må ta på egenhånd der og da.

 

Får du en knop eller to ekstra nå eller?

Link to post
Share on other sites

 

Har du husket og montere store skiver, evt stor plate på innsiden også?

Det er vel og anbefale minst like stort anlegg under muttere på innsiden

 

 

På ei snekke jeg hadde en gang ble det motert på ei plate i aluminium, ca 3-4 mm tykk å omtrent dobbelt så stor som Retox sin ( i lenderetningen).

Denne ble motert med skråstag ikke så ulike de som Retox har benyttet men under vannlinjen var det kun lim å ingen bolter i det hele tatt. på denne store platen kunne vi stå to voksne karer med kulmage å bilringer uten at den løsnet.

 

Limflatene er såpass små her at jeg må si meg enig med Bastard i det han nevner med skiver.

Link to post
Share on other sites

Har montert ekstra store skiver på insiden får å legge trykket ut på en støre flate. På selve flapsa er det ikke så mye å si med store skiver, men brukte noen litt mindre skiver. Slipte ned rundt hullet ned til glassfiber og tok over litt aceton får å få det rent og fint. Med de strekkfiskene kan e gjøre litt endringer vis e vil, men ikke mye.

 

plate kosta rundt 1200, men strekkfiska koster svimlene 400 kr på båthuset i Grimstad

Link to post
Share on other sites

Det er ingen fare å setta på sjø, Sika-limen vil vera så stiv at den held tett i massevis. Den herdar av fukt. Dersom du dusjar vatn på herder den raskare. Har lim mange gangen under i ferskvatten og han herder. Dersom det er kaldt tek det lenger tid.

 

Dagens:

Sommarhjelpen ville gjera nytte for seg mens han venta. 24 tubar Sika vart opna og spissen satt på, klar til bruk.. Han var nok heldig at sommarjobben var slutt når den stivna limen skulle brukast etter ferien.

Link to post
Share on other sites

Det står på Sikaflex sin hjemmeside at 291/292: "herder ved reaksjon med luftens fuktighet. Ved lave temperaturer er vanninnholdet i luften lavere, og herdereaksjonen går langsommere"

 

Vil da tro at Sikaflex fint kan settes under vann og vil herde fint, har selv gjort det noen ganger uten at jeg har fått

lekkasje noen gang.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

sika herder helt ypperlig under vann.

skal i teorien gå ann og sprøyte fuger i et basseng fyllt med vann...

tror ikke jeg hadde vært redd for sjøsetting,men hadde ventet ett par dager før jeg hadde begynt og kjøre hardt.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

gjort er gjort, Og det er veldig surt, Bestile utsettelse og må vente en uke. Viste ikke at det kunne herdes i vann, men det har e jo lært nå til neste gang.

 

Nå har e vertfall en uke til å gjøre båten skinnene ren! Men påska hadde såklart blitt mye bedre på sjøen :)

 

God Påske flag_bp.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...