Jump to content

Jordfeil.. må jeg bytte VV-bereder?


Wannskrækk

Recommended Posts

Jeg tror jeg klarte å slå på varmtvannsberederen mens vanntankene var tomme.. Nå slår jordfeilbryter inn, eller sikringene går når jeg slår berederen på. Jeg har prøvd å koble "rett på land" med forlengerledning, og det samme skjer. Berederen er en Quick 40 liter, ca 4 år som båten. Jeg klarer ikke å finne noen egen sikring på berederen (det er det på berederen hjemme). Kan elementet være brent? Kan dette i så fall skiftes, eller må jeg bytte hele greia? I morgen kommer kona og jeg tror ikke hun blir til påskemorgen uten varmtvann, for å si det sånn. Regner med at den virker hvis jeg kjører motor, men.. Forhandler? Seatronic? Jeg ligger i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Ser at Seatronic selger en som er ser ganske lik ut, og det er jo positivt i forhold til slangekoblinger osv. Ringer de tidlig i morgen! Slipper jeg unna med bare elementet så er jo det hyggelig. Akkurat nå utforsker jeg en reset-knapp og det er mulig at det faktisk er en sikring her og! Seatronic hadde manual for nedlastning på sine hjemmesider. Lover å oppdatere..

Link to post
Share on other sites

Elementet er ødelagt, ingen sikkerhetsbryter som kan slå ut når du ikke har vann i. Gjorde det samme selv for 3 år siden, :sad: , var heldig og fant et nytt element og skiftet. Det var standard 1" element, bare kortere og mindre effekt en det som står i standard vvb som vi bruker i boligene i dag. Kan som regel skaffe de fleste elementene. Hør eventuelt med en rørlegger.

Link to post
Share on other sites

Heisan

Jeg hadde samme problemet i fjor vår. Etter at varmtvannstanken var fylt med kaldt vann, så gikk sikringene hele tiden når jeg satt på landstrøm. Dro så en tur med båten. Da blir jo varmvannstanken varm av kjølevann. Etter dette virket alt normalt resten av sesongen. Tipper at jeg fikk kondens et sted som følge av fylling med kaldt vann. Dette forsvant sikkert når jeg fikk varmet opp hele greia. I år virker alt som det skal;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...