Jump to content

Sun Odyssey 35 vs. Dufour 34


Breezita

Recommended Posts

Hei, vi solgte Tresfjorden i fjor høst og skal nå prøve seil. Har sett på mange typer og ønsker meg egentlig en nyere Orustbåt, men dessverre strekker ikke kapitalen til.

Fant en flott SO 35 Legend - 2006 mod. og vurderer denne opp mot en Dufour 34 2004. Begge er 2 kabins-varianten.

Vi er tre personer over 190 i vår familie og trenger litt "lengde og høyde".

 

Hva sier båtfolket om disse to båtene?

 

Takknemlig for gode innspill.

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Og jeg har hatt Dufour 34 2kabiner og vil si det samme som Sun Flyer her, Sun OD er rommeligere men ikke voldsomt vil jeg si, Dufouren er knallmorsom å seile og kvaliteten står nok ikke tilbake for jeanneuen, ståhøyde i disse er vel omtrent lik skulle man tro. En 190cm person vil uansett slite litt i de fleste båter i denne størrelsen bortsett fra Oceanis 343

Link to post
Share on other sites

Hei. Har hatt en SO35 siden den var ny i 2004. Totalt sett en meget bra båt. Den er betydelig større enn Dufour 34 innvendig. Køya i akterlugaren er ca 2X2m, køya i forpiggen er større pga Dufouren har smalere forskip. Salongen på SO 35 har en buesofa og en rett, mens Dufouren har to rette.

 

Hvis det er de to båtene som ligger på FINN du tenker på hadde jeg aldri vært i tvil. Jeanneauen har nesten nye seil og 29hk Yanmar, mens Dufouren har eldre seil og 19hk Volvo.

 

Når det gjelder å sammenligne kvaliteten på båtene, så er det ikke ukjent at Dufour har slitt litt med mange misfornøyde kunder. Riktignok skyldes noe av dette en meget svak importør som gikk konkurs høsten 2007, men den nye importøren måtte sjekke 80 båter for reklamasjoner da de overtok.

Jeg for min del ville sett på båtene og prøveseilt og så gjort meg opp en mening.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at du bør prøve disse for å finne ut hva som passer for deg. SO35 og D34 er jo ganske ulike mhp egenskaper, førstnevnte prioriterer bovolum, mens D34 er en morsommere seilbåt. Sånn sett burde du også trekke inn Dufour 365 blant kandidatene hvis plass er viktig. Mitt eget subjektive inntrykk er at kvaliteten av Dufour gjennomgående er bedre enn Jeanneau, men det er marginalt (spesielt på trearbeider og elektrisk er det i mine øyne forskjell). Antall feil på Dufour tror jeg heller ikke er høyere enn hos konkurrentene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...