Jump to content

Klassisk eksempel på nytten av å faktisk lytte på kanal16


Enzo

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4099073.ece

Fikk ikke kontakt

Kapteinen prøvde å kalle opp båten over ulike frekvenser på radio, men kom ikke i kontakt med den. Det er derfor ikke kjent hva slags båt det var.

- Det var veldig tett tåke. De kunne ikke se hva slags båt det var, så vi vet ikke om det var en fiskebåt eller en lystbåt. En fiskebåt ville nok svart på henvendelsene over radio etter en slik hendelse, så trolig var det en lystbåt, sier Grønberg.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk motorstopp på Møksterfj. nord for Bekkjarvik i Austevoll i august for 2 år siden.

Var på VHF en og kaller opp seilbåt kurs "så & så", motorbåt på kurs "så & så", ingen respons. Ingen lytting på vhf en ? Vinket med flagg ingen respons. :headbang: Har "alle" det så travelt at de gir f..., har ikke tid til å hjelpe ?.

Fikk til slutt hjelp og slep før vi dreiv på land, av hvem, jo, makrellfisker på veg til Skudeneshavn som lyttet på VHF en :thumbsup:

Til "alle" som har VHF, vennligst lytt på kanal 16, noen trenger kansje din hjelp, til slutt seg selv :yesnod:

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

..... ikke påbudt med VHF i seilbåter?

Å vinke med flagget....

Er ikke påbudt med VHF i seilbåter eller motorbåter, men muligens jeg er vant med VHF før mobiltelefonens tid :cryin: , da vi bare hadde VHF.

Vinke med flagg eller armer betyr vel ikke så mye, bare man får "kontakt", lære jeg da jeg tok båtførersertifikat :wflag: .

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Har fortalt om det tidligere. Fikk motorstopp rett utenfor båtplassen min i sommer og vinket med begge armene til et pensjonist par som kom kjørende. De stoppet og damen i båten spurte hva det var. jeg spurte om de kunne slepe meg til båtplassen min og pekte hvor. Hun snakket med mannen sin og så bare kjørte de videre :eek::headbang:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo hende at fyren ikke hadde VHF da, kan ikke hakke på han for at han ikke lyttet på 16 da :wflag:

Sånn er det dessverre når VHF ikke er påkrevd utstyr.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Klart man må holde effektiv lyttevakt på kanal 16 når man ferdes på sjøen.

Men det forutsetter at man HAR VHF !

 

La merke til at fisker - Salvesen, som var intervjuet i Aftenposten, sa at han ikke hørte at Superspeed kjørte tåkeluren - før etter unna-manøveren....

 

Så, hva gjør man når man er i småbåt, uten radio og tåka kommer..

så hører man eller aner at noe stort nærmer seg.... ikke lett å ha is i magen da

og holde stø kurs. Det er lett å dra feil konklusjon og prøve en unna manøver...

 

Kan hende det var slik det skjedde ?

 

Hadde Superspeed hatt tåkeluren igang.. hadde det vært lettere å høre hvor han var er nå min påstand.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Men hva var det egentlig for slags kallesignal som ble sendt? Har blitt kallt opp som "Small ship on my starboard bow", og det tok ett par tre forsøk før jeg skjønnte at det var meg de mente (det var en 3-4 store bauger jeg kunne være til styrbord for, og det var hvertfall 10 små seilbåter innen sånn omtrent samme området)

Link to post
Share on other sites

Klart man må holde effektiv lyttevakt på kanal 16 når man ferdes på sjøen.

Men det forutsetter at man HAR VHF !

 

Som innehaver av VHF sertifikat, radio og konsesjon, har du PLIKT til å lytte på kanal 16 (når du er under fart)

 

Faxen

 

PS! Det lærte dere på VHF kurset......DS!

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

- Det var veldig tett tåke. De kunne ikke se hva slags båt det var, så vi vet ikke om det var en fiskebåt eller en lystbåt. En fiskebåt ville nok svart på henvendelsene over radio etter en slik hendelse, så trolig var det en lystbåt, sier Grønberg.

 

Fordomsposten har kommet i nytt opplag ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...