Enzo Startet 20.April.2011 Del på Facebook Startet 20.April.2011 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4099073.ece Fikk ikke kontakt Kapteinen prøvde å kalle opp båten over ulike frekvenser på radio, men kom ikke i kontakt med den. Det er derfor ikke kjent hva slags båt det var. - Det var veldig tett tåke. De kunne ikke se hva slags båt det var, så vi vet ikke om det var en fiskebåt eller en lystbåt. En fiskebåt ville nok svart på henvendelsene over radio etter en slik hendelse, så trolig var det en lystbåt, sier Grønberg. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Ja, nettopp slik er det dessverre alt for ofte - og det er ingen hemmelighet at sommermånedene er laaaaangt verre enn vintermånedene i så henseende :headbang: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Aldebaran Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Ja, og vi er nå i sommermånedene. Første sommer dag var for 6 dager siden... En kan trygt si at denne fridtidsbåten var i rute..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 ... En kan trygt si at denne fridtidsbåten var i rute..... Ja, du har et poeng der Nå vil det eskalere i rykk og napp fremover mot en absolutt topp i fellesferien - og så "normaliserer" det seg igjen utover høsten og vinteren. Det går i bølger hvert år... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hallais Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Jeg fikk motorstopp på Møksterfj. nord for Bekkjarvik i Austevoll i august for 2 år siden. Var på VHF en og kaller opp seilbåt kurs "så & så", motorbåt på kurs "så & så", ingen respons. Ingen lytting på vhf en ? Vinket med flagg ingen respons. Har "alle" det så travelt at de gir f..., har ikke tid til å hjelpe ?. Fikk til slutt hjelp og slep før vi dreiv på land, av hvem, jo, makrellfisker på veg til Skudeneshavn som lyttet på VHF en Til "alle" som har VHF, vennligst lytt på kanal 16, noen trenger kansje din hjelp, til slutt seg selv Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Aldebaran Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Ingen lytting på vhf en ? Du skal se de bare hadde kjøpt en håndholdt VHF uten å ha sertifikat og konsesjon. Sånn i tilfelle de selv kom i nød.... (IRONI) Har ikke lov til å bruke den til daglig vet du. Redigert 20.April.2011 av Aldebaran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
propelltau Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Det er vel ikke påbudt med VHF i seilbåter? Å vinke med flagget er vel heller ikke det vi lærte når vi tok båtførerprøven. Vi skulle vel veive med begge armene, når vi var i nød? Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 ..... ikke påbudt med VHF i seilbåter? Å vinke med flagget.... Er ikke påbudt med VHF i seilbåter eller motorbåter, men muligens jeg er vant med VHF før mobiltelefonens tid , da vi bare hadde VHF. Vinke med flagg eller armer betyr vel ikke så mye, bare man får "kontakt", lære jeg da jeg tok båtførersertifikat . Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
cheetah Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Har fortalt om det tidligere. Fikk motorstopp rett utenfor båtplassen min i sommer og vinket med begge armene til et pensjonist par som kom kjørende. De stoppet og damen i båten spurte hva det var. jeg spurte om de kunne slepe meg til båtplassen min og pekte hvor. Hun snakket med mannen sin og så bare kjørte de videre Redigert 20.April.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Kan jo hende at fyren ikke hadde VHF da, kan ikke hakke på han for at han ikke lyttet på 16 da Sånn er det dessverre når VHF ikke er påkrevd utstyr. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
GeirT Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Klart man må holde effektiv lyttevakt på kanal 16 når man ferdes på sjøen. Men det forutsetter at man HAR VHF ! La merke til at fisker - Salvesen, som var intervjuet i Aftenposten, sa at han ikke hørte at Superspeed kjørte tåkeluren - før etter unna-manøveren.... Så, hva gjør man når man er i småbåt, uten radio og tåka kommer.. så hører man eller aner at noe stort nærmer seg.... ikke lett å ha is i magen da og holde stø kurs. Det er lett å dra feil konklusjon og prøve en unna manøver... Kan hende det var slik det skjedde ? Hadde Superspeed hatt tåkeluren igang.. hadde det vært lettere å høre hvor han var er nå min påstand. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mouche Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Ingen tåkelur og 26 knops fart i det som rederiets egen linjedirektør sier var "veldig tett tåke"? Ruten må holdes for enhver pris? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Men hva var det egentlig for slags kallesignal som ble sendt? Har blitt kallt opp som "Small ship on my starboard bow", og det tok ett par tre forsøk før jeg skjønnte at det var meg de mente (det var en 3-4 store bauger jeg kunne være til styrbord for, og det var hvertfall 10 små seilbåter innen sånn omtrent samme området) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Klart man må holde effektiv lyttevakt på kanal 16 når man ferdes på sjøen. Men det forutsetter at man HAR VHF ! Som innehaver av VHF sertifikat, radio og konsesjon, har du PLIKT til å lytte på kanal 16 (når du er under fart) Faxen PS! Det lærte dere på VHF kurset......DS! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hansi Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Som innehaver av VHF sertifikat, radio og konsesjon, har du PLIKT til å lytte på kanal 16 Kan også huske at når jeg tok bilsertifikat lærte en at ved avkjøring skulle en bruke blinklys. Hvor mange gjør det ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 - Det var veldig tett tåke. De kunne ikke se hva slags båt det var, så vi vet ikke om det var en fiskebåt eller en lystbåt. En fiskebåt ville nok svart på henvendelsene over radio etter en slik hendelse, så trolig var det en lystbåt, sier Grønberg. Fordomsposten har kommet i nytt opplag ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 ..Du skal se de bare hadde kjøpt en håndholdt VHF uten å ha sertifikat og konsesjon. Sånn i tilfelle de selv kom i nød.... (IRONI) Har ikke lov til å bruke den til daglig vet du. Og dem er det dessverre mange av... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.