Jump to content

Mye tull med yanmar 3qm30, kjøpe ny eller brukt motor?

cheetah

Recommended Posts

Det har vært mye tull med min 33hk yanmar 3qm30 motor i det siste og vurderer kanskje å kjøpe ny eller brukt motor. Er det noen som har noe forslag til hvilken motor som er bra og rimelig rundt samme motorstørrelse som jeg har? Er det best med ny motor? vil ikke oppleve å dra på tur med familien og få motorhavari midt ute på fjorden :worry: Har en sollux 24ac som dere ser :thumbsup: Holder til i bergen.

Redigert av cheetah (see edit history)

Hei,

Ers jølv i samme situasjon. Har lyst på ny motor, då det er lite brukt på markedet. Og det er ofte ein årsak til at ein brukt motor er for salg?

Nei kjøp nytt, og vil anbefala Nanni, då dei har ein seriøs importør, god kvalitet og fornuftig pris. Turtallet er også behagelig, kun 2800 omdr/min.

Kjenner ikkje til Lomatec, men Yanmar er litt for dyr, og Lombardini har ein forhandlar som mange i Bergen er misfornøyde med.

Lykke til med valget!

Har ikke noe mot yanmar. Bare at en ny yanmar er dyrt :nonod: Motoren har tullet seg mye etter at den ble full av vann. Kan ta en overhaling av motoren men da må den allikevel ut av båten og det tar tid og penger. Da er det vel lurest å bare kjøpe seg en ny uten å tenke på alt som kan gå galt. Har tenkt å ha båten lenge så blir ikke noe tap for meg på sikt :thumbsup:

Tipper et sted mellom 50 og 60.000,- for en Nanni i den størrelsen der. Sikkert verdt pengene om du skal ha båten noen år, og gleden med å ha båt øker også når du har en motor du kan stole på. Ingen motorer varer evig, og 3QM30 er jo kjent for sine problemer med toppene når de begynner å bli noen år. Så kjøp ny motor du, og nyt et problemfritt båtliv i mange år etterpå!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gamle Yanmarmotorer er som dei fleste andre fabrikat ikkje problemfrie. Er etter mi meining kun Sabb som toler å bli særleg eldre enn 30 år. Gå for Nanni!

har en sabb 10 selv,håper den varer leeeenge ennå. men den dagen den tar sin siste smell! så tror jeg nok jeg inv i helt ny motor. ser jo at man får kina motorer til en god pris nå om dagen.

• 2 uker senere...

Har ikke gitt opp motoren ennå men ser bare andre alternativer når motoren virkelig sier takk for seg. Har vært en del vann i systemet som har gjort noe med den. Skal først få skylt dieseltanken ordendlig siden jeg nå vet at dieselpåfyllingen er helt tett :thumbsup: Tar den ut av båten og får den skikkelig rein og tom for vann. Når det er gjort og motoren likevel ikke starter, vel... :rolleyes:

• 4 måneder senere...

Åpner denne tråden igjen siden motorbytte virkelig er en realitet nå når 3qm30 motoren er helt gåen :nonod: Har tenkt at ny motor kanskje er det beste og vil gjerne høre noen kommentarer om mine forslag :thumbsup: Har fått noen tilbud fra de billigste motortypene og da er det mest kinesisk det går i. Nogva nanni er utelukket siden den var litt vel dyr, 72k for 29hk. Dette er de jeg har satt i søkelyset. Lomatec motor på rundt 30hk til litt over 40k, TDME 332 på 32hk til ca 47k og Her er hjemmesiden til den svenske forhandleren av motoren hvor den blir kalt rrun td32, Lombardini motor på 30hk til 60k. Kom gjerne med forslag hvis det finnes andre rimelige alternativer pluss erfaring og meninger om de jeg har nevnt :flag_bp: Blir uansett en ny motor i båten før båten settes ut igjen til neste år :yesnod: Alle motorene jeg har nevnt er ikke med montering men all avgift. Grunnen til at jeg ikke har valgt noe større motorer er pga at jeg ikke trenger å bygge noe særlig om i motorrommet. Tdme motoren passer best i motorrommet siden bredden mellom motorfestene er den samme som på min 3qm30 motor. 43cm.

Redigert av cheetah (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Noen av Sabb'ene var marinisert Mitsubishi. Samme som Vetusmotorene. Du får kjøpt en vetus 27hk til 65000 kr. Jeg ville heller gått for en som er Mitsubishi. Jeg har mer trua på at en Mitsubishi går mye lengre enn en lombardini. Jeg har en Sabb Mutsubishi 33hk Motor. Ikke vært noe krøll de 22 årene den har levd

Tror ikke Lombardini er dårlige, de er mye brukt som industrimotorer blant annet. Men til en Sollux ville jeg sterkt vurdert en motor rundt 50-60hk, siden skroget har potensiale for litt mer enn vanlig snekkefart. Om jeg hadde våget meg på en kineser er jeg mer usikker på. Betydelig billigere, men båten synker tilsvarende i salgspris og blir ikke nødvendigvis lettsolgt. Både Sole, Nanni og vetus pleier da å ha japanskproduserte motorer til brukbare priser?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Lurer litt på det der med folk som bytter motorer og sånt....Selv har jeg en hanto 24 med en 36hk bmc som er fra 1978.Når jeg kjøpte den brukte jeg samtidig rundt en 12-15 lapper kun på motoren.Det innebar ny topp med ventiler osv,dyse sjau,nytt eksos bend,sjøvanspumpe osv.Har nå hatt 2 vri om nøkkelen sesonger,og håper på flere.Det jeg gjorde før jeg begynte var og sjekke tilstanden på blokka.Olje trykket er helt tipp topp,målte sylindre osv.Hva mer kan være galt med en blokk av denne dimensjon????Skjønner meget godt at folk kjøper nye motorer,sikkert en deilig følelse,men da skulle jeg jaggu vært sikker på at båten forble i mitt eie i maannnggeee år...Og for guds skyld,kjøp noe som du ikke får feilmeldinger og må ha diagnose verktøy og dritt på...Litt rart det der med fiskerane som får opp mot 30000 timer av en motor,samtidig snakker noen om havari på alt fra 500-1500 timer???????hva kan det være tro????

Skiftet selv ut en 3QM for 8 år siden. Valget falt på Lombardini 2004MT (72hk), den passet på Yanmar fundamentet, måtte bare skjære litt med vinkelsliper i forkant.

Angrer ikke på valget, økonomisk, stillegående motor og rimelige deler og filtre. Motoren har gått ca 1000 timer nå, har skiftet radiator lokk og den lille kjøleren på gearet.

Ellers er det lett overhaling på disse motorene ved 2500 timer og mere omfattende overhaling ved 5000 timer. Turbo, topp, manefoil og kjøler koster ca 25% av det som Yanmar deler koster.

Hei. Har selv hatt en 3qm 30 som totalhavarerte. Først sprakk toppen som er en svakhet på denne motoren etter noen års drift.Så rasa hele motoren.Kjøpte så en ny 50 hk nannidiesel og kan trykt anbefale denne motoren.Lite vibrasjoner og ikke røyk selv ved kaldstart.Motoren har 2800 omdr ved max turtall og dermed og lite støy.Grunn motoren i nannydiesel er kubota og en meget annerkjent japansk motor.Så hær får du mange problemfrie år.

• 1 år senere...

Hei eg bor på stord. Har selv ein yanmar 3qn30 1982 model. som står i ein nidelv 24. eg har ikkje hatt noe tull med motoren eg. ha da byttet dysespissene ellers vanlig servise. men har nå fått problemer med giret. så nå holder eg på å tar det ut for å få det totalt overhalt. ellers er eg kjempe fornøyd med yanmaren min.

• 2 måneder senere...

Heisann har ein kompis med samme problem som du, sollux 24 ac med yanmar 3QM30 som havarerte han kjøpte ny men en større yanmar 54 hk som jeg tror ligger på rundt 107K visst du er heldig. Forstår han er veldig fornøyd med noe mer HK i den båten. Har selv ein 3QM30 i ein Viksund 27 som jeg holder på å overhale toppen på, har heldigvis ikke funnet sprekker i den etter ndt testing:-) skal du selge din gamle 3QM30 som dele motor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...