Jump to content

Hva skjer, Jotun rubbing lar seg ikke tørke av ordentlig!


Våtbåt

Recommended Posts

Jeg bruker Jotuns rubbing. Den er kjempebra, tar bort det meste. Men når jeg har brukt denne på områder som ser tørre ut så får jeg den ikke av. I dag har jeg tenkt til å ta ferdig skroget, men da med nyinnkjøpt polermaskin og spruteflaske.

Kanskje det er best å tørke bort polishen/rubbingen mens den er litt fuktig? Alternativt bruke våt klut?

Det værste er når polerkluten blir våt, den trekker nesten ikke til seg vann :)

Link to post
Share on other sites

:headbang: Nei, dette var første og siste år med maskin, det spruter i alle kanter og padden tørker i løpet av få sekunder, legger igjen striper.

Forsøkte med litt vann også.

Brukte handkraft og det ble noe bedre. :thumbsup:

 

Jeg tror gelcoten på båten min er så tørr at omlakkering er eneste rette å gjøre (neste år). :sleep:

Redigert av SelQueen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det er gelcoat, så er det beste å bruke våtslipepapir, som for eksempel Mirka Abralon. Begynn med 1000-papir, og deretter 2000-papir.

Bruk en pumpekanne med vann, ha det vått hele tiden.

Etter dette kan du rubbe, men det blir ganske bra med kun voks også!

Garantert bedre resultat enn rubbing/polish...

Link to post
Share on other sites

Min tørre nidelv-snekkes overbygg ble blankt å fint med hard-rubbing med Autosol polercreme. Denne er på 0,5l boks og passe flytende.

 

Min måte som funker - legg på med poler-trasse/fille tynt men dekkende på en kvadratmeter eller så. Bruk polermaskinen hardt mot skrogsiden med skumgummi-pad på. Kjenn på plasten at den ikke blir for varm. Turtallsregulatoren på min maskin er stilt til 2,3 eller deromkring. Dvs. ikke ha for høyt turtall.

 

Blir speilblankt etter litt arbeid. Ikke vær redd for at det tørker inn - det er i allefall min erfaring. Spruteflaske med vann har jeg liten tro på da det bare blir gris =)

 

Marius

Link to post
Share on other sites

:headbang: Nei, dette var første og siste år med maskin, det spruter i alle kanter og padden tørker i løpet av få sekunder, legger igjen striper.

Forsøkte med litt vann også.

Brukte handkraft og det ble noe bedre. :thumbsup:

 

Jeg tror gelcoten på båten min er så tørr at omlakkering er eneste rette å gjøre (neste år). :sleep:

 

vet ikke helt hva jeg syns om maskin polering selv... kjøpte 1200w maskin på jula i dag. den var på tilbud til 249,- art no-010-006. bruker autosol. båten ble blank men jeg vet ikke om det egentlig var noe lettere. virka som autosol ble tørr og vanskelig å jobbe med,samt at jeg fikk liks ikke flyt i det. smurte på autosol på skroget,rubbet løs med maskinen i forskjellige hastigheter, med og uten vann. virka som voksen og skum svampen ble tørr og lugga mot skroget uansett? deretter var det lammeullet sin tur,og det ble blankt og fint. problemet er bare at det egentlig var like greit for hånd! som med maskin. det jeg såg for meg var liks at jeg smurte autosol på puta på maskinen,og lot den rubbe og jobbe til det var tørt,for deretter å bruke kammeullet til høyglans, sånn ble det ikke... kansje flytende rubb og voks er bedre med maskin? etter å ha behandla snekka mi på 22`kun på skroget må jeg kjøpe ny polish svamp og lammeull til overbygget fordi det er bare flyssene i gjen av putene. så da lurer jeg jo på hvilke produkter som er egner for maskin rubb,polering.- ps maskinen virka sterk og fin så jeg tror ikke den er skyld i at jeg ikke ble overbevist ang maskin polering.

Link to post
Share on other sites

Ha ha, det er akkurat slik jeg opplever det, bare søl og lite kontroll :giggle:

salti, kunne ikke sagt det bedre selv!

Jeg er like overbevist om at min gelcote er på siste vers og trenger en topcote nærmeste

fremtid (neste år).

Alle skryter av autosol, så denne skal jeg prøve neste gang. Har ikke troen på av autosol vil redde båten min slik den er nå, da skal jeg spise hele skumgummien som er igjen på polermaskinen...

Noen som tar utfordringen?! :cool:

Link to post
Share on other sites

kjøp deg en liten tube m autosol og prøv. er det et produkt som kan redde glansen i sliten gelcoat så er det autosol. har kjøpt meg fattig på allslags super stoffer med varierende effekt,men stikkord i båtpuss for meg er-1 vask med jif. 2-hugo på vanskl flekker. 3 poler opp m autosol. i år sk jeg i tillegg legge på en flytende hardvoks m teflon fra biltema i tillegg for å se om den holder leeeenge på glansen som rekl sier.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd mye rart, men autosol er genialt. Pleier å ta litt på fingeren jeg da, og smøre utover skroget, gå på med passe myk pad på maskin og lavt turtall og ikke la autosolen tørke, det blir bare elendighet.

Hvis ikke det funker så er abralon eller håndsliping med 1000 vått løsningen, for deretter å rubbe med autosol. Jeg har selv pusset vekk den gule stripa ved vannlinjen for hånd i år, da ingenting annet fungerte.

Har brukt Auto Glym til å polere da jeg har hele verkstedet fullt av halvfulle flasker, og da gjør vist jeg omvendt av andre her, bruker lammeull til å legge på polish og polere, venter til den har tørket og bruker skumgummipad til å polere av.

Blir speilblankt hos meg.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fuktet svamp og spruteflaske med vann er tingen ved bruk av Autosol! :yesnod:

 

Poenger er vel egentlig å få skroget renest mulig,før en vokser det hele for å beholde det renest mulig, lengst mulig. Min erfaring er at det er en kortvarig glede. Må jo gjøre dette hvert år...

 

Jeg gjør rent med zalo-vann, bruker autosol der det trengs og er mest skittent. Til slutt vokser jeg båten. Ren båt koster svette rett og slett. Innersvinger eller lettvinte metoder/ produkter har aldri funket for meg.

Link to post
Share on other sites

Tja, vasket en femten fots seiljolle i går ved bruk av bøtte med varmt vann og Zalo, og deretter med eksentersliper med svamp og godt med Autosol. Gjorde dette mens båten enda var våt (skylt av såpen!) og det var en meget ren båt (bunnen) etter en fem minutters omgang med maskin. Gikk lekende lett til tross for at båten har ligget med rumpa i været uten besktyttelse i nesten to år, og den ble ikke vasket/polert da den ble lagt opp så jeg er meget fornøyd og sverger fortsatt til Autosol og godt med fuktighet!

 

Avslutter selvfølgelig med et godt lag med voks og den varmer jeg inn med bruk av samme maskinen, men påsatt polerhette (fra Biltema til og med!).

 

Ser ellers jevnlige innlegg at man ikke må bruke så sterke saker som Autosol eller andre for man sliter vekk gelcoaten? Tja, hvor mange år tar det ved fornuftig bruk av denne tyåe produkter? Hundre år? :confused:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouches metode er den som funker med Autosol. Ikke la produktet tørke på flaten. Ved solskinn må man fukte kontinuerlig. Og ja, det er et fint slipemiddel i Autosol som i andre rubbingprodukter, men det kan trygt brukes maaange ganger før man sliper ned gelcoaten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert en bra måte å bruke Autosol vått, men har ikke prøvd det. Spyler du av før det tørker da?

 

Brukte Autosol på Rubbemaskin på Magnumen i fjor, for å få den blank igjen, og da tørket det noe før jeg pusset av. Tung prosess hele veien. Avsluttet med Autoglym, og båten er blank enda etter et år på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert en bra måte å bruke Autosol vått, men har ikke prøvd det. Spyler du av før det tørker da?

 

Jeg gjør det, og ikke noe problem så lenge man holder alt vått og har svamp og vann tilgjengelig. Bare å søle og grise i vei, spyle av, se på at det tørker mens man tar en liten pust i bakken, og så er det klart vor et godt lag med voks!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...