Jump to content

Noen med eldre Yamaha V4 i bodø som kan være behjelpelig?


banjogutt

Recommended Posts

Hei

 

Motoren min var ikke utstyrt med separat oljetank,trim/tiltsensor og yamahas originale turteller.

Har fått kjøpt dette men jeg trenger å se på en annen motor hvordan man kobler opp dette utstyret korrekt for å se at det virker.

Er det noen i Bodø som har dette oppsettet som jeg kan komme for å ta en titt?

Motoren er en 140 V4 fra 80-tallet men jeg regner med at det er likt på mange motorer.

 

På forhånd takk!

 

Kenneth

Redigert av banjogutt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dersom den er koblet med original multikabel mellom motor og fjernkontroll, så kobler du til instromentene til ledningene som kommer ut fra fjernkontrollen.

 

Turteller: Grønn = signal, gul = +12V, svart = minus/jord. Turteller må stå til rett poltall for å vise riktig turtall. Usikker på om det er 12 på den der..?

 

Oljetanken er jeg ikke sikker på , men på de 3-sylindrete modellene så kom det en grønn+en grønn med rød stripe fra motor som ble koblet til oljeinstrumentet.

 

Tiltsensoren husker jeg ikke i farta.

 

Ligger også div info i dokumentarkivet her på BP - du får ta en titt

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Har vært ute å koblet opp litt nå.

Det meste virker logisk og jeg fikk liv i instrumentet.

Det kommer et par ledninger fra instrumentet som jeg ikke vet hva er men jeg finner det nok ut.

 

Ja det er en bryter bak der man kan velge mellom 4,6,8 eller 12.

Skal min stå på 4?

 

Det som var litt rart er at pumpa i den eksterne oljetanken begynte å gå med en gang jeg slo på tenningen, selv om tanken på motoren er helt full.Nå er den ekst. tanken helt tom men det skal vel ikke ha noe å si?

 

Når det gjelder tilt/trimsensoren så har jeg ikke fått den tilsendt enda men den kommer vel over påske.

Det jeg trenger er å se hvor man monterer den og hvordan man kobler den opp.

Jeg har en ledning fra kontrollboksen bak til motor med 4 plugger så jeg håper at det er 4 plugger på giveren også, det er mest bekvemt for en som ikke kan elektronikk overhodet og i tillegg er fargeblind! :D

Link to post
Share on other sites

Hvis hovedtanken er tom så skal den pipe i kontrollboksen og lyse på turtelleren.

Du skal heller ikke få mer enn 1500 rpm på motor da.

Du må fylle opp begge tankene.

Når du har gjort det vipper du på bryteren ved tanken i motoren.

Da skal det være greit.

 

pumpen vil alltid starte å gå når du slår på tenningen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Med hovedtanken, mener du da tanken på motoren?

Hvis du gjør det så er den OK, buzzeren går om tanken blir nesten tom.

 

Hva slags signal vil man få om den ekst. tanken er tom? Lydsignal fra kontrollboks eller lys i instrument?

Eller begge deler?

Jeg fikk iallefall ikke noe lyd men det kom en pil som peker mot olje i instrumentet.

Skal prøve å trikse litt med sensorene senere så kanskje jeg finner det ut da.

Link to post
Share on other sites

Tanken i motoren er en buffertank som rommer ca 1 liter.

Tanken i båten er hovedtanken som rommer ca 10 liter.

 

signal er begge deler

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg fått trim/tiltsensoren.

Men jeg tror det er noe feil med den. Når jeg kobler til den oransje ledningen så blir lyset i displayet borte.(kun i trim/tilt-feltet) Når jeg kobler den fra igjen kommer lyset på igjen og indikatoren faller til nivå 1.

Kan det være ledningsbrudd eller er sensoren ødelagt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...