banjogutt Startet 20.April.2011 Del på Facebook Startet 20.April.2011 (redigert) Hei Motoren min var ikke utstyrt med separat oljetank,trim/tiltsensor og yamahas originale turteller. Har fått kjøpt dette men jeg trenger å se på en annen motor hvordan man kobler opp dette utstyret korrekt for å se at det virker. Er det noen i Bodø som har dette oppsettet som jeg kan komme for å ta en titt? Motoren er en 140 V4 fra 80-tallet men jeg regner med at det er likt på mange motorer. På forhånd takk! Kenneth Redigert 20.April.2011 av banjogutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) dersom den er koblet med original multikabel mellom motor og fjernkontroll, så kobler du til instromentene til ledningene som kommer ut fra fjernkontrollen. Turteller: Grønn = signal, gul = +12V, svart = minus/jord. Turteller må stå til rett poltall for å vise riktig turtall. Usikker på om det er 12 på den der..? Oljetanken er jeg ikke sikker på , men på de 3-sylindrete modellene så kom det en grønn+en grønn med rød stripe fra motor som ble koblet til oljeinstrumentet. Tiltsensoren husker jeg ikke i farta. Ligger også div info i dokumentarkivet her på BP - du får ta en titt Redigert 20.April.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
banjogutt Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Takk for svar! Har vært ute å koblet opp litt nå. Det meste virker logisk og jeg fikk liv i instrumentet. Det kommer et par ledninger fra instrumentet som jeg ikke vet hva er men jeg finner det nok ut. Ja det er en bryter bak der man kan velge mellom 4,6,8 eller 12. Skal min stå på 4? Det som var litt rart er at pumpa i den eksterne oljetanken begynte å gå med en gang jeg slo på tenningen, selv om tanken på motoren er helt full.Nå er den ekst. tanken helt tom men det skal vel ikke ha noe å si? Når det gjelder tilt/trimsensoren så har jeg ikke fått den tilsendt enda men den kommer vel over påske. Det jeg trenger er å se hvor man monterer den og hvordan man kobler den opp. Jeg har en ledning fra kontrollboksen bak til motor med 4 plugger så jeg håper at det er 4 plugger på giveren også, det er mest bekvemt for en som ikke kan elektronikk overhodet og i tillegg er fargeblind! :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Hvis hovedtanken er tom så skal den pipe i kontrollboksen og lyse på turtelleren. Du skal heller ikke få mer enn 1500 rpm på motor da. Du må fylle opp begge tankene. Når du har gjort det vipper du på bryteren ved tanken i motoren. Da skal det være greit. pumpen vil alltid starte å gå når du slår på tenningen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
banjogutt Svart 21.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2011 Med hovedtanken, mener du da tanken på motoren? Hvis du gjør det så er den OK, buzzeren går om tanken blir nesten tom. Hva slags signal vil man få om den ekst. tanken er tom? Lydsignal fra kontrollboks eller lys i instrument? Eller begge deler? Jeg fikk iallefall ikke noe lyd men det kom en pil som peker mot olje i instrumentet. Skal prøve å trikse litt med sensorene senere så kanskje jeg finner det ut da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Tanken i motoren er en buffertank som rommer ca 1 liter. Tanken i båten er hovedtanken som rommer ca 10 liter. signal er begge deler Redigert 21.April.2011 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
banjogutt Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Nå har jeg fått trim/tiltsensoren. Men jeg tror det er noe feil med den. Når jeg kobler til den oransje ledningen så blir lyset i displayet borte.(kun i trim/tilt-feltet) Når jeg kobler den fra igjen kommer lyset på igjen og indikatoren faller til nivå 1. Kan det være ledningsbrudd eller er sensoren ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
banjogutt Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.