Jump to content

Oppussing av Enes 25


Gaute A

Recommended Posts

Faren min kjøpte en enes 25 for ca. et år siden, men den har bare stått på land siden da. Så jeg tenkte jeg skulle pusse den opp for han siden han ikke har mulinghet pga en ødelakt skulder. Jeg har god tilgang til deler siden jeg jobber på båt verksted og har også en del erfaring med motor reparasjoner.

Han fikk med to motorer til båten av typen Fordsabb 54hk. Motoren jeg skal bruke ser ganske trasig ut, men skal ifølge forige eier være overhalt og det skal være byttet stempel, honet sylindere og byttet lager og pakninger. Jeg skal flytte over kjølere, kjølevannspumpe, starter, dynamo, ledningsnettt og litt smådeler ifra orginalorginalmotoren til den motoren jeg skal bruke. Jeg skal og bytte registerreim, vannpumpe, impeller, oljefilter, dieselfilter, dynamoreim og reim til kjølevannspumpe.

Ellers skal jeg male den brune stripen på båten lyseblå eller rød, polere opp malingen på skroget. Alle bunnkraner og skroggjennomføringer skal byttes ut, det supermoderne papirloddet skal byttes ut mot et nytt, montere bærbar data til bruk som kartplotter, motere inverter for og får 230v, så får jeg se etter hvert om det er noe mer som må byttes ut.

Kom gjerne med forslag til ting jeg kan eller burde gjøre med båten :)

 

Her er noen bilder:

DSC_1540-1.jpg

DSC_1541-1.jpg

DSC_1551-1.jpg

DSC_1546.jpg

DSC_1544.jpg

DSC_1543.jpg

Nye bunnkraner:

DSC_0031-1.jpg

Motor:

DSC_0015.jpg

DSC_0016-1.jpg

DSC_0017-1.jpg

Etter litt rensing å pussing:

DSC_0053.jpg

DSC_0045.jpg

DSC_0050.jpg

DSC_0047.jpg

Byttet oljefilter holder til en som så bedre ut:

DSC_0043.jpg

Byttet strammehjul:

DSC_0037.jpg

Byttet endelokk på varmveksler:

DSC_0042-1.jpg

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Se det ja! Kjekk båt, og en rakker av en motor. Tungstartet, men i og for seg grei nok så lenge alt er i orden. Delesituasjonen begynner å bli dårlig, men det er egentlig ikke så all verden av deler du trenger for å holde den i gang. Jeg for min del endte opp med å bytte den ut med en Ford FSD, etterkommeren til 54 hk'en i Ford Transit. Mye av marinisering etc passer fra den gamle, så det er en grei måte å skaffe seg en litt mer moderne motor. Men hvis motoren din er så bra som selger sier, så bør du egentlig ha motor i mange år til. Jeg har fortsatt litt deler liggende forresten, om du skulle mangle noe. Blant annet nesten ny SKF vannpumpe, brukt ca 1 år. Samt et par dieselpumper og litt andre småting...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjekk båt, som du har mange gode planer for! Jeg hang meg litt opp i dette:

 

 

Ellers skal jeg male den brune stripen på båten lyseblå eller rød, polere opp malingen på skroget.

For meg skurrer dette litt, jeg tror blå eller rød vil kræsje med det beige skroget og overbygget. Hvorfor ikke freshe opp den brune stripen, så får du en båt i pen originalstand i stedet? Eventuelt lakkere resten av skroget i hvitt, men det er jo en stor jobb om det skal bli ordentlig. Bare en tanke, smak og behag finnes det jo ingen fasit på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har orginalmotoren stående til delemotor, så har det meste av deler. Men skulle gjerne hatt en ny vannpumpe for den går litt tregt og ser litt dårlig ut på baksiden. Angående maling av den stripen er jeg usikker, kan kansje prøve å polere opp den som er der å se om det ser bedre ut, men den er veldig matt og fæl nå. Hadde vært gøy å hatt orginalt utseende, siden alt er i god orginal stand ellers.

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt idag. Det kom vann inn i båten slik at det var vått på gulvet. fant ut at det var over døren, klarte å plukke av silikonen som var der med fingrene. Prøvde å sette reg.reimen på merkene, og da så jeg at reima var en tann feil på veiva. Det kan forklare hvorfor han ikke fikk den til å gå ordentlig etter overhalingen.

 

Her var det lekkasje:

DSC_0040-1.jpg

Fukt på innsiden av taket øverst på toalettveggen:

DSC_0043-1.jpg

Vann på gulvet:

DSC_0041.jpg

satt reimhjulet til dieselpumpen på merkingen:

DSC_0047-1.jpg

Og reimhjulet til kammen:

DSC_0021-1.jpg

Reimhjulet på veiva var en tann feil:

DSC_0022-2.jpg

 

Skal bytte kranen til toalettet, men det ser ut til at jeg må demontere gulvet:

DSC_0046.jpg

 

Har mye vasking og skrubbing foran meg:

DSC_0039.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0037-1.jpgDSC_0036-2.jpg

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Skulle demontere bunnkranen under toalettet idag, og da så jeg at dørkplaten og ene veggplaten var ødelakt av fukt. så jeg rev ut platene og skal bytte de ut.

 

Noen bilder:

demontert toalett.

DSC_0036-3.jpg

krane.

DSC_0038-1.jpg

råtten plate.

DSC_0039-1.jpg

DSC_0041-1.jpg

under platen.

DSC_0042-2.jpg

resten av dørken.

DSC_0045-1.jpg

under platene.

DSC_0046-1.jpg

tørket og rengjort.

DSC_0048-1.jpg

veggplaten.

DSC_0044.jpg

kranen var klar for utskifting.

DSC_0043-2.jpg

 

vannet som var inne i resten av båten kom herifra, det var lekkasje under ventilen i taket. Prøvde med hageslange for å se om det kom noe inn, og det rant en stråle rett ned på gulvet. Jeg tok av ventilen og tettet under den med tec-7, ser ut til at det ble tett og fint.

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt inn litt nye deler idag. Har og kjøpt vannpumpe og registerreim som kommer iløpet av neste uke, satser på at motoren blir klar til lakkering og prøvestart da.

Noen bilder:

Nye motorlabber, oljefilter og impeller.

DSC_0184.jpg

Ny bunnventil til toalettet.

DSC_0183.jpg

Finerplate til vegg og gulv på toalettet.

DSC_0186.jpg

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært inne og sjekket her på noen dager. vanninntaket til dassen er i motorrommet foran motoren, så går det slange inn gjennom veggen.

 

Har fått skrapet en del bunnstoff vekk, båten har stått på land i snart 10 år, så det var sprukket inn til topcoaten enkelte plasser og var 4 lag tykt andre plasser. Skal skrape helt ned, grunne og smøre på nytt. Har og skjært ut nye plater til dørk og vegg på toalettet og begynt med å olje de. Skal leggge ut mer bilder i nermeste fremtid :)

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Er en stund siden jeg har fått gjort noe pga dårlig vær. Men idag fikk jeg gjort en del. Har montert litt på motoren og skjært til plater til toalettet og oljet de.

Kjøpte meg også en buster på fredag, fikk den for 1000kr. så jeg kunne ikke la vær. Det var byttet bunn i den, så den er i bra stand. Han jeg kjøpte den oss sa han hadde brukt aluminium for 5000 i bunnen.

 

plater til toalett rom:

DSC_0217.jpg

Montert litt deler på motoren:

DSC_0218.jpg

ny vannpumpe som jeg har kjøpt hos index:

DSC_0216.jpg

 

Buster:

DSC_0202.jpg

DSC_0207.jpg

DSC_0209.jpg

DSC_0210.jpg

Forige eier har hatt av øverste delen av båten under sveising, så den må jeg feste. Har brukt 4mm rustfrie skruer til dette.

DSC_0211.jpg

DSC_0212.jpg

 

Satser på prøvestart av motoren iløpet av et par dager når registerreimen kommer. den skulle komme i midten av forige uke, så regner med at den kommer snart.

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har skjedd lite her i det siste. Har hatt mye prosjekter å holde på med.

Motoren ville ikke starte når jeg prøvde, men jeg fikk start idag etter mye skruing å feilsøking. Viste seg å være feil med gøldingen. Fjernet det originale ledningsnettet til glødingen å la opp nytt rett fra batteriet via et 50A rele. Glødet i 10sek, og motoren startet på første omdreining.

Skal starte opp igjen i morgen og prøve litt til, så blir det montering i båten om ikke så lenge. Har en kompis som skal låne kranbil på jobben å løfte den i med. Skal ta en liten filmsnutt av oppstarten å legge ut.

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...