RichardN Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Hei! Lurte på om det var noen her som hadde erfaring med å skifte diesel måler, måleren i båten våres er kapput og vi skulle helst ha hatt en som viste oss nøyaktig hva vi hadde igjen på tankene. Vi vet ikke om det kan være måleren i dieseltanken eller om det kan være selve måleren som er kapput, er det mye jobb å bytte en måler? Quote Link to post
Frank v. Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Å bytte måler er ikke store jobben,gjort på 5 min,hvis du ikke har tanken innebygd så den er vanskelig å komme til. Sjekk nye målere på www maritim.no Quote Link to post
MVH Posted February 26, 2003 Share Posted February 26, 2003 Jeg byttet ut min måler for et par år siden. Jeg hadde en "flotør" type giver. Jeg valgte i stedet en WEMA giver som er bare en stang med en ledning i enden som er lett å montere. Du må bare måle høyden på tanken å velge en giver som er passe lang. Du må nok bytt instrument også hvis du ikke har WEMA fra før. Lykke til! MVH Quote Link to post
BEG Posted February 27, 2003 Share Posted February 27, 2003 På båtmessa i Oslo i fjor var en leverandør som solgte en gjennomstrømsmåler for diesel. Det spesielle med denne var at den også målte hvor mye diesel som gikk tilbake til tanken via returslangen. Dermed skulle det eksakte forbruk og restvolum bli svært nøyaktig. Vet ikke pris, men den var sikkert ikke billig. (Marinemodell som betyr = Normal pris X 3 ) Har erfaring for at givere brukt i diesel (flotørtypen fra VDO) ikke holder så lenge. Om jeg har vært spesielt uheldig, eller om det faktisk er slik at dette drivstoffet er spesielt aggresivt på viklingene på giveren (som da ryker) vites ikke. Dessverre fant jeg ikke igjen brosjyren, men kanskje er leverandøren der i år også, om du skal dit. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Anabelle Posted June 3, 2003 Share Posted June 3, 2003 En måler av "målestang" typen som ble nevt litt lenger opp, hvordan monteres denne? En brakett i påfyllingshullet eller? Hva anbefales på ei gammel HB21 snekke? Tror tanken tar 30 eller 40 liter diesel. RR Quote MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
MVH Posted June 3, 2003 Share Posted June 3, 2003 Hvis det er en WEMA type giver, så kjøper du en flens som du fester med skruer opppå tanken (du må lage hullet like stort som det som er i flensen) legger litt sikaflex under flensen og skrur til skruene. Etterpå kan du ta giveren og stikke ned i hullet og så skrus den nedi flensen og alt er tett. Enkel montering. MVH Quote Link to post
Geir Posted June 3, 2003 Share Posted June 3, 2003 Litt utenom, men.... Jeg har en dieselmåler som viser full tank når den er tom, og etterhvert som jeg fyller diesel, så synker måleren Hvorfor er det slik? Geir Quote Link to post
Poseidon Posted June 3, 2003 Share Posted June 3, 2003 Litt utenom, men.... Jeg har en dieselmåler som viser full tank når den er tom, og etterhvert som jeg fyller diesel, så synker måleren Hvorfor er det slik? Geir Kanskje båten ligger med bunnen i været uten at du har lagt merke til det ...... Beklager, jeg kunne bare ikke dy meg, den lå så nær I alvor snakk så vil jeg jo tro at det er snakk om å bytte om to ledninger, har du en skisse som viser koblingen, så er der sikkert mange her på forumet som kan komme med gode forslag. mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Geir Posted June 3, 2003 Share Posted June 3, 2003 Kanskje båten ligger med bunnen i været uten at du har lagt merke til det ...... mvh Poseidon Er det derfor jeg blir så våt når jeg skal ombord? Geir Quote Link to post
Lars-Inge Posted June 3, 2003 Share Posted June 3, 2003 Litt utenom, men.... Jeg har en dieselmåler som viser full tank når den er tom, og etterhvert som jeg fyller diesel, så synker måleren Hvorfor er det slik? Geir Tror dette er veldig enkelt...hvis du har en vippegiver så er det bare å sette stangen som flottøren står på på andre siden...da virker den motsatt... Vet ikke om jeg fikk forklart dette enkelt og greit...men du får heller spørre igjen hvis du ikke fikk det med deg...vet ikke helt om jeg gjorde det selv heller...*S* Lars-Inge Quote mvh Lars-Inge Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.