Jump to content

Skifte av diesel måler


RichardN

Recommended Posts

Hei! Lurte på om det var noen her som hadde erfaring med å skifte diesel måler, måleren i båten våres er kapput og vi skulle helst ha hatt en som viste oss nøyaktig hva vi hadde igjen på tankene. Vi vet ikke om det kan være måleren i dieseltanken eller om det kan være selve måleren som er kapput, er det mye jobb å bytte en måler?

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut min måler for et par år siden. Jeg hadde en "flotør" type giver. Jeg valgte i stedet en WEMA giver som er bare en stang med en ledning i enden som er lett å montere. Du må bare måle høyden på tanken å velge en giver som er passe lang. Du må nok bytt instrument også hvis du ikke har WEMA fra før.

 

Lykke til!

 

MVH :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På båtmessa i Oslo i fjor var en leverandør som solgte en gjennomstrømsmåler for diesel. Det spesielle med denne var at den også målte hvor mye diesel som gikk tilbake til tanken via returslangen. Dermed skulle det eksakte forbruk og restvolum bli svært nøyaktig. Vet ikke pris, men den var sikkert ikke billig. (Marinemodell som betyr = Normal pris X 3   :yesnod:)

 

Har erfaring for at givere brukt i diesel (flotørtypen fra VDO) ikke holder så lenge. Om jeg har vært spesielt uheldig, eller om det faktisk er slik at dette drivstoffet er spesielt aggresivt på viklingene på giveren (som da ryker) vites ikke.

 

Dessverre fant jeg ikke igjen brosjyren, men kanskje er leverandøren der i år også, om du skal dit.

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hvis det er en WEMA type giver, så kjøper du en flens som du fester med skruer opppå tanken (du må lage hullet like stort som det som er i flensen) legger litt sikaflex under flensen og skrur til skruene. Etterpå kan du ta giveren og stikke ned i hullet og så skrus den nedi flensen og alt er tett. Enkel montering.

 

MVH  :blush::lol:

Link to post
Share on other sites

Litt utenom, men....

Jeg har en dieselmåler som viser full tank når den er tom, og etterhvert som jeg fyller diesel, så synker måleren  :lol:

Hvorfor er det slik?

 

Geir

Kanskje båten ligger med bunnen i været uten at du har lagt merke til det ...... :flag:

 

Beklager, jeg kunne bare ikke dy meg, den lå så nær :lol:

 

I alvor snakk så vil jeg jo tro at det er snakk om å bytte om to ledninger, har du en skisse som viser koblingen, så er der sikkert mange her på forumet som kan komme med gode forslag.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Litt utenom, men....

Jeg har en dieselmåler som viser full tank når den er tom, og etterhvert som jeg fyller diesel, så synker måleren  :lol:

Hvorfor er det slik?

 

Geir

Tror dette er veldig enkelt...hvis du har en vippegiver så er det bare å sette stangen som flottøren står på på andre siden...da virker den motsatt...

 

Vet ikke om jeg fikk forklart dette enkelt og greit...men du får heller spørre igjen hvis du ikke fikk det med deg...vet ikke helt om jeg gjorde det selv heller...*S*

 

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...