Jump to content

Hvordan fjerne rustflekker på gelcoat


skhauge

Recommended Posts

Da er vårpussen i gang. Startet med å rubbe lett og polere under fender list. Så fortsatte eg over. Med en gang eg startet på det som er horisontalt oppdager eg små brune rustflekker. Tenker det er tilfeldig og rubber det vekk. Fortsetter forrover på båten, og når eg kommer fremon vindskjerm ser eg at dekket der er helt brunprikkette. Det sitter fast. Så nå etter 11 timer med skuring jif universal, Jotun rubbing og Biltema voks har eg kommet over det verste. Men på dekk er det antiskli mønster, og ikkje godt å komme ned mellom mønsteret. Mildt sagt en j.... jobb dette.

Eg tipper det må være sveiserøyk som er kommet på båten. Det er ikkje typisk rester etter slipemaskin, og det ligger fra front og bakover begge sider. Hørt om tilfeller med sveiserøyk tidligere.

Skulle gjerne fått dekket bedre. Er det noken på forumet som har tips til stoff som er bra på dette? Håper på eg har fått det aller meste bort, og at det som kommer igjen etter sjøsetting forsvinner neste skrubbe omgang.

Link to post
Share on other sites

tar ikkje det glansen i gelcoaten?

Nix,men kan lønne seg å påføre vaselinolje på steder man har brukt det,men på antiskli er det kanskje greit at det ikke er for mye "glans".

Rustløser,WD40 eller CRC etc,er også greit å bruke i kombinasjon med neglebørste eller messingbørste. tar laaaaang tid...

Det fine med syra er at den spiser rusa og metallsponet som har brennt seg ned i GC,slik at problemet blir borte for alltid.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Hørest ut som en som har brukt vinkelsliper i nærheten. Har gjort samme tabben 1 gang da eg slipte på nød håndtaket (316) på ankervinsj. Slipte rett utifra baugen i noen sekunder. Resultat, innbrente rustflekker halve sb side. Mye jobb å få kvitt dette via saltsyre, rubbing osv.osv. Blir ikke gjort flere ganger nei.

Link to post
Share on other sites

Har nå etter 3 dager og 16 timer gjort meg ferdig så godt som eg klarer. Brukte i dag autosol og svamp, gnikket masse. Så rubbet eg med Jotun, polerte med Biltema wax. Har nok fått fekk det aller meste. Spesielt på sidene der er nok 99% borte. Det er dekket som gjennstår. Får ta dette når båten er i havna og eg har tilgang på masse vann (slange). Så får eg finne ut om det blir saltsyre eller oksalsyre / Hempel eller eller...

Takker for alle gode råd så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Anbefaler også Hempel Cleaning Powder. Er helt fersk som båteier men siden jeg driver med bilpleie så henger jeg meg fort opp i en litt gulnet gelcoat :P . Fikk derfor tips om å teste Hempel og jeg fikk bakoversveis med tre hår og midtskill :D Båten kan neppe ha vært hvitere enn dette da den var ny. Rustflekkene som var rundt hengsler etc. på dekk forsvant som dugg for solen og det svakt gule skjæret forsvant helt. Etter et par runder med Meguiars One Step Compound med godt press samt et par strøk med Meguiars båtvoks så er jeg svært fornøyd med resultatet.

Husk å bruke hansker og briller, syre er ikke til å spøke med.

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt Hempel gel + powder. Så skal eg teste begge. Har og kjøpt saltsyre. Sistnevnte er eg litt skeptisk til å bruke så den får vente til slutt.

Nå har båten lagt ute i ca 6 uker. Så det som var igjen av rust flekker er nå så godt som forsvunnet av regn/vasking. Men har et par områder eg kan teste på som forstatt er angrepet.

Gikk en tur i havna og ser at ganske mange båter har endel brune rustflekker. Så leste eg en plass at eksos av diesel varmer kan føre til rust flekker på skrog? Stemmer det? Eg brukte varmeren i båten en god del i vinter da eg var der masse og jobbet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...