Jørgen S Startet 21.April.2011 Del på Facebook Startet 21.April.2011 Hei. Jeg har en volvo penta BB 115B med et volvo penta redukjsonsgear med utveksling 1.91:1 typ. RB. Jeg sliter med at spaken ikke smetter på plass når jeg drar den til revers. (jeg har tatt av kontrollwiren) Den bare butter i mot, og går tilbake igjen til nøytral-posisjon. Gearet går i revers fordet da. Når kontrollkabelen er på, klarer motstanden i kabelen å holde den i posisjon, så det fungerer å bakke med den. Men når jeg vil sette gearet i nøytral igjen, henger gearet seg fast i revers, selv om gearspaken har smettet tilbake i nøytral-posisjon, og jeg må geare framover og så tilbake til nøytral for å få den i fri. Det har hendt at gearet har hoppet i fri under høy hastighet framover og.. Er det noen som har noe peiling på hva dette kan være? En fåreslo at jeg skule fylle diesel på gearet, og kjøre det en stund. ville det fungert? Hvis jeg skulle tatt gearet fra hverandre, er det en relativt enkel jobb jeg kan gjøre uten mye spesialverktøy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørgen S Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Er vel lov å bumbe etter et år vel? Dette er irriterende! I tillegg til nevnte problemer, så kan spaken være veldig! hard å få tilbake i fri etter å ha kjørt litt framover.(vet noen har hatt litt problemer med dette her på bp, men denne kassa har vannkjøling. Men på den annen side.... Ferskvannskjøilng på denna, og den har kjølt litt dårlig..) Er det noen her som har overhalt/ demontert ei slik kasse før? vil det renne olje overalt hvis jeg demonterer den fra motoren? Og!! ..Kan kassa skrus av bjella(om det er det det heter), sånn at jeg kommer enklere til? HJELP HJELP! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 (redigert) Hmmmm. Jeg har samme giret som deg. Når jeg kjører full gass forover så får jeg den ikke i fri uten å sparke til girarmen på kassa. Irriterende . Åssen girspak og wire har du på kassa di? Rart Ingar ikke vet noe om dette?? Eh.....diesel på gearet? Blir det bra da? Det må jeg undersøke med noen. Redigert 21.Mai.2012 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørgen S Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Wire'n min er av samme type som på styringa virker det som. Girarmen er jo av et litt kraftig kaliber, så kontrollboksen ser ut som den bruker samme konseptet som styringa til roret. Dieselen skal visstnok løse opp evt. ufinheter. Helle på, kjøre framover litt på lavt turtall rundt 5 minutter, også tømme ut og fylle på ny olje. Jeg har enda ikke prøvd. Jeg har fått ett nytt tips nå med å ha bremsevæske i girolja en liten stund, også bytte olja etterpå. Noen som har noe erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Jøss. Tror jeg må ringe Volvo i morgen å høre om det går med diesel evt bremsevæske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.