Jump to content

Finnes det primer som kun krever ett strøk på plastbåt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Edit: "Som kun krever".

PS, som trådstarter kan man også redigere tittelen. (innenfor 30min, samme som gjelder for innholdet i innlegget)

 

Vi brukte en epoksyprimer på båten til Søgne dykkerklubb, hvor kun ett strøk var nødvendig. Dette var et produkt beregnet på professjonelt bruk og ikke i vanlig salg. Mener det ble sagt at de båt-primerne som selges er 'utvannet'..

Det er forskjell mellom fabrikatene. Jeg har brukt Internasjonal Gel-Shield og Hempels light primer. Gel-shield var som vann ift Light primer. Sjekk på boksen hvor mange strøk de forskjellige fabrikantene anbefaler.

Det er en stor fordel at primeren leveres i to farger slik at man ser at det nye strøket dekker overalt.

 

Den primeren vi brukte var også transparent. All gelcoat var fjernet (pest) så det så ikke pent ut før bunnstoffet var på...

En ulempe med ett tykt strøk er at det er større sjans for 'helligdager'.

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på.

De båter jeg har hatt har blitt påført et strøk klorkautsjuk primer som heft.

Tokomponent epoksy er penger ut av vinduet.

 

Ja det har jeg også erfaring med,jeg vet om en nabo som primet båten sin med kun 2 strøk 1 komp KK primer for ca 30 år siden.Denne båten har ligget

på sjøen hele året igjennom ,ingen antydning til plastpest.

1 komp primer er lett å bruke,den har en meget god vedheft,risikoen for flassing er meget liten og kan påføres nærmest uten tanke på overmalings intervaller som 2 komp er beheftet med. Men ! ja det er et men, 1 komp har en dårligere barriere virkning mot vann en 2 komp primer, så den har en

dårligere motstandskraft mot plastpest. Er 1 komp primer SÅ mye dårligere? jeg er ikke så sikker på det.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...