Jump to content

Hvilken motor er den beste barne motoren


Guest Seny133

Recommended Posts

Kanskje du kunne forklare hva du mener med barnemotor???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Velkommen som medlem på baatplassen!  :seeya:

 

Jeg tror det ville hjelpe utrolig på responsen hvis du forklarer litt mer hva du mener med barnemotor, og hva motoren skal brukes til. Kan det være ei jolle eller en gummibåt du ønsker motor til? I så fall hva slags? Fabrikat og størrelse?

Link to post
Share on other sites

Den beste motoren for barn er "To lydløse årer"!

 

Fordelene er flersidige: de lærer å ro, det er økonomisk, det er miljøvennlig, de får brukt opp litt energi   -   og de sover så godt etterpå  :wink:

 

Hos oss har det alltid vært en forutsetning at guttene virkelig kunne ro ordentlig før de fikk ta i bruk motor. Vi har ennå den elektriske som ble brukt de første motoriserte sesongene og den brukes fortsatt av og til på stasjollen.

 

Det er alltid like fascinerende å gli nesten lydløst bortover sjøen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål:

 

Hva gjør dere anngående lading av batteriet når dere har eletrisk påhenger? Tar dere det ut og lader det under gange? Eller har dere noen andre smarte løsninger?

 

Bare lurer...

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

:flag:

hei seny133!

prøver å svare seriøst på et seriøst spørsmål.

hadde samme spørsmål selv ifjor.

minstemann er 8 år så vi kjøpte en 2,5 hh mercury og zodiac 240 (med spilebunn pga vekt og transport). og denne kombinasjonen virker perfekt for oss foreløpig. vi har en scand classic 25 og j har lagd 2 stag på badeplattformen som j vipper båte oppi både under transport og pga groe.

motoren veier ca 12 kg og er lett å ta av (m innebygd tank, gasspådrag på motoren), og båten veier ca 19 kg og er grei å ha med å gjøre og den planer faktisk med m og poden(25kg) når j sitter i fronten(83 kg).

når han kjører alene har vi en avtale om maksfart som er under planingsterskel.

med vennlig hilsen

firefighter

Link to post
Share on other sites

Posseidon har HELT rett!!!

 

Hilsen sabeltann med tre smø sjårøvere om bord!

Jeg er totalt uenig!

 

Prøv å forklare dine små sjørøvere at det er mest "korrekt" å ro mens ungene i nabobåten har påhenger. Jeg mener derimot at det er den perfekte oppskrift på å få plunder med å få med seg ungene på vannet i framtida....men det er nå min mening. Har også sett det i praksis. Ungene måtte ro for å spare penger mens både mor og far røyka 40 om dagen, hadde rikelig med drikkevarer og ville ha det stille rund seg. I dag er barna midt i tenårene og vil sjelden og aldri være med på båttur.

 

Nei, få motor på jolla og begynn å opparbeide erfaringer og gode holdninger så tidlig som mulig er min mening. For å sette det litt på spissen så har vi vel nok av de som har rodd til de er 16 for deretter å lovlig hoppe rett i en 49.9fot med ubegrensa krefter og fart!

Link to post
Share on other sites

Vi har kjøpt en gummibåt som skal henge i snap davit på nye båten vår. Har kjøpt en Bombard AX3 med en Mariner 4 hk 4 takt (denne var testvinner i en test av 3-5 hk påhengere i en test i år).

Om det er den perfekte barnemotoren - ingen aning -men dattera blir 10 år før neste sommer og litt morro må hun også ha. Skal lære henne godt båtvett og at hun må ta mye hensyn til alle andre slik at andre ikke plages (hun skal ikke lege "veps" mellom båtene i havna). Poenget for meg er at da kan de gjøre litt ulike ting. De kan kjøre tur om de vil det -eller de kan ro tur om de vil det.

 

4 hk valgte jeg fordi motoren ikke gir for høy toppfart (10 knop - mulig litt over) - også er motoren sterk nok når vi har hele familien oppi jolla.

Link to post
Share on other sites

Seny133 får ha meg unnskyldt om jeg tar feil.  Tror nok dette er en provokatør som har vært inne.  Har ikke vært innlogget siden han postet innlegget.  Sitter nok på utsiden og kikker inn til oss for å se hvor diskusjonen bære hen.  

 

Ellers bifalles Poseidon forslag om at årer er den beste barnemorotoren.  Alle bensindrevne påhengere gir vel større hastighet enn 10 knop på en liten gummibåt, og dermed uaktuell for bruk av barn under 16 år.  

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Seny133 får ha meg unnskyldt om jeg tar feil.  Tror nok dette er en provokatør som har vært inne.  Har ikke vært innlogget siden han postet innlegget.  Sitter nok på utsiden og kikker inn til oss for å se hvor diskusjonen bære hen.   

Tror du traff blink der...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det er så lett å svare på spørrsmålet om hva som er den beste motoren til barn.

Det er helt sikkert mange meninger om det.

Vi har selv en Mariner 4 hk på gummijolla.

Motoren er fra 1999 og fungerer utmerket til vårt formål.

Lett og ta av og sette på, innebygget tank og lavt bensinforbruk.

Når det gjelder pris vet jeg ikke hva som er best å kjøpe, men en brukt motor vil jo selvsagt være mere prisgunstig.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Mange artige innlegg her! For å si det som det er tror jeg ikke det har så mye å si hva slags motortype man bruker. Nyere motorer i dag er vel ganske like hva gjelder driftsikkerhet eller hva? Det viktigste er at man kjøper en med tidssperre, slik at den ikke virker etter si kl. 20.00 og at den stopper å gå dersom man kjører i mer enn 5 minutter helt inntil båtene som har lagt seg til for kvelden. Oppdragelse i å ta hensyn til andre er godt skjømannskap. Men huff, nå kom jeg visst langt inn i en annen diskusjon.... :nono:

Link to post
Share on other sites

Skal motoren hådteres av småunger må den være lettstartet, dvs. at ungene klarer å dra den igang. Jentungen min klarte å starte den gamle 4 hk Suzuki men det var verre med den nye %hk Mariner. Akkurat litt for tung å dra i gang for henne. Da ble hun utrygg med en gang, hva skjer dersom motoren stopper .....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

 hva skjer dersom motoren stopper .....

Nettopp. Kan hun Å RO?? Langt nok? I bølger?

 

 

Hei Seny133, velkommen til baatplassen. Som du ser er det mange meninger, mye på grunn av at vi har litt for lite opplysninger: Hvor stor båt har du og hvordan skal du BRUKE den?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan hun ro. Men det er nå engang slik at en gummijolle ikke er noe særlig til robåt.

Så derfor føler hun det tryggere at hun klarer å starte motoren selv, dvs at hun er sterk nok til å dra den igang. Da kan hun jo også med vilje stoppe motoren (kanskje for å ro litt) og selv starte den igjen når hun føler for det. mye gøyerer og mye tryggere, både for henne og oss som sitter og følger henne med årvåkent blikk. Og båtgleden for henne blir mye større.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...