Rs2-GTi Startet 22.April.2011 Link til dette innlegget Startet 22.April.2011 Nå har jeg tenkt på seilbåt i snart to år, og har veldig lyst til å handle så snart mulighetene byr seg. Etter å ha lest "milevis" av forum-meter så ser jeg en ting som går igjen. Noen spør om å handle båt i omtrent samme "leia" som meg. Dvs en plass rundt 28-31 fot til rundt om 100.000 til 200.000 kroner. Gjerne med tanke på å reise litt rundt eller kanskje ta med til middelhavet - eller som meg - kombinere litt lett reising med bopel i en periode. Det som alltid skjer da, er at det kommer kommentarer på at det ikke blir noe særlig, at man i stede bør se på båter rundt 40 fot til en pris rundt 400-500.000 kroner. Det kan jo lett drepe drømmer, for om man tenker å kjøpe båt til 150.000 kr, så er det nok en grunn til at man har det taket. Men selvfølgelig slår det meg at det kan være noe i dette, og at det å kjøpe en mindre båt bare vil gi meg misnøye og at drømmen vil briste. Men hvorfor kommer disse rådene? Er det gode råd fra folk med beina plantet på jorden, som er vanlige arbeidsfolk. Eller er det råd i fra mennesker som tjener opp mot millionen i året, og som virkelig kan unne seg luksusen? Selv om jeg er 30 år, så studerer jeg fremdeles, men jobber på siden og tjener ok på det. Jeg er vant med å bo litt trangt å billig, siden jeg har leid ut leiligheten min i hjembyen og bor på hybel for tiden, for å ha råd til å fokusere på studiene. Om jeg skal gjennomføre seildrømmen min, så er jeg og min frøken som skal bo mye på båten, med tyngde på sommerhalvåret. Siden jeg er fotograf så har jeg lyst til å reise en del rundt og oppleve forlatte plasser og mennesker uten å måtte brenne av flere tusen i drivstoff hver dag, samtidig som jeg har friheten. Tanken er enten å gjøre dette i Norge på sommerhalvåret, eller være i middelhavet på vinterhalvåret (forutenom de kaldeste periodene). Så hva bør jeg tenke om disse rådene? Og hvem kommer dem i fra? Og hvorfor kommer dem? Tanken er å realisere dette i en pauseperiode etter studiene, før jeg får billån og enda større huslån ... Med litt egenkapital blir det ikke rare avdragene på de båtene jeg tenker på, og man kan bo på et minimum og gjennomføre spennende prosjekter der man vil. Eller er jeg helt på jordet? Raymond Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 (redigert) En båt til 400 000 - 500 000kr er vel ikke stort dyrere i totalkostnader enn en hybelleilighet i sentrale strøk? Så luksus er det vel neppe? Sjøl bor jeg i en båt på 38 fot og vil ikke anbefale noen å bo i en båt som er ti fot mindre; da hadde i allefall jeg blitt sprø. Tvert imot kunne jeg tenkt meg større båt! Redigert 22.April.2011 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Hvorfor ikke bare finne en båt i den kategorien som passer deg, og prøve. Er jo ikke slik at båten har tapt seg en masse i verdi på noen måneder, (med mindre du gjør noe lite lurt med den da) hvis du selger den. Er stor forskjell på folk og hva de kan leve med. Før i tia jobbet folk, "nesten bodde", på båter med mye dårligere kår en det du får på en 28 foter til 150 000. Bare prøv sier jeg Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 22.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Voff: En ting skal jeg være enig i, at dersom du skal bo fast i en båt over lengre tid, da har jeg full forståelse for at du ikke ønsker å bo på noe mindre enn 38 fot. Men for meg er det mere snakk om eventyr enn det å bo fint på en båt. Litt som en hybel; det nødvendige man trenger for å ha det ok, dvs en plass å sove og spise. Så hadde det vært snakk om å selge leiligheten å flytte inn på en båt ville det vært en annen sak. Men mener du også det dersom du skal bruke den mere som hytte? Jeg har muligheter til å bo på familiens feriested i Nord-Norge når jeg ikke ønsker å være i båten, og har tenkt til å bruke tiden til å oppleve - i litt backpackerånden. Men om avdragene ikke blir skremmende på 500.000 kr, så blir kravet til egenkapital det. Lite: Det er jo en enkel og grei løsning, ja. Men jeg ville bare prøve å forstå hvorfor. Strengt tatt har jeg sikkert mulighet til å få kjøpt en båt til 500.000 om jeg setter alle kluter til, brukte kausjonist og hele hoppla. Men i min type jobb kan mye endre seg på kort tid, og jeg må kanskje raskt ta kortere og lengre pauser for å gjøre krevende oppdrag på forskjellige plasser, og da vil jeg ha fleksibiliteten som et billig lån gir meg. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 En kan ikke sitte i mer en en salong, eller sove i mer en en seng av gangen. Ikke drite på to toaletter, eller vaske opp i byssa oppe og nede samtidig heller. Så hvorfor da gå for noe som har dobbelt av mye? En 28 fot går nok helt fint å bo i. Eneste fordelen er å ha et annet sted en kan oppbevare alt sekundærstæsjet en har opparbeidet seg i løpet av livet. Hvis en ser i marinaene rundt Oslo hadde jeg ikke blitt overasket om det er flere som bor i båter under 30fot, en over. En tidligere kollega av meg bodde under studietiden i Tromsø sentrum i en liten seilbåt. Utrolig at ikke det er noe alle gjør var kommentaren hans. Når andre medstudenter spinket å sparte. Dro han isteden på skiferier til utlandet flere ganger i året for pengene han sparte. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mariell Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Skjønner ikke helt problemet. Selvfølgelig går det ann å bo i en 28 foter. Det er bare trangere enn i en større båt. Personlig bor jeg i en 36 fots " bo maskin" og det passer meg. Høres vel ut til at du har bestemt deg for en rimelg båt på rundt 28 fot, da bør du kjøpe en og prøve. Var ett par som bodde i en 28 foter i Sandefjord frem til Desember i år. Da flyttet de ned til Thailand for å overvinter i leiligheten deres der. Kom tilbake nå i April. De vil etter hva jeg forsto fortsette å bo i seilbåten når de er i Norge. Manko på fasiliteter. Ikke fast montert varme, 2 bluss rødsprit kok. Ikke varmtvann Ikke montert kjøleboks/skap Meget liten ferskvannskapasitet. Meget liten batterikapasitet. MEN, det går om man har bestemt seg for det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
makkomann Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Hei. Sett igang prosjektet og kjøp båt. Liten eller stor, kjøp det som du synes passer best med hensyn til bruk og økonomi. Blås i folk som sier du ma å ha det ene og andre. Jeg har bodd i en 31 foter og i en 21 foter. Det viktigste er at du innstiller deg på at det er kummerlig. For det er det. I den 31 foteren frøs alt på vinteren, vann, toalett osv. jeg koste meg allikevel stort. Jeg hadde en dieselovn, men uisolert båt. Dermed var det varmt i en radius av en meter fra ovnen. Det var helt supert. Jeg kledde meg alltid veldig godt og frøs sjelden. Ikke var jeg forkjølet eller syk på andre måter i hele perioden heller. På kvelden krøp jeg så nært ovnen jeg kunne med en kopp te e.l. og ei bok. Om natta sov jeg med masse ulltøy på. Jeg elsket det. Anbefaler å være veldig gjennomtenkt under innflytting. Ikke ha mer i båten en strengt tatt nødvendig. Ting og klær som ligger og ikke er i bruk mugner og blir ødelagt om du ikke har en godt isolert båt med skikkelig varmeapparat. Jeg tror folk kommer med disse oppfordringene om større båt nettopp fordi mange vanskelig kan se for seg en slik hverdagstilværesle som det faktisk er å bo i en "liten" båt. Altså de kunne ikke tenke seg det selv. De fleste ønsker vanlig komfort ombord, omtrent som i et lite hus. Det er vanskelig å få til i en standard 28-31 fot båt fra 70-tallet. Disse båtene har minimalt med komfort, ihvertfall til bruk under kjølige forhold. Den temperaturen det er ute er ca den samme som inne..... Har en forlenget "sesongen" noe, vet en at det fort blir kjølig og rått under dekk. Jeg sier uansett prøv, liker du det ikke får du heller flytte på land igjen. Campingvogn er jo også et kult alternativ :) Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Er vel ikke så mange 28-fotere du kan stå oppreist i ? Min Maxi Fenix kan jeg (175) stå oppreist i inntil inngangen til forpiggen der seng og toalett er. Det jeg lurer på er "frøkenen": Hvor vant er hun til å pakke pent og effektivt? Det er tross alt lite skapplass og skuffer i en slik båt, så alt blir mer eller mindre fremme i bagger eller sekker hele tiden. Og ja, alle kapasiteter er typisk for ferie, men det er greit i sommermånedene. Vi har nå klart å bo 5 voksne i den i et par uker. Da er det fint med "fasiliteter" på land.... Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 23.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Men jeg kommer nok til å være noe alene i båten også, så hvor stor kan en båt være før man da får problemer med å seile den alene? Det må da være nærmest umulig om båten er 44 fot f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Helt enig med Jan E. Om du/dere ikke har barn som skal bo i båten med dere så er en båt på snaue 30 fot helt supert som bobåt, med en større båt vil du som enkelte i disse trådene har vært inne på få full ståhøyde, men om du ikke kan gå fullt oppreist fra byssa til toalettet etc. så blir man nok ikke invalid av det. Helt ærlig, hvor mange av dere går lengre turer hjemme i leiligetene/husene deres? I en båt gjør du hvertfall ikke det, ikke i en 40 foter heller. Man forflytter seg stort sett mellom de forskjellige stasjoner. Når det gjelder disse andre påstandene om diverse fasiliteter så er det ikke noe problem å insatllere en dieselvarmer, varmtvannstank, septiktank osv. i en båt på 27 fot. Med det budsjettet du skisserer har du masse forskjellige båter og diverse utstyr å velge i. Du skriver også at du har tilgang på bopæl i perioder du skulle bli lei av å bo i båten så du har ingenting å frykte, skulle du føle at du enten kjøpte for liten båt eller at du ikke vil bo i båt i det hele tatt så vil jeg ikke tro at det vil være noe stort problem å få solgt båten igjen om du har tatt godt vare på den. Hold deg til planen din og kjøp en båt og utstyr i det sjiktet du har budsjettert med og gjør det som du selv sier før du ender opp med billån og stort boliglån (og nye "nykker"...)! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Var det ikke en student som bodde i en Maxi 84 i Trondheim? Dette ville være en glimrende ¨bobåt for en og tidvis to personer som er innstilt på å leve litt enkelt. Hvis man uansett ikke skal være mer enn to personer om bord, maks, så kan resten av køyene konverteres til lagringsplass. Dessuten er en båt i denne størrelsen en glimrende båt å seile alene. Jeg er 186cm, og går litt duknakket i 84en, men kan ikke si at det noen gang har plaget meg. Fulll ståhøyde over alt er overvurdert IMHO, skjønt en alt for lav salong som feks på Hallberg Rassy Misil II ville nok føltes for klaustrofobisk for boformål. Jeg ville også prioritert et separat toalettrom, men det har vel de fleste båter fra 28' og oppover. Hvis dusj er et must om bord så må du vel opp i 30-31', men tidligere klarte man seg fint med en håndvask og en vaskeklut. Evt så kan du rigge til en dusj i cockpiten, ikke noen problemer med avløpet, og med cockpitkalesje burde det gå greit å dusje der også på vinteren. Med "rullegardiner" i cockpitkalesjen kan du dusje usjenert i en travel marina. Vi klarte faktisk å holde oss rene med de primitive feltdusjene i Libanon også. Det var dusjing i friluft i temperaturer rett over 0 grader. Når det var kaldere enn det frøs vannet, så da fikk vi ikke dusjet... Hvis du bytter ut alle gamle glødelamper med LED så er det vel begrenset hva du trenger av batterikapasitet. Uansett blir batterikapasiteten uinteressant hvis du har landstrøm i hjemmehavnen. Det er mange båter i denne størrelsen på markedet nå. Jeg ville tatt en riunde og sett på forskjellige båter, så får du en bedre idé om hva som kan passe for dine behov. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
index Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Etter å ha lest mengder av reiseskildringer, slår det meg at de aller fleste foretar sine langturer i båter mellom 22 og 32 fot. Grunnen til dette er enkel: Rimelig i innkjøp, rimelig å vedlikeholde (dert ryker alltid ting på langtur, uansett hvor dyr båten er), og betydelig rimeligere havneavgifter etc om man holder seg under 32 fot. Så om jeg skulle har reist på langtur med seilbåt ville jeg ha funnet meg en liten, men solid båt å gjøre det med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jaguar22 Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hei! Hvordan gikk det med båtkjøpet? Selv flyttet jeg inn i en maxi 84 og er strålende fornøyd med tilværelsen. Båten oppgraderes stadig, og det er mer enn ok plass for 1-2 personer. Å bo i en båt til vel 100 000 kroner og betale leie for båtplass er fantastisk for privatøkonomien. [/img] Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.