Rastløs Startet 22.April.2011 Del på Facebook Startet 22.April.2011 (redigert) Er på hentetur med vår nye båt. Vi har en tank på 150 liter. Etter kontrakten skulle det være 110 liter på tanken ved henting. Nå har vi kjørt i 20 timer i stort sett cruising speed. ( det er jo pokker ikke vind) Etterfylt ca 30 liter av egne kanner i går, selv o, måleren fortsatt stod på full. . Tankmåleren har stått på "propp full" siden første stund. Har kontrollert tanken ved å skru opp lokket for tankmålereni dag . Der renner det nesten over. Bruker ikke VP D1 30 diesel eller ? Redigert 22.April.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Det er svært vanskelig å si noe fornuftig om hvor mye diesel en motor bruker, siden det er uttaket av effekt som bestemmer forbruket. Effektbehovet for de fleste båter/motorer faller ganske mye når turtall (og fart) reduseres. En D1-30 kan yte opptil ca 27 hk, da bruker den snaue 7 liter/time, i følge VPs brosjyre. Som tommelfingerregel pleier jeg å regne med at 1 l/t tilsvarer 4 hk, eller 1 l/hk*t. 27 hk tilsvarer da 6,75 l/t. I et eksempel som VP viser i en brosjyre for D1-30 er effekten levert til propell halvert når turtallet reuseres fra 3200 til 2600 rpm og den er nede i 4 hk ved ca 1700 rpm. Hvis motoren din bruker 2 l/t betyr det at du tar ut ca 8 hk. Kjører du med 1700 rpm holder det (i følge VPs eksempel) med så vidt over 1 l/t. Forhold mellom turtall og effekt varierer ganske mye avhengig av båt, propell med mer, men forhold mellom effekt og forbruk varierer forholdsvis lite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.