Jump to content

VHF dual watch, alternativ lyttekanal?


mateco

Recommended Posts

Heisann folkens! :flag_bp:

 

Som trådtittel antyder så lurer jeg på hvilken alternativ VHF lyttekanal dere benytter ved dual watch bruk?

 

Nærmeste landtasjons arbeidskanal?

En av lystbåt kanalene?

Annen kanal?

Er der en uoffisiell "baatplassen.no"-kanal som dere medlemmer her inne benytter for intern kommunikasjon ??

 

Selv lytter jeg på lystbåtkanal-2 (L2) i tillegg til kanal 16, men greit å vite hvordan dere andre praktiserer!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hvordor ikke bruke en av L1 L2 L3 kanalene istedet for ?

Fritidsbåter har fått tildelt disse kanalene, ene og alene.

Men bruke dem, nei det skal idiotene ikke...

 

Nå er det jo en mulighet for at en ikke har L1 L2 L3 kanalene på sin VHF. Er ikke alle som har disse vet du.

 

Selv har jeg vanligvis P1 på radioen, VHF'n brukes sjelden men står på kanal 16 med volumet slått ned ganske lavt.

Link to post
Share on other sites

Alle på baatplassen, alle på baatplassen, alle på baatplassen. Dette er Polarn. I dag har jeg testet autosol sin bumpercare på fenderlista og kan meddele at dette fungerer utmerket.

 

Videre må vi ha VHF`n koblet til pc`n og baatplassen slik at det kommer opp en bildeserie av arbeidet :lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hvis P1 overdøver kanal 16.... :eek: Hva er DA vitsen med å slå den på / ha den ombord? :rolleyes:

 

He he, vel han hører kansje ikke alle kallene til seg eller de rundt - om ikke også P1 står lavt da.

Men om det sendes ut ett DSC kall i forbindelse med nød, så vil aparatet - VHF`n altså - øke lyden selv til ett forprogramert styrke, og den er høy, så da slår han sikkert ned P1.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jøss, er kanal 77 Båtplassen kanalen? Er det noe særlig aktivitet der da?

 

Den ble brukt ifm baatplass konvoien, og brukes på horten treffet. Jeg har også kommunisert med flere bp'ere på den kanalen..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke lytte til nærmeste VTS sentral sin kanal og på den måten ha kontroll på større trafikk i området.

Det synes jeg er en god tanke. Jeg lytter alltid det i tillegg til K16.

K20 er indre Oslofjord fra Nesodden omtrent, K19 Nesodden til omtrent Hankø og K18 er så ned til Færder/svenskegrenda. Her kommer det mye verdifull informasjon synes jeg. For de som er i Osloforden da :smiley:

 

Jeg søkte på nettet etter en kanalplan for VTSene - men fant ikke den. Noen som har den?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det synes jeg er en god tanke. Jeg lytter alltid det i tillegg til K16.

K20 er indre Oslofjord fra Nesodden omtrent, K19 Nesodden til omtrent Hankø og K18 er så ned til Færder/svenskegrenda

 

Oslo VTS er kanal 80. Grensen til Horten K19 er ved Steilene (59"48"), tenkt linje sånn midt på Nesoddlandet og innerst i Bunnefjorden.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vil ikke aktiv lytting på K77 underminere lystbåkanalene, spesiellt L2 (155,525) som er oppkallskanalen?

 

Nå tror jeg du tillegger våre vaner litt for stor betydning her. At noen titalls personer herfra bruker kanal 77 har neppe kraft til å undergrave noe som helst.

 

Det som etter mitt syn undergraver bruken av VHF generelt er en utdatert prøve for å få beviset, og en årlig konsesjonsavgift som får et stort antall fritidsbåtbrukere til å avstå fra å skaffe seg det sikkerhetsutstyret som en VHF faktisk er. Jeg må innrømme at jeg har både sertifikat og konsesjon selv, men jeg lurte lenge på om VHF'en om bord egentlig virket siden det 99% av tiden faktisk var helt dødt der. Det burde da være i alles interesse at flest mulig skaffet seg dette utstyret og brukte det, i stedet for å gjøre det til noe skremmende greier kun for spesielt interesserte?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min VHF scanner et betydelig antall kanaler. Jeg har lagt inn aktuelle arbeidskanaler for området der jeg normalt ferdes. Det må nok innrømmes at over et betydelig antall år, så har de få interessante samtalene kommet inn over CH16. Men som solid nevrotiker kommer jeg nok fortsatt til å lytte på dem alle

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...