mateco Startet 22.April.2011 Del på Facebook Startet 22.April.2011 Heisann folkens! Som trådtittel antyder så lurer jeg på hvilken alternativ VHF lyttekanal dere benytter ved dual watch bruk? Nærmeste landtasjons arbeidskanal? En av lystbåt kanalene? Annen kanal? Er der en uoffisiell "baatplassen.no"-kanal som dere medlemmer her inne benytter for intern kommunikasjon ?? Selv lytter jeg på lystbåtkanal-2 (L2) i tillegg til kanal 16, men greit å vite hvordan dere andre praktiserer!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ulv I Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Jeg har trippel watch.. pleier å lytte til 16 , lokale arbeidskanal og 77. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jantzen Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 kanal 16 og L2. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 .............. og 77. :) Hvorfor 77? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ulv I Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 'baatplassen kanalen' hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mix Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) Hvorfor 77? Ja du kan lure, og det samme gjør jeg. Hvordor ikke bruke en av L1 L2 L3 kanalene istedet for ? Fritidsbåter har fått tildelt disse kanalene, ene og alene. Men bruke dem, nei det skal idiotene ikke... Kanal 77 er sikkert mye tøffere... Redigert 22.April.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lumi1 Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Hvorfor ikke lytte til nærmeste VTS sentral sin kanal og på den måten ha kontroll på større trafikk i området. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Hvordor ikke bruke en av L1 L2 L3 kanalene istedet for ? Fritidsbåter har fått tildelt disse kanalene, ene og alene. Men bruke dem, nei det skal idiotene ikke... Nå er det jo en mulighet for at en ikke har L1 L2 L3 kanalene på sin VHF. Er ikke alle som har disse vet du. Selv har jeg vanligvis P1 på radioen, VHF'n brukes sjelden men står på kanal 16 med volumet slått ned ganske lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Hvis P1 overdøver kanal 16.... Hva er DA vitsen med å slå den på / ha den ombord? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Polarn Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Jøss, er kanal 77 Båtplassen kanalen? Er det noe særlig aktivitet der da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Alle på baatplassen, alle på baatplassen, alle på baatplassen. Dette er Polarn. I dag har jeg testet autosol sin bumpercare på fenderlista og kan meddele at dette fungerer utmerket. Videre må vi ha VHF`n koblet til pc`n og baatplassen slik at det kommer opp en bildeserie av arbeidet Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Benji Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Hvis P1 overdøver kanal 16.... Hva er DA vitsen med å slå den på / ha den ombord? He he, vel han hører kansje ikke alle kallene til seg eller de rundt - om ikke også P1 står lavt da. Men om det sendes ut ett DSC kall i forbindelse med nød, så vil aparatet - VHF`n altså - øke lyden selv til ett forprogramert styrke, og den er høy, så da slår han sikkert ned P1. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ulv I Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Jøss, er kanal 77 Båtplassen kanalen? Er det noe særlig aktivitet der da? Den ble brukt ifm baatplass konvoien, og brukes på horten treffet. Jeg har også kommunisert med flere bp'ere på den kanalen.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) Hvorfor ikke lytte til nærmeste VTS sentral sin kanal og på den måten ha kontroll på større trafikk i området. Det synes jeg er en god tanke. Jeg lytter alltid det i tillegg til K16. K20 er indre Oslofjord fra Nesodden omtrent, K19 Nesodden til omtrent Hankø og K18 er så ned til Færder/svenskegrenda. Her kommer det mye verdifull informasjon synes jeg. For de som er i Osloforden da Jeg søkte på nettet etter en kanalplan for VTSene - men fant ikke den. Noen som har den? Redigert 23.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Det synes jeg er en god tanke. Jeg lytter alltid det i tillegg til K16. K20 er indre Oslofjord fra Nesodden omtrent, K19 Nesodden til omtrent Hankø og K18 er så ned til Færder/svenskegrenda Oslo VTS er kanal 80. Grensen til Horten K19 er ved Steilene (59"48"), tenkt linje sånn midt på Nesoddlandet og innerst i Bunnefjorden. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Vil ikke aktiv lytting på K77 underminere lystbåkanalene, spesiellt L2 (155,525) som er oppkallskanalen? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
TrondT Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 16 og L2 hvis vi seiler sammen med noen, 16 og arbeidskanal ellers. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kjell E Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Jeg søkte på nettet etter en kanalplan for VTSene - men fant ikke den. Noen som har den? Her finner du de norske, Bitteliten, du må bruke undermenyer for hver av dem. Og skal du lengre av gårde finner du flere land her. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
index Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Vil ikke aktiv lytting på K77 underminere lystbåkanalene, spesiellt L2 (155,525) som er oppkallskanalen? Nå tror jeg du tillegger våre vaner litt for stor betydning her. At noen titalls personer herfra bruker kanal 77 har neppe kraft til å undergrave noe som helst. Det som etter mitt syn undergraver bruken av VHF generelt er en utdatert prøve for å få beviset, og en årlig konsesjonsavgift som får et stort antall fritidsbåtbrukere til å avstå fra å skaffe seg det sikkerhetsutstyret som en VHF faktisk er. Jeg må innrømme at jeg har både sertifikat og konsesjon selv, men jeg lurte lenge på om VHF'en om bord egentlig virket siden det 99% av tiden faktisk var helt dødt der. Det burde da være i alles interesse at flest mulig skaffet seg dette utstyret og brukte det, i stedet for å gjøre det til noe skremmende greier kun for spesielt interesserte? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Laholm Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Min VHF scanner et betydelig antall kanaler. Jeg har lagt inn aktuelle arbeidskanaler for området der jeg normalt ferdes. Det må nok innrømmes at over et betydelig antall år, så har de få interessante samtalene kommet inn over CH16. Men som solid nevrotiker kommer jeg nok fortsatt til å lytte på dem alle Sitér dette innlegget Laholm Link to post
FredrikW Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) I tillegg til K16 hopper jeg litt mellom lystbåtkanalene og Oslo VTS. Ellers må jeg si meg veldig enig i index sitt innlegg over angående dagens kursopplegg og konsesjonsavgiften. Tror dette skremmer bort mange som ellers ville hatt og lyttet til VHF ombord. Redigert 23.April.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Her finner du de norske Hmm. I hht. den siden benytter Horten VTS kanal 18 SØR for Hollenderbåen og kanal 19 NORD for Hollenderbåen. Dette er motsatt av hva kystverket opplyser om på sine sider, kanal 18 indre og kanal 19 ytre oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.