stinilsen Startet 22.April.2011 Del på Facebook Startet 22.April.2011 Hei, jeg skal kjøpe en gummi båt ca 9 fot(godkjent for 9.9), som jeg skal ha med på slep. Motoren har egen festebrakett på moderskipet. Men så kommer spørsmålet mitt, hvor stor motor skal jeg velge? Har en kollega som skal selge en lite brukt 1985 yamaha 9.9. Vil dette bli for tungt å løfte av og på? Vil jo helset at jolla skal gå i plan med 2 voksne . Skjønner at det er lettere med en 4 hk, men da blir det jo ikke like moro! Er jo greit å ha litt motor om man skal kjøre et lite stykke.. Håper noen kan dele sin erfaring. Fornuften min sier 4-6 hk,følelsen sier 9.9 ps; jolla vil ikke bli brukt hver dag på ferie, så motoren vil for det meste henge på moderskipet. Mvh Stig Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Kommer jo an på hvor sterk du er det, og hvor mye du gidder å løfte motoren av og på. Vet ikke hva en 85-mod 9,9 veier, men de moderne veier vel fort 40-45kg+ og det er tungt nok, hvertfall til du får teken. Har du en løfteanordning på moderskipet er det jo ikke noe problem. Får du tak i en nyere totakter på 6 hk er det tilstrekkelig for å få to voksne i plan. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 Har ikke noen løfte ordning på moderskipet, så her blir det ren muskelkraft. Om motoren er så tung burde jeg vel ikke gå fo en 9.9... Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 8 hk er mye lettere da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Hadde en Yamaha 9,9 93-modell tidligere, den "gamle" og firkantede typen. Den var langstammet og veide 35kg. Så vil tro du havner rundt den vekta også med 85-modellen, gjerne lavere også om den er kortstammet. Syntes ikke min var noe vanskelig å hanskes med, men det ville gjerne blitt tungt å løfte den opp fra gummibåten og opp i moderskipet. Du kan jo bare kjenne på vekta på Yamahaen til kollegaen din, da vet du bedre hvor mye du klarer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Hadde planer om en 9,9 men så dukket det opp en 5 hk å siden har det blitt den, har sluttet å se etter større da jeg i grunn er strålende fornøyd, går fint å er lett å hanskes med, tar lite plass å bruker lite bensin, jolla er av gummi og er 310 cm lang. Jolla bruker jeg til å sette ut teiner å garn, en tur i butikken å generell speiding etter pupper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Jeg skal også kjøpe motor til en gummibåt som er 275 lang. Ved valg av motor, når jeg får kommet meg til forhandler, legger jeg også vekt på bæresystemet, at den kan løftes på baksiden. Tror det vil forenkle løftet og hvor lett det blir å hekte den på jolla. Motoren skal lagres under en sofa, så den må kunne ligge på siden, mtp lekasjesikker for olje og bensin. En motor bør med letthet kunne settes på i dårlig vær, sjø, f.eks ved evakuering av båten eller redning. En annen faktor er om det er innebygget tank med mulighet for tilkobling av ekstern tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 Er et vanskelig valg dette her. Men jeg har slått fra meg å kjøpe ny 4 takter. Synes disse er litt slappe og tunge. Men selvfølgelig, alltid deilig og ha noe nytt.Men dette med håndtak til løfting har jeg ikke tenkt på før. Må jo ha godt grep på påhengeren når den skal manøvreres fra akterspeilet på moderskipet til gummi`n. Tror jeg får ta en titt/løft på den 9.9 Yamahaen før jeg bestemmer meg. Litt barnslig kanskje, men er alltfor glad i å dra på gummibåt ekspedisjon , og da er motor viktig. Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 ser ut som yamaha sine motorer til og med 6 kh har det håndtaket jeg snakker om... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 det finnes noe spesiallagde stropper for å bære påhengere har jeg sett Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) Her har du motorer til jolla di Redigert 23.April.2011 av Viksund 320 St.Cruz (see edit history) Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 Bærestropper er sikkert fornuftig, men liker å holde direkte i påhengeren. Gir en større trygghetsfølelse. "En ting mindre som kan gå galt" I dag blir det løfting av 9.9. Håper den ikke blir for tung. Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 bruker du daviter for å feste jolla til moderskipet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 Nei,gummi`en må nok slepes. Har tenkt på snap daviter, men slått det fra meg. Gummibåten blir bare med på tur i ferier, og da kan den like greit slepes. Ikke er jeg av typen som trenger å holde store farten når jeg er på ferie.Så erfaringsmessig har jeg ingen problem med å la jolla slepes uten motor. Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) Ble kjøp av 9.9. Virket ikke særlig tung. Nå kan ferien bare komme:-) Redigert 23.April.2011 av stinilsen (see edit history) Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 hvilket merke ble det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Hei! Som bærestropp benytter jeg en skulderrem fra en PC-veske. Remmen har karabinkroker i hver ende. På motoren har jeg festet to løkker av tynt tau/snøre - ei i forkant og ei i bakkant av motoren, som festekrokene hukes i. Ved å benytte denne skulderstroppa syns jeg det er enklere og tryggere å bevege seg langs dollbordet med påhengeren, eventuelt flytte denne fra festebraketten bakpå moderskipet og ned på gummijolla. Da har man ei hånd fri til å støtte/holde seg fast med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ble en Yamaha 9.9 fra tidlig 80. Så pen ut, gikk veldig fint. Smart løsning med skulder stropp. Må forske litt på dette... Takker for alle svar. Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Nei,gummi`en må nok slepes. Har tenkt på snap daviter, men slått det fra meg. Gummibåten blir bare med på tur i ferier, og da kan den like greit slepes. Ikke er jeg av typen som trenger å holde store farten når jeg er på ferie.Så erfaringsmessig har jeg ingen problem med å la jolla slepes uten motor. Hæ? Hvis farta ikke spiller noen rolle i det heletatt kan du vel heller slepe med motor på jolla? Det er enklest, men bremser skikkelig. Å løfte den opp og ned fra braketten på rekka har jeg aldri vurdert engang. For ustøtt og tungt. Bærestropp ville jeg vært litt forsiktig med, mister du motoren følger du med til bunns, om du er uheldig. Kompromisset har vært å legge påhengeren sånn ca. midt på dørken i jolla, da bremser det ikke så mye og det er en relativt overkommelig jobb å «rigge» opp og ned. Dette er dog ikke så optimalt om man ønsker å ro jolla også innimellom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg har også studert en god del på dette med motor til jolla. Har nå en rib på 10 fot. Til denne kjøpte jeg en Suzuki 6 HK 4-takt. Denne var jo grei og ikke for tung, men den rakkaren ville jo ikke plane med meg og kona. Når guttungen fikk egen båt solgte jeg denne motoren. Jeg fikk så tak i en eldre Yamaha 8 HK, en tosylindret 2-takter. Denne er ganske lett og planer med meg og kona. Jeg ville ideelt sett også selvsagt hatt en 9,9/15 HK, men jeg vurderte disse for tunge. Jeg heiser båten opp i daviter med motoren på. Jeg har også forsøkt å heise riben opp med 9,9. Davitene er jeg ikke bekymret for, men er redd festene i båten vil ryke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.