Jump to content

Erfaringer med 9.9 på gummibåt?


stinilsen

Recommended Posts

Hei,

jeg skal kjøpe en gummi båt ca 9 fot(godkjent for 9.9), som jeg skal ha med på slep. Motoren har egen festebrakett på moderskipet. Men så kommer spørsmålet mitt, hvor stor motor skal jeg velge? Har en kollega som skal selge en lite brukt 1985 yamaha 9.9. Vil dette bli for tungt å løfte av og på? Vil jo helset at jolla skal gå i plan med 2 voksne :rolleyes: .

Skjønner at det er lettere med en 4 hk, men da blir det jo ikke like moro! Er jo greit å ha litt motor om man skal kjøre et lite stykke..

Håper noen kan dele sin erfaring. Fornuften min sier 4-6 hk,følelsen sier 9.9

ps; jolla vil ikke bli brukt hver dag på ferie, så motoren vil for det meste henge på moderskipet.

 

Mvh Stig

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Kommer jo an på hvor sterk du er det, og hvor mye du gidder å løfte motoren av og på. Vet ikke hva en 85-mod 9,9 veier, men de moderne veier vel fort 40-45kg+ og det er tungt nok, hvertfall til du får teken. Har du en løfteanordning på moderskipet er det jo ikke noe problem. Får du tak i en nyere totakter på 6 hk er det tilstrekkelig for å få to voksne i plan.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

8 hk er mye lettere da

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde en Yamaha 9,9 93-modell tidligere, den "gamle" og firkantede typen. Den var langstammet og veide 35kg. Så vil tro du havner rundt den vekta også med 85-modellen, gjerne lavere også om den er kortstammet. Syntes ikke min var noe vanskelig å hanskes med, men det ville gjerne blitt tungt å løfte den opp fra gummibåten og opp i moderskipet. Du kan jo bare kjenne på vekta på Yamahaen til kollegaen din, da vet du bedre hvor mye du klarer :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde planer om en 9,9 men så dukket det opp en 5 hk å siden har det blitt den,

har sluttet å se etter større da jeg i grunn er strålende fornøyd, går fint å er lett å hanskes med, tar lite plass å bruker lite bensin, jolla er av gummi og er 310 cm lang. Jolla bruker jeg til å sette ut teiner å garn, en tur i butikken å generell speiding etter pupper.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også kjøpe motor til en gummibåt som er 275 lang. Ved valg av motor, når jeg får kommet meg til forhandler, legger jeg også vekt på bæresystemet, at den kan løftes på baksiden. Tror det vil forenkle løftet og hvor lett det blir å hekte den på jolla. Motoren skal lagres under en sofa, så den må kunne ligge på siden, mtp lekasjesikker for olje og bensin.

 

En motor bør med letthet kunne settes på i dårlig vær, sjø, f.eks ved evakuering av båten eller redning.

En annen faktor er om det er innebygget tank med mulighet for tilkobling av ekstern tank.

Link to post
Share on other sites

Er et vanskelig valg dette her. Men jeg har slått fra meg å kjøpe ny 4 takter. Synes disse er litt slappe og tunge. Men selvfølgelig, alltid deilig og ha noe nytt.Men dette med håndtak til løfting har jeg ikke tenkt på før. Må jo ha godt grep på påhengeren når den skal manøvreres fra akterspeilet på moderskipet til gummi`n. Tror jeg får ta en titt/løft på den 9.9 Yamahaen før jeg bestemmer meg.

Litt barnslig kanskje, men er alltfor glad i å dra på gummibåt ekspedisjon :sailing: , og da er motor viktig. :rolleyes:

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

det finnes noe spesiallagde stropper for å bære påhengere har jeg sett

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei,gummi`en må nok slepes. Har tenkt på snap daviter, men slått det fra meg. Gummibåten blir bare med på tur i ferier, og da kan den like greit slepes. Ikke er jeg av typen som trenger å holde store farten når jeg er på ferie.Så erfaringsmessig har jeg ingen problem med å la jolla slepes uten motor. :thumbsup:

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Som bærestropp benytter jeg en skulderrem fra en PC-veske. Remmen har karabinkroker i hver ende. På motoren har jeg festet to løkker av tynt tau/snøre - ei i forkant og ei i bakkant av motoren, som festekrokene hukes i. Ved å benytte denne skulderstroppa syns jeg det er enklere og tryggere å bevege seg langs dollbordet med påhengeren, eventuelt flytte denne fra festebraketten bakpå moderskipet og ned på gummijolla. Da har man ei hånd fri til å støtte/holde seg fast med.

:wink:

Link to post
Share on other sites

Nei,gummi`en må nok slepes. Har tenkt på snap daviter, men slått det fra meg. Gummibåten blir bare med på tur i ferier, og da kan den like greit slepes. Ikke er jeg av typen som trenger å holde store farten når jeg er på ferie.Så erfaringsmessig har jeg ingen problem med å la jolla slepes uten motor. :thumbsup:

Hæ? Hvis farta ikke spiller noen rolle i det heletatt kan du vel heller slepe med motor på jolla? Det er enklest, men bremser skikkelig. Å løfte den opp og ned fra braketten på rekka har jeg aldri vurdert engang. For ustøtt og tungt. Bærestropp ville jeg vært litt forsiktig med, mister du motoren følger du med til bunns, om du er uheldig.

 

Kompromisset har vært å legge påhengeren sånn ca. midt på dørken i jolla, da bremser det ikke så mye og det er en relativt overkommelig jobb å «rigge» opp og ned. Dette er dog ikke så optimalt om man ønsker å ro jolla også innimellom.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også studert en god del på dette med motor til jolla. Har nå en rib på 10 fot. Til denne kjøpte jeg en Suzuki 6 HK 4-takt. Denne var jo grei og ikke for tung, men den rakkaren ville jo ikke plane med meg og kona. Når guttungen fikk egen båt solgte jeg denne motoren. Jeg fikk så tak i en eldre Yamaha 8 HK, en tosylindret 2-takter. Denne er ganske lett og planer med meg og kona.

 

Jeg ville ideelt sett også selvsagt hatt en 9,9/15 HK, men jeg vurderte disse for tunge. Jeg heiser båten opp i daviter med motoren på. Jeg har også forsøkt å heise riben opp med 9,9. Davitene er jeg ikke bekymret for, men er redd festene i båten vil ryke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...